دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effects of Selected Spark Exercises on Balance and Coordination in Autistic Children: A Quasi-Experimental Studyتأثیرتمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم: یک مطالعۀ نیمهتجربی1731806280010.22059/jmlm.2017.102503.810FAمحبوبهغیوراستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،0000-0001-2350-4514محمودشیخدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران0000-0002-5730-0165رسولحمایت طللباستاد، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،امیرحسینمعماریاستادیار، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.Journal Article20140705 <br />The aim of this study was to investigate the effect of selected spark exercises on balance and coordination in autistic children. This study was semi-experimental. 12 autistic children (mean age 5-12 years) participated in this study. The subjects performed the intervention for 3 months based on selected spark exercises. The participants were evaluated in 3 stages (baseline, pretest and posttest) by Bruininks-Oseretsky test in terms of motor skills. Friedman test was used to analyze repeated measures of nonparametric data. The results showed that selected spark exercises significantly improved dynamic balance (<em>P</em><0.001) and bilateral coordination (<em>P</em><0.001). It can be generally stated that these selected spark exercises have a positive effect on the improvement of motor deficiencies in autistic children. <br /> هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهتجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 3 مرحلۀ پایه، پیشآزمون و پسآزمون از نظر مهارتهای حرکتی براساس تست برونینسکی-ازرتسکی ارزیابی شدند. بهمنظور آنالیز اندازهگیریهای مکرر دادههای ناپارامتریک، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات منتخب اسپارک بهطور معناداری موجب بهبود مهارت تعادل پویا (001/0 (P<و هماهنگی دوطرفه (001/0 (P< شده است. بهطور کلی میتوان گفت که این تمرینات منتخب اسپارک بر بهبود محدودیتهای حرکتی شدید کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مثبتی دارد.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62800_c93df0806e94bcdcc78c86ca442f1f4a.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823A Prediction of Physiological Responses Based on Dimensions of Competitive Perfectionism in Elite Fencersپیشبینی پاسخهای فیزیولوژیک شمشیربازان نخبه براساس ابعاد کمالگرایی رقابتی1811976280110.22059/jmlm.2017.208160.1092FAاشکانعلیزادهکارشناسارشد، روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدخبیریدانشیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد علیبشارتاستاد، روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعباسعلیگائینیاستاد، فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160530 <br />The aim of this study was to investigate the relationship between dimensions of competitive perfectionism and physiological responses of elite male fencers. This study was descriptive – correlation and the population consisted of male fencers. The data were collected from 46 fencers who participated in national championships and selected by convenience sampling method. To assess dimensions of competitive perfectionism, the subjects were required to complete Competitive Perfectionism Scale of Besharat (2004). The physiological responses including saliva cortisol and immunoglobulin were measured by 96-test kits of cortisol and saliva immunoglobulin A manufactured by the Zell Bio Company. Results showed a significant positive relationship between negative competitive perfectionism and increased saliva cortisol and decreased saliva immunoglobulin before competition. Whereas there was no significant relationship between positive competitive perfectionism and any of physiological responses. Results also revealed that negative competitive perfectionism can predict the changes of saliva cortisol and saliva immunoglobulin in fencers. <br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ابعاد کمالگرایی رقابتی با پاسخهای فیزیولوژیک شمشیربازان نخبۀ مرد انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعۀ آن شامل شمشیربازان مرد بود. دادههای پژوهش از 46 نفر از شمشیربازان حاضر در مسابقات قهرمانی کشور که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. برای سنجش ابعاد کمالگرایی رقابتی از ورزشکاران خواسته شد مقیاس کمالگرایی رقابتی بشارت (1383) را تکمیل کنند. پاسخهای فیزیولوژیک ورزشکاران شامل کورتیزول و ایمونوگلوبین بزاقی نیز بهوسیلۀ کیتهای 96 تستی کورتیزول و ایمونوگلوبین آ بزاقی ساخت شرکت زلبایو اندازهگیری شد. نتایج نشاندهندۀ ارتباط مثبت معنادار بین کمالگرایی منفی رقابتی و افزایش کورتیزول بزاقی و کاهش ایمونوگلوبین بزاقی پیش از رقابت بود، درحالیکه ارتباط معناداری بین کمالگرایی مثبت رقابتی با هیچیک از پاسخهای فیزیولوژیک یافت نشد. همچنین نتایج نشان داد کمالگرایی منفی رقابتی میتواند تغییرات مربوط به کورتیزول بزاقی و ایمونوگلوبین بزاقی را در شمشیربازان پیشبینی کند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62801_d2f5ce08eb9470d503fc7f6d1959bb52.