دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222Comparing the ability of arousal control in male and female athletes using mental imagery and biofeedback methodsمقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار4094225710110.22059/jmlm.2015.57101FAبهرامغفاریدانشجوی کارشناسیارشد رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدیشهبازیدانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2148-4150Journal Article20141206The aim of this research was to investigate the ability of arousal control in male and female athletes using mental imagery and biofeedback methods. Participants were 30 male and female athlete students of Tehran University (mean aged 23) who were assigned into two homogeneous groups based on Vividness of Movement Imagery Questionnaire 2. Participants were given acoustic biofeedback during three stages of pretest, posttest, and follow-up test while their scores in arousal indexes such as heart rate, body temperature, and galvanic skin response were recorded. In posttest, they were asked to mentally imagine their performance under competition circumstance and in follow-up test they had to attempt to lower their arousal level using deep breathing and acoustic biofeedback technique. Results of analysis of variance with repeated measures and independent t test indicated that there is a significant difference between groups mean scores in follow-up test in three indexes of heart rate, body temperature, and galvanic skin response (p≤0/05). This finding suggests that male students have higher ability in arousal control compared with female students.هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار بود. شرکتکنندگان در تحقیق 30 دانشجوی پسر و دختر ورزشکار دانشگاه تهران بودند که براساس نمرههای کسبشده در پرسشنامۀ وضوح تصویرسازی حرکتی-2 به دو گروه همگن 15 نفری پسر و دختر تقسیم شدند. به شرکتکنندگان در سه نوبت آزمون، بازخورد زیستی شنیداری ارائه شد و نمرههای آنها در سه شاخص انگیختگی ثبت شد. شرایط عادی بدون تصویرسازی برای آزمون اول اجرا شد. در آزمون دوم از شرکتکنندگان خواسته شد موقعیت خود را در شرایط مسابقه تصویرسازی ذهنی کنند؛ در آزمون نهایی باید با استفاده از روشهای تنفس آرام و عمیق و همچنین بازخورد شنیداری سعی میکردند خود را به شرایط آرامش برسانند و انگیختگی خود را کاهش دهند. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و تی مستقل نشان داد که در نمرههای هر سه شاخص ضربان قلب، دما و پاسخ گالوانیک در آزمون نهایی تفاوت معناداری بین نمرههای میانگین دو گروه دختر و پسر ورزشکار وجود داشت (05/0 ≥P ). یافتهها نشان میدهد که پسران در مقایسه با دختران، از توانایی کنترل انگیختگی بیشتری برخوردارند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57101_3e736302e1a73b82c67b0e49828e2329.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222The Effect of Visual Concurrent (Mirror) Feedback on Static Balance in 7-13 Years Old Girlsتاثیر بازخورد همزمان بینایی (آینه) بر تعادل ایستای دختران 7 تا 13ساله4234355710210.22059/jmlm.2015.57102FAالهاملشنیکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانشهزادطهماسبیاستادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0875-3993Journal Article20141230the purpose of this research was the effect of visual concurrent feedback on balance ability in 7-13 years old girls. Hence, for this purpose, thirty-four girls student (ranging 7-12 years old) were participated in this study. The students were divided to three group randomly, control, closed eyes and mirror visual concurrent feedback groups, after stork balance test pre-test. Then, groups under interventions completed related trainings. In the present study used paired t-test for comparison of intra-group and one- way ANOVA for inter group (p≤0.05). The result of ANOVA showed that there was no significant difference between pre-test (p≥0/05). But, there was significant improvement in mirror group compared to control group (p=0.001) and closed eyes group (p=0.001). In addition to, the result of paired t-test indicated that only the mirror group has significant progress (p=0.007) in balance and the other groups have significant decrements. Therefore, concurrent feedback in children by use of a mirror to show them self can be improve their balance abilityتعادل بخش جداییناپذیر تمام فعالیتهای روزمره و ورزشی است و حفظ آن مستلزم دریافت اطلاعات از سیستمهای مختلف بهویژه بینایی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد همزمان آینه بر میزان توانایی حفظ تعادل بود. به این منظور 34 دانشآموز دختر 13-7 ساله در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون