TY - JOUR ID - 66944 TI - تأثیر سطوح مختلف تکانش‌گری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - قهرمانی, محمد حسین AU - سهرابی, مهدی AU - صابری کاخکی, علیرضا AU - بشارت, محمدعلی AD - دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - استاد گروه رفتار حرکتی دانشکدةه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - دانشیار گروه رفتارحرکتی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - استاد گروه روا نشناسی بالینی،دانشکدة روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 4 SP - 531 EP - 546 KW - استعدادیابی KW - تکانشگری حرکتی KW - مهارت ساد KW - مهارت پیچیده KW - مهارت ورزشی DO - 10.22059/jmlm.2018.137978.1004 N2 - کارکردهای توجهی نقش مهمی در تعامل فرد با محیط دارد. این کارکردها در برخی شرایط محیطی تحت تأثیر ویژگی‌های تکانش‌گری قرار می‌گیرند و از این طریق می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در عملکرد و یادگیری افراد باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف تکانش‌گری بر یادگیری مهارت‌های ورزشی در محیط‌های باز و بسته بود. شرکت‌کنندگان 48 پسر 10 تا 12 ساله در چهار گروه تکانش‌گری پایین، تکانش‌گری متوسط، تکانش‌گری بالا و گروه کنترل بودند. پیش و پس از هشت هفته برنامۀ تمرینی مهارت‌های پایۀ بسکتبال، آزمون شوت بسکتبال هریسون برای ارزیابی عملکرد و یادگیری در محیط‌های باز و بسته طی مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون، یادداری و انتقال به‌عمل آمد. نتایج تحقیق تفاوت‌های معنا‌داری را بین گروه‌های تحقیق در کارکردهای توجهی نشان داد (0001/0=P). نتایج مراحل پس‌آزمون و یادداری در مورد محیط باز نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانش‌گری افراد، برتری چشمگیری در فرایندهای یادگیری در این محیط مشاهده می‌شود (003/0=P). درحالی‌که در مورد محیط بسته، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانش‌گری مشاهده شد (001/0=P). تفاوت‌های مشاهده‌شده بین گروه‌ها در مرحلۀ انتقال - که به‌صورت رقابتی برگزار شد- از نظر آماری معنا‌دار نبود (09/0=P). این احتمال وجود دارد که سطوح مختلف تکانش‌گری نقشی تسهیل‌کننده و تضعیف‌کننده در یادگیری مهارت‌های ورزشی با توجه به محیط‌های اجرا مانند محیط‌های باز و بسته دارد. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_66944.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_66944_0eb6173a747d1af9bdb5f1d003839f4b.pdf ER -