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effect of Equipment Modification on Acquisition and Retention of Motor Skill in 9-10-Year-Old Children with an Emphasis on Working Memory Capacityتأثیر تعدیل تجهیزات ورزشی بر اکتساب و یادداری مهارت حرکتی در کودکان 9 تا 10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظۀ کاری1992186280210.22059/jmlm.2017.214761.1142FAمحسنافروزهدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، واحد پردیس بین الملل، مشهدمهدیسهرابیاستاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-4820-3486علیرضاصابری کاخکیاستادیار ، گروه رفتارحرکتی در تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران0000-0002-3066-4858سبحانسبحانیاستادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20161003 <br />The aim of this study was to investigate the effect of equipment modification on acquisition and retention of basketball free throw skill in children aged between 9 and 10 with an emphasis on working memory capacity. 40malestudents were randomly selected and divided into 4 groups of modified and standard equipment with high and low working memory capacity based on the Memory for Digit Span assessment by Wechsler. Mini-basketball rules were used as a reference. The acquisition phase included 10 sessions, 4blocks each session and 15 attempts each block. Free throw basketball test (AAHPERD) was conducted as the pretest and acquisition and retention tests were conducted after a week. In the acquisition phase, 2x2x2 multivariate analysis of variance (eqipement×working memory×test) with repeated measures showed that interactive effect between working memory (high and low) and test (pretest and posttest) on performance was significant. Also, interactive effect between equipment (standard and modified) and test (pretest and posttest) on performance was significant while the interactive effect of working memory, equipment and test on performance was not significant. In retention phase, 2x2 multivariate analysis of variance (eqipement×working memory) showed that the main and interactive effect of working memory and equipment on performance was significant. The results showed that the effect of equipment employment in working memory levels on performance was similar in both pretest and posttest and also it seems that the effect of the modified equipment on performance in retention test was better in children with low working memory than children with high working memory. <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعدیل تجهیزات در اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان 9 تا10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظۀ کاری بود. 40 دانشآموز پسر بهطور تصادفی انتخاب و براساس آزمون حافظۀ فراخنای ارقام وکسلر، به چهار گروه تعدیل تجهیزات و تجهیزات استاندارد، با ظرفیت حافظۀ کاری بالا و پایین تقسیم شدند. از قوانین مینیبسکتبال بهعنوان مرجع استفاده شد. مرحلۀ اکتساب شامل10 جلسه و هر جلسه 4 بلوک و هر بلوک 15 کوشش بود، از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد بهعنوان پیشآزمون و آزمون اکتساب استفاده شد و پس از یک هفته، آزمون یادداری بهعمل آمد. در مرحلۀ اکتساب، نتایج تحلیل واریانس سهعاملی مرکب 2×2×2 (تجهیزات×حافظۀ کاری×آزمون) با اندازهگیری مکرر نشان داد که اثر تعاملی بین حافظۀ کاری (بالا و پایین) و آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) بر عملکرد معنادار است. همچنین اثر تعاملی بین تجهیزات (استاندارد و تعدیلشده) و آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) بر عملکرد معنادار است. درحالیکه اثر تعاملی حافظۀ کاری، تجهیزات و آزمون بر عملکرد معنادار نیست. در مرحلۀ یادداری، نتایج تحلیل واریانس دوعاملی مرکب 2×2 (تجهیزات×حافظۀ کاری) نشان داد که اثر اصلی و تعاملی حافظۀ کاری و تجهیزات بر عملکرد در مرحلۀ یادداری معنادار است. نتایج نشان داد که اثر استفاده از تجهیزات در سطوح حافظۀ کاری بر عملکرد در هر دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون یکسان است. همچنین بهنظر میرسد که اثر تجهیزات تعدیلشده بر عملکرد در آزمون یادداری در کودکان با حافظۀ کاری پایین بهتر از کودکان با حافظۀ کاری بالاست.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62802_b23535227061ea2911bea99a5fb9cb2d.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823Acquisition and Consolidation of Procedural Motor Learning in Children with Developmental Coordination Disorderاکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویهای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی2192376280310.22059/jmlm.2017.219497.1176FAحسنسپهری بنابمربی، گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانفاطمه ساداتحسینیدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایرانمالکاحمدیاستادیار، گروه رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران0000-0003-3118-8491Journal Article20161116 <br />Children with developmental coordination disorder (DCD) sometimes have difficulties in performing and learning motor skills. The aim of the present study was to investigate procedural motor acquisition and learning in DCD children. 