تعادل ایستای لکلک بهصورت تصادفی به سه گروه کنترل، بازخورد همزمان آینه و چشم بسته تقسیم شدند. از روش آماری t همبسته برای مقایسۀ درونگروهی و از تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسۀ بینگروهی در سطح معناداری 05/0 ≥ P استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تفاوت معناداری را در پیشآزمون سه گروه نشان نداد (05/0 ≤ P). اما در پسآزمون، میزان توانایی حفظ تعادل در کودکان با استفاده از بازخورد همزمان آینه نسبت به گروه کنترل (001/0=P) و نسبت به گروه چشم بسته (001/0=P) تفاوت معناداری داشت. همچنین نتایج tهمبسته نشان داد که تنها گروه بازخورد همزمان دارای افزایش معناداری (007/0=P) در میزان تعادل بود. نتایج نشان میدهد استفاده از بازخورد همزمان در کودکان با استفاده از آینه میتواند موجب بهبود توانایی حفظ تعادل در کودکان شود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57102_7bcab9eeb2ec2e5d53027cfd7e9d0be2.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222Effect of Balance Training with Swiss Ball on Gross Motor Skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorderتأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی4374555710310.22059/jmlm.2015.57103FAفریدهشفعتیکارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناحمدرضاموحدیدانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2313-4752حمیدصالحیاستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20140506Fundamental motor skills are key components of motor development and are divided into two main sub groups including fine and gross motor skills. The main purpose of the present study was to determine the effect of balance training with Swiss ball (BTWSB) on gross motor skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder. Participants of the present study were three 6 to 8 years old children with Combined type of Attention Deficit – Hyperactivity Disorder (ADHD-C). This study was a single-subject study with multiple baseline design. Participants were required to exercise BTWSB for 9 weeks. Change in the gross motor skill of participants was assessed at one-week intervals using multiple baseline method. We administered Conners Parent Rating Scale (2003) and Broininks – Oseretsky Test Of Motor Proficiency (1978) to assess each outcome variable. The results of the data chart analysis based on descriptive statistics and visual analysis showed that BTWSB improved gross motor skill of all three participants (PND = 100% for all three participants). The results of this study indicate a positive effect of BTWSB on improving gross motor skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder.مهارتهای حرکتی پایه، عنصر اصلی رشد حرکتیاند و به دو گروه مهارت حرکتی درشت و ظریف تقسیم میشوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بود. شرکتکنندگان در پژوهش سه کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی نوع ترکیبی، در ردۀ سنی 8-6 سال بودند. این پژوهش یک مطالعۀ موردی با طرح خط پایۀ چندگانه بود. شرکتکنندگان به مدت 9 هفته تحت تمرین با توپ سوئیسی قرار گرفتند. با کاربرد طرح خط پایۀ چندگانه، تغییر در مهارت حرکتی درشت شرکتکنندگان در توالیهای یکهفتهای بررسی شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ کانرز فرم 48 سؤالی والدین و آزمون تبحر حرکتی برونینکس - اوزرتسکی بود. یافتههای پژوهش براساس تحلیل دیداری و شاخصهای آمار توصیفی تجزیهوتحلیل شد. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان داد مداخلۀ مورد نظر در بهبود مهارت حرکتی درشت سه شرکتکننده اثربخش بوده است (با درصد دادههای ناهمپوش (PND) برابر با 100 درصد برای هر سه شرکتکننده). نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی در بهبود مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی است.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57103_24e9cadf43b3511ef880bf6402f1c401.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222The Effect of Task Difficulty and Visual Feedback on Balance in Elderly Womenتأثیر دشواری تکلیف و بازخورد بینایی بر تعادل زنان سالمند4574725710410.22059/jmlm.2015.57104FAعلیرضافارسیدانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-2086-6632حدیثکاویانپورکارشناسارشد گرایش رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-9940-4942Journal Article20140928The purpose of present study was to determine the effect of different levels of balance task difficulty and visual feedback on balance in elderly women. Fourteen healthy elderly women (mean age 57/65 yr) were selected voluntarily. Participants were asked to stand still on a stability platform under each of two conditions (with visual feedback and without visual feedback) in three levels of difficulty (6, 8, 10). Stability index scores (Overall, Anterior- Posterior and Medial- Lateral) were calculated by Biodex Balance System. Duration of each test was 20 seconds and rest times were 20 seconds. Results showed that with increasing task difficulty, score of Medial- Lateral balance (p= 0/02) increased significantly. In addition, There was a significant reduction in the scores of Overall balance (p= 0/001), anterior - posterior balance (p= 0/01) and medial - lateral balance (p= 0/01) in visual feedback condition compared with without feedback condition. Overall, the results of this study showed that increasing task difficulty increases postural sway and availability of visual feedback can improve balance and reduce the postural sway.هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر سطوح مختلف دشواری تکلیف تعادلی و بازخورد بینایی بر تعادل زنان سالمند بود. 14 زن سالمند سالم با میانگین سنی 57/65 سال داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. از هر کدام از آزمودنیها خواسته شد در دو شرایط (با بازخورد بینایی و بدون بازخورد بینایی) روی سه سطح صفحۀ تعادل با ناپایداری متفاوت (سطوح 10، 8 و 6) بایستند. شاخصهای تعادل (کلی، میانی جانبی و قدامی خلفی) از طریق دستگاه تعادلسنج بایودکس ثبت شد. مدت زمان هر آزمون 20 ثانیه و زمان استراحت بین آزمونها 20 ثانیه بود. یافتهها نشان داد که با افزایش دشواری تکلیف تعادلی شاخص میانی- جانبی تعادل (02/0 =P) افزایش معنادار داشت و در شرایط با بازخورد بینایی در مقایسه با شرایط بدون بازخورد بینایی، شاخصهای کلی (001/0 =P)، قدامی- خلفی (01/0 =P) و میانی- جانبی تعادل (01/0 =P) کاهش معنادار داشت. بهطور کلی نتایج نشان داد که افزایش دشواری تکلیف تعادلی نوسان قامت را افزایش میدهد و ارائۀ بازخورد بینایی میتواند نوسان قامت را کم کند و تعادل را بهبود بخشد.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57104_1195907b21225dcf0c85da4705a71da0.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222Effect of perceptual-motor training on motor skills of girls with trainable Mental Retardationتاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر4734905710510.22059/jmlm.2015.57105FAحسنباغندهدانشجوی کارشناسیارشد تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانداودحومنیاندانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-3250-832Xالههعرب عامریدانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5948-7288Journal Article20151009The purpose of this current study was to investigate the influence of perceptual-motor trainings on motor skills of girls with trainable mental retardation. so 20 girls with trainable mental retardation in the town of Marivan welfare organization with the average of 8/3 ±1/11 years and IQ of 39/14±6/84 with purposive sampling method were studied. All girls were pretested. Then samples based on sampling method divided into two 10 groups and considered as the control and experimental groups purposefully .In this research, for assessing the gross and fine motor skills we used sections of Bruininks _ oseretsky test . The experimental group did the perceptual-motor training for 24 sessions of practice, in a week .After 24 sessions of practice both groups were post‒test .In order to study the research hypothesis, nonparametric Wilcoxon and U Mann Whithney test were used. The results of the statistical tests showed significant difference on gross motor skills in training groups (p<0.05). while the impact of this training course on gross skills was not significant statistically. The findings showed that training program used in this current research is to improve the gross motor skills in girls with trainable mental retardation and can be usefulهدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. به همین منظور 20 دختر کمتوان ذهنی تربیتپذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 11/1±3/8 سال و ضریب هوشی 84/6±14/39 با روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند. از همۀ کودکان پیشآزمون گرفته شد، سپس نمونهها بهصورت هدفمند به دو گروه 10 نفری کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای سنجش مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. گروه مداخله، تمرینات ادراکی- حرکتی را طی 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه و 3 روز در هفته انجام دادند. پس از 24 جلسه تمرین از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها که با استفاده از آزمون آماری K-S، ویلکاکسون و یو من ویتنی انجام گرفت، نشان داد که مداخلۀ تمرینات ادراکی- حرکتی تأثیر معناداری روی مهارتهای حرکتی درشت در گروه تمرینی داشته است (05/<strong>0</strong>P˂). درحالیکه تأثیر این دورۀ تمرینی بر مهارتهای ظریف از نظر آماری معنادار نبود (05/0P<strong>˃</strong>). از نتایج چنین برداشت میشود که برنامۀ تمرینی بهکاررفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر مناسب است و مراکز مربوط میتوانند از آن بهعنوان برنامۀ تمرینی استفاده کنند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57105_ef9431e72b1a61b5ba9463ffe300a411.