12 children with developmental coordination disorder and 12 normal children with matched IQ and chronological age were selected from 8-12-year-old male students of Tabriz city by purposive sampling method. A modified version of rotary pursuit task and variables of total time on target (TOT), consecutive time on target (CTT), distance from the target (DT), distance from the path (DP) and relative phase were used to assess procedural motor learning. After training in the acquisition phase, subjects participated in the immediate 10-minute retention test and the consolidation test after 24 hours of rest. Analysis of data by analysis of variance with repeated measures showed no significant differences between the two groups in TOT, DP, and relative phase in the acquisition phase, but there were significant differences in CTT and DT. There were significant differences in TOT, CTT, and DT in the retention phase, but there was no significant differences in DP and relative phase. Generally, the results suggested that despite the low performance of their procedural motor learning, DCD children were able to acquire motor coordination patterns. <br /> کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی با مشکل مواجه میشوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویهای در کودکان (DCD) است. از بین دانشآموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیلیافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویهای استفاده شد. شرکتکنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهطور کلی، یافتهها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویهای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62803_5594e9d5db2dadca657411e90e306ee5.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effect of Neurofeedback Training on Sleep Quality and Psychological Skills of Athletes with Psychophysiological Approachتأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر کیفیت خواب و مهارتهای روانشناختی ورزشکاران با رویکرد روانی-فیزیولوژیک2392516280410.22059/jmlm.2017.226623.1216FAمرتضیطاهریاستادیار، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)0000-0001-8031-3792فهیمهنوریانکارشناسارشد، رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170201 <br />The aim of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on sleep quality and psychological skills of athletes with psychophysiological approach. The research method was semi-experimental and application with pretest and posttest design and a control group. 31 athletes who were members of a sport team gained the criteria to enter the study. They were randomly assigned to experimental and control groups and the experimental group received neurofeedback treatment. The neurofeedback training lasted 3 sessions a week, 45 min. each session for 2 months. This protocol was performed in a bipolar manner at C4-CZ points. Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) was used to extract sleep quality profile and OMSAT-3 and Elisa method were used to assess psychophysiological stress of participants. Covariance analysis and dependent t test were used to analyze the data. The results suggested that neurofeedback training can influence to balance stress and to improve sleep quality of athletes which greatly affects their performance. <br /> هدف از این تحقیق بررسی تأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر کیفیت خواب و مهارتهای روانشناختی ورزشکاران با رویکرد روانی-فیزیولوژیک بود. روش تحقیق نیمهتجربی و از نوع کاربردی، بهصورت طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. آزمودنیهای تحقیق 31 نفر از ورزشکارانی بودند که سابقۀ عضویت در یک تیم ورزشی را داشتند و معیارهای ورود به تحقیق را احراز کرده بودند. این آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جایگذاری شده و گروه آزمایش تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفت. دورۀ زمانی اجرای تمرینات نوروفیدبک شامل 3 جلسه در هفته، هر جلسه به مدت 45 دقیقه به مدت 2 ماه بود. این پروتکل بهصورت دوقطبی در نقاط C4-CZ اجرا شد. مقیاس کیفیت خواب پیتزبورگ برای استخراج نیمرخ وضعیت خواب آزمودنیها، و پرسشنامۀ OMSAT-3 و روش ELISA بهمنظور ارزیابی میزان استرس روانی-فیزیولوژیک استفاده شد. از روش آماری تحلیل کوواریانس و تی وابسته برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد تمرینات نوروفیدبک میتواند در جهت تعدیل میزان استرس و بهبود خواب ورزشکاران منشأ اثر باشد که این عامل تأثیر بسزایی در عملکرد ورزشکاران خواهد داشت.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62804_07df10ec0b00cb09045dc2b0b6c34b36.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823Motivation and Perfectionism in Successful and Unsuccessful Karate Athletes in Iran men’s Karate Super Leagueانگیزش و کمالگرایی در کاراتهکاهای موفق و ناموفقِ سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران2532716280510.22059/jmlm.2017.222756.1192FAصادقرنجبرکارشناسارشد روانشناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسنغرایاق زندیاستادیار، گروه روانشناسی ورزش، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4244-1763سید محسنفاطمیفوقدکتری روانشناسی، دپارتمان روانشناسی، دانشگاه هاروارد، ماساچوست، کمبریج، ایالات متحدۀ آمریکاعلیفداکارکارشناسارشد روانشناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20161216 <br />Nowadays, numerous studies have shown that optimal athletic performance is related to many psychological factors. This paper aimed at comparing motivation and perfectionism of successful and unsuccessful karate athletes in Iran men’s karate super league. This study was casual-comparative and the population consisted of karate athletes of Iran men’s karate super league in 2015 in Kumite section. Primary data were collected by convenience sampling method from 70 athletes of all participating teams (especially two high ranking teams and three low-ranking teams) in karate super league. After collecting the data of the number of competitions and their results for each athlete, the optimal performance of karate athletes was calculated and two successful and unsuccessful groups were determined (each group 30 subjects). The demographic questionnaire, the sport motivation scale, and the sport perfectionism scale were used in this study. The K-S and Shapiro-Wilk tests were used to investigate the natural distribution of data. The results of independent t test showed a statistically significant difference in adaptive perfectionism (positive) between successful and unsuccessful athletes. However, there was no significant difference in maladaptive perfectionism (negative) between the two groups. Furthermore, the Mann-Whitney U test results showed that the difference in all motivation subscales was not significant between successful and unsuccessful karate athletes. Finally, it can be stated that some findings emphasize the role of psychological characteristics in sport success and performance in the two groups which have in the highest rank of Asian and world karate. <br /> امروزه مطالعات بسیاری نشان داده که عملکرد مطلوب ورزشی به عوامل روانشناختی بسیاری مرتبط است. هدف این پژوهش مقایسۀ انگیزش و کمالگرایی کاراتهکاهای موفق و ناموفق سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران بود. مطالعۀ حاضر از نوع علی- مقایسهای است و جامعۀ آماری را کاراتهکاهای سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران در سال 1394 در بخش کومیته تشکیل دادند. دادههای اولیه به روش در دسترس از 70 نفر از ورزشکارانِ تمام تیمهای شرکتکننده_ بهویژه دو تیم بالا و سه تیم پایین جدول_ در سوپر لیگ کاراته جمعآوری شد. پس از بهدست آوردن اطلاعات مربوط به تعداد مبارزات و نتایج آن برای هر ورزشکار، عملکرد بهینۀ کاراتهکاها از طریق فرمول محاسبه و دو گروه کاراتهکای موفق و ناموفق تعیین شد (هر گروه 30 نفر). ابزار استفادهشده شامل پرسشنامۀ دموگرافیک، پرسشنامۀ انگیزش ورزشی و پرسشنامۀ کمالگرایی ورزشی بود. پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها در دو گروه با استفاده از آزمون K-S و شاپیرو ویلک، نتایج آمار پارامتریک تی دو گروه مستقل نشان داد که تفاوت کمالگرایی سازگار (مثبت) بین کاراتهکاهای موفق و ناموفق از لحاظ آماری معنادار بود، اما تفاوت کمالگرایی ناسازگار (منفی) بین دو گروه معنادار نبود. همچنین نتایج آزمون ناپارامتریک یو مان- ویتنی نشان داد که تفاوت هیچکدام از خردهمقیاسهای انگیزش در دو گروه کاراتهکای موفق و ناموفق معنادار نبود. در مجموع میتوان گفت که بخشی از یافتهها بر نقش ویژگیهای روانشناختی در عملکرد و موفقیت ورزشی بین دو گروه کاراتهکای نخبه که در بالاترین سطح از کاراتۀ جهان و آسیا قرار دارند، تأکید میکند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62805_ae7c85ba9baefb80e8e6e53487e5d8c5.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effect of Mindfulness Intervention (MPSE) on Motivation and Burnout in Athletes-تاثیر مداخله ذهنآگاهی بر انگیزه و تحلیل رفتگی ورزشکاران2732856355310.22059/jmlm.2017.219280.1172FAفرشتهگلستانهمربی، دانشکدۀ علوم دریایی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایرانJournal Article20161210 <br />During recent years, mindfulness interventions have shown significant effects on athletic performance; however, researches on the effectiveness of these interventions on important psychological characteristics such as motivation and burnout of athletes are limited. The aim of this study was to investigate the effect of sports mindfulness intervention (MPSE) on motivation and burnout in athletes. For this purpose, 40 athletic students of Chabahar University were selected as the sample by convenience sampling method and were divided into intervention and control groups. Exercise Motivation Questionnaire (SMS-6) and Sports Burnout Questionnaire (ABQ) were used to collect data. 6 weeks of sport mindfulness intervention were used for athletes. Questionnaires were distributed