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222The Effect of Systematic Incremental Contextual Interference on Learning Different Generalized Motor Program (Volleyball Service)تأثیر تداخل زمینهای فزایندۀ نظامدار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیمیافتۀ متفاوت (سرویس والیبال)4915105726710.22059/jmlm.2015.57267FAسعیدنظریدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانرسولحمایت طلبدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-6323-2592محمودشیخدانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران0000-0002-5730-0165مرتضیهمایون نیاهکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-5370-0460Journal Article20140208This study aimed at investigating the effect of blocked, incremental systematic and random contextual interferences on acquisition, retention and transfer of volleyball skills based on changes in a generalized motor program. In fact, this study was conducted to answer this question that whether regular increment of contextual interference level is more effective on learning volleyball service skill than blocked or random practice schedules. 30 students (mean age 23±4 yr, 3 groups and each 10 subjects) participated in this study. The groups were different in practices of the three services. Subjects performed simple, overhead and single arm skills from a distance (9 m from the volleyball net) with different practices. Each participant practiced 108 trials of each service, totally 324 trials during 9 sessions (each session 36 trials). The results indicated that incremental practice resulted in a better performance in retention and transfer tests than blocked and random practices (P˂0.05). In general, it was suggested that the practice should be scheduled so that it can start from low interference and gradually and systematically continues towards high interference in order to facilitate learning of several generalized motor skills.
<strong> </strong>هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینهای مسدود، نظامدار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینهای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخشتر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروهها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنیها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایشهای مختلف انجام دادند. هر شرکتکننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p<). در مجموع پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامۀ حرکتی تعمیمیافته، آرایش از تداخل کم شروع و بهصورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامهریزی شود.
<strong> </strong>
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57267_ad398300afa9fd5f81d218ac57bbc6da.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222The Effect of Internal and External Focus of Attention on Acquisition, Retention and Transfer of Dart Throwing in Mentally Retarded Childrenتأثیر کانون توجه درونی و بیرونی بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی5115275726810.22059/jmlm.2015.57268FAمریملطفیدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانجلالدهقانی زادهدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-9324-3444فاطمه ساداتحسینیاستادیار روانشناسی ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-6640-4644Journal Article20141025The aim of this study was to investigate the effect of focus of attention on learning dart throwing in mentally retarded children.In this quasi-experimental study, 22 mentally retarded boys (age 10-12 years old) were randomly selected according to IQ (50-70) and were assigned to two homogenous attention (internal, external) groups after the pretest and a training session according to the obtained scores, age and IQ. The subjects practiced in 5 blocks and each block 8 throws. Two-way analysis of variance with repeated measures and ANOVA were used to analyze data. In retention phase, both groups increased accuracy in their throwing (<em>P</em>=0.044). Variability (<em>P</em>=0.044) and throwing accuracy (<em>P</em>=0.047) decreased due to the training. In transfer phase, internal focus group could not transfer skill to new conditions while variable group succeeded to transfer their skill to new conditions. Also, external focus group had lower variability (<em>P</em>=0.049) and higher accuracy (<em>P</em>=0.048) than internal focus group. According to the findings, external focus group was able to retain and transfer skills to new situations which confirmed constrained action hypothesis (Wulf et al., 2001) in mentally retarded individuals<strong>.</strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر کانون توجه بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی بود. در این مطالعۀ شبهتجربی، 22 پسر 10 تا 12 سالۀ کمتوان ذهنی براساس هوشبهر 70 - 50 بهصورت تصادفی انتخاب و پس از یک جلسه تمرین و پیشآزمون، براساس امتیاز بهدستآمده، سن و هوشبهر در دو گروه توجه (درونی، بیرونی) همسان قرار گرفتند. افراد، 5 بلوک و هر بلوک 8 پرتاب را تمرین کردند. از آزمونهای تحلیل واریانس دوطرفۀ مکرر و تحلیل واریانس استفاده شد. در مرحلۀ یادداری، هر دو گروه در پرتابها دقت خود را افزایش دادند و در اثر تمرین، تغییرپذیری (044/0= P) و دقت پرتابها (047/0= P) کاهش یافت. در مرحلۀ انتقال، گروه توجه درونی قادر به انتقال مهارت به شرایط جدید نبودند، ولی گروه تمرین متغیر در انتقال مهارت خود به شرایط جدید موفق بودند. همچنین گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی تغییرپذیری (049/0= P) کمتر و دقت (048/0= P) بیشتری داشتند. براساس یافتههای تحقیق، گروه توجه بیرونی قادر به یادداری و انتقال مهارت به شرایط جدید بودند که فرضیۀ عمل محدودشدۀ ولف و همکاران (2001) در افراد کمتوان ذهنی نیز تأیید میشود.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57268_fc4c0679fb2028546da9668d9046eeee.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93337420151222The Effect of Handedness and Practice Type (Explicit vs. Implicit) on Sequential Reaction Accuracy and Timeاثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکسالعمل متوالی5295485726910.22059/jmlm.2015.57269FAزهرهفرنقیکارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایرانرخسارهبادامیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران0000-0002-4507-0382مریمنزاکت الحسینیاستادیار دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران.Journal Article20141030The aim of this study was to evaluate the effect of handedness and two practice types (explicit vs. implicit) on motor sequence learning. 60 girls (age range of 14 – 17 years old) were randomly assigned to four groups according to their handedness: right–handed-explicit, right–handed–implicit, left–handed-explicit, and left–handed-implicit. Participants’ task was accuracy and time of sequential reaction. Acquisition phase consisted of 800 practice trials. Participants in explicit practice groups were aware of the arrangement included in stimuli while implicit practice groups were not informed about this arrangement. The day after the acquisition phase, retention and transfer tests were taken. Multiple ANOVA showed that regardless of handedness, implicit practice had more effects on learning reaction time in all three phases of acquisition, retention, and transfer than explicit practice. Regardless of practice type, comparison of right–handed and left–handed subjects was significant in response accuracy in acquisition phase as left–handed subjects were more accurate. The counter effect of handedness and practice type on reaction time and response accuracy was not significant, that is to say right–handed and left–handed subjects had no significant differences in explicit and implicit practice.
<strong> </strong>
<strong> </strong>هدف این تحقیق، بررسی اثر دست برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راستدست-تمرین آشکار، راستدست-تمرین پنهان، چپدست- تمرین آشکار، چپدست- تمرین پنهان قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، دقت و زمان عکسالعمل متوالی بود. مرحلة اکتساب شامل اجرای هشتصد کوشش تمرینی بود. ﮔﺮوههای تمرین آشکار، از ﺗﺮﺗﻴﺐ ظهور محرکها آگاهی داشتند، اما به ﮔﺮوههای تمرین پنهان، این آگاهی داده نشد. روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. آنالیز واریانس چندراهه نشان داد که صرفنظر از دست برتر، تمرین پنهان بر یادگیری زمان عکسالعمل در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مؤثرتر از تمرین آشکار بود. مقایسة افراد راستدست و چپدست، صرفنظر از نوع تمرین در دقت پاسخ مرحلة اکتساب معنادار بود و چپدستها بادقتتر بودند. اثر متقابل دست برتر و نوع تمرین بر زمان واکنش و دقت پاسخ معنادار نبود .بدین مفهوم که افراد راستدست و چپدست در تمرین آشکار و همین طور، تمرین پنهان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57269_48c0c3beaa55bb24d5a1a07716f98fa9.pdf