among athletes before and after the intervention and data from questionnaires were analyzed by SPSS software version 20 by means of descriptive and inferential statistics (analysis of covariance). The results showed that sport mindfulness intervention significantly decreased the burnout (<em>P</em>>0.05). These interventions also significantly increased intrinsic motivation and significantly decreased demotivation and extrinsic motivation of athletes (<em>P</em><0.05). These results suggested that sport mindfulness interventions can be used as an appropriate instrument to increase the autonomy of sport motivation and to reduce the harmful effects of sport burnout. <br /> مداخلات ذهنآگاهی در سالهای اخیر اثرهای معناداری را بر عملکرد ورزشکاران نشان داده است، با این حال در مورد اثرگذاری این مداخلات بر ویژگیهای روانشناختی مهمی چون انگیزه و تحلیلرفتگی ورزشکاران تحقیقات محدود است. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مداخلۀ ذهنآگاهی ورزشی (MPSE) بر انگیزه و تحلیلرفتگی ورزشکاران است. بدین منظور 40 دانشجوی ورزشکار دانشگاه چابهار بهصورت در دسترس بهعنوان نمونۀ تحقیق حاضر در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ انگیزۀ ورزشی (SMS-6) و تحلیلرفتگی ورزشی (ABQ) بود. ورزشکاران شش هفته تحت مداخلۀ ذهنآگاهی ورزشی قرار گرفتند. پرسشنامهها پیش و پس از مداخله بین ورزشکاران توزیع شد و دادههای حاصل از پرسشنامه توسط نرمافزار spss نسخۀ 20 و در قالب آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخلۀ ذهنآگاهی ورزشی موجب کاهش معنادار تحلیلرفتگی شد (05/0> P). همچنین این مداخلات موجب افزایش معنادار انگیزۀ درونی و کاهش معنادار بیانگیزگی و انگیزۀ بیرونی ورزشکاران شد (05/0> P). براساس نتایج تحقیق حاضر، مداخلات ذهنآگاهی ورزشی ابزاری مناسب برای افزایش خودمختاری در انگیزۀ ورزشی و کاهش تأثیرات زیانبار تحلیلرفتگی ورزشی است.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_63553_b672f57a435327ae2f117ce9bd585bb3.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effects of Practice Variability and Attention on Sport Skill Learningآثار تغییرپذیری تمـرین و توجه در یادگیری مهارتی ورزشی2873016280610.22059/jmlm.2017.213654.1136FAحمیدصالحیدانشیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-5921-6602زهرازمان پور بروجنیکارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160826 <br />This study examined the effects of practice scheduling and attentional focus on learning a sport skill. 40 female high school students (mean age = 16.02 ± 0.88 years) practiced dart-throwing skill under either blocked or random practice schedules while their attention was directed to either the skill (dart scores) or an irrelevant cue (auditory tones) using dual-tasks. Analysis of variance were conducted at baseline, practice phase and a delayed transfer test. Results demonstrated a significant score improvement from baseline to delayed transfer test for all groups. Furthermore, the greatest improvement from baseline to delayed transfer test was observed in random-irrelevant condition compared with the other conditions. In conclusion, the current study provided new information about the interactive relationship between practice scheduling and attentional focus during learning a sport skill. <br /> در این پژوهش آثار برنامهریزی آرایـش تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانشآموز دختر دبیرستانی (میانگین سن= 88/0 ± 02/16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل واریانس روی وضعیت پایه، مرحلۀ تمرین و آزمون انتقال تأخیری انجام گرفت. نتایج نشان داد همۀ گروهها از وضعیت پایه تا آزمون انتقال تأخیری پیشرفت امتیازی معنادار داشتند. بهعلاوه، بیشترین پیشرفت از وضعیت پایه تا آزمون تأخیری در مقایسه با دیگر وضعیتها، در شرایط تمرین تصادفی- توجه به عامل نامربوط دیده شد. بهعنوان نتیجهگیری باید گفت پژوهش حاضر اطلاعات تازهای در خصوص رابطۀ تعاملی آرایش تمرین و تمرکز توجه در طی یادگیری یک مهارت ورزشی فراهم کرد.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62806_6bafeb9debb4435d365576c2d6a6dbb9.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effect of Play-Based Early Intervention on Psychomotor Development of Children with Autism Spectrum Disorderتأثیر مداخلة بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم3033186280710.22059/jmlm.2017.218275.1164FAالمیرانظریکارشناسارشد روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانسالارفرامرزیدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20161105The aim of this study was to examine the effect of play-based early intervention on psychomotor development of 4-6-year-old children suffering from autism spectrum disorder. The research design was semi-experimental with pretest-posttest and a control group. 30 qualified children (15 males and 15 females) were randomly selected from 4-6-year-old children of Isfahan city in 2015 by convenience sampling method and assigned to experimental and control groups. Data were collected by Gesell Motor Developmental Scale (1940) completed by parents in pretest, posttest and follow-up. Then, experimental group received ten 90-minute treatment sessions once a week in which children participated in play-based early intervention. Control group received no treatment. Follow-up was conducted 30 days later. Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures. Results indicated a significant difference between experimental and control groups in psychomotor development. Moreover, intra-group differences, the interaction between two positions and changes in pretest, posttest and follow-up were significant in psychomotor development. Therefore, it can be concluded that play-based early interventions influence psychomotor development in children with autism spectrum disorder. Such interventions can be applied to improve and enhance these children’s skills. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان 6-4 سالۀ دچار اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از میان کودکان 6 - 4سالة شهر اصفهان در سال 1394، تعداد 30 نفر (15 دختر و 15 پسر) که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری داده، رشد حرکتی گزل (1940) بود که توسط والدین کودکان در مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل شد. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسة 90 دقیقهای و هفتهای یکبار در بازیها شرکت داده شدند.گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند؛ پیگیری پس از 30 روز صورت گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای تکراری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در رشد روانی- حرکتی معنادار بود. همچنین تفاوتهای درونگروهی و تعامل بین دو موقعیت و تغییر در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در متغیر رشد روانی- حرکتی معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد و از این مداخلات میتوان برای کمک به افزایش و بهبود مهارتهای این کودکان استفاده کرد. https://jsmdl.ut.ac.ir/article_62807_71a5b0f051aaba4be9bd8b07f86182c5.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93339220170823The Effect of 8 Weeks of Perceptual-Motor Training on Working Memory in Children with Hearing Lossاثر هشت هفته تمرینات ادراکی - حرکتی بر حافظۀ کاری کودکان ناشنوا3193336346010.22059/jmlm.2017.207927.1090FAزهراسوریدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانعلیحیرانیاستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانفروزانرفیعیدکتری رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، پردیس البرز، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانزهرافلاحیکارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20160820
The aim of this study was to evaluate the effect of perceptual-motor training on working memory in children with hearing disorders. For this purpose, 24 student with hearing loss (9-12 years old) in Kermanshah were selected and randomly divided to experimental and control groups. A working memory test by Wechsler memory software was used in this study. The experimental group performed a perceptual-motor training program (static and dynamic balance exercises, throw and receive the ball …) for 8 weeks, 3 sessions per week, 60 minutes each session. Finally, both groups conducted the posttest. Based on <em>α</em>=0.01 and normal distribution of data, mixed ANOVA test was used. The results showed that working memory was influenced by perceptual-motor training (<em>P</em><0.05). Children in the experimental group showed a better significant performance in terms of counting on forward and visual memory span than control group (<em>P</em><0.05), but there was no significant difference in the countdown between the two groups (<em>P</em>˃0.05). The present findings suggest that perceptual-motor training can improve working memory in children with hearing loss.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر حافظۀ کاری در کودکان با اختلالات شنوایی بود. بدین منظور 24 دانشآموز ناشنوای 9 تا 12 سالۀ کرمانشاه انتخاب شده و بهطور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون حافظۀ کاری با استفاده از نرمافزار حافظۀ وکسلر بود. گروه تجربی، یک برنامۀ آموزشی ادراکی- حرکتی (مانند تمرینات تعادل ایستا و پویا، پرتاب و دریافت توپ و ...) را به مدت هشت هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند و در نهایت پسآزمون از هر دو گروه بهعمل آمد. با در نظر گرفتن سطح معناداری 01/0 و توزیع طبیعی دادهها، از آزمون واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظۀ کاری تحت تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی قرار میگیرد (05/0P<). کودکان ناشنوا در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل از نظر شمارش رو به جلو ارقام و فراخنای حافظۀ دیداری عملکرد معنادار بهتری نشان دادند (05/0P<)، اما در تکرار معکوس ارقام تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد (05/0P>). براساس یافتههای حاضر تمرینات ادراکی – حرکتی میتواند سبب بهبود حافظۀ کاری در کودکان ناشنوا شود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_63460_2d9aae219a5eca22fb20cefe377ffe9a.pdf