دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Time of Retention Test and Interference on Implicit Motor Memory Consolidationتأثیر زمان آزمون یادداری و ایجاد تداخل بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان1216714210.22059/jmlm.2018.43540.770FAپروانهشمسی پور دهکردی.استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانبهروزعبدلیدانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانمهدینمازی زاده.دانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایرانحسنعشایریاستاد گروه آموزشی توانبخشی، دانشکدۀ علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20140129The aim of this study was to compare the effect of time courses of interference and retention test on implicit motor memory consolidation. 60 right-handed female students who had cognitive, mental and physical health and novice at performing alternating serial reaction time task (ASRTT) and serial color matching task (SCMT) (mean age=21.95+1.95 years) were randomly divided into three groups of interference with distances of 6, 24 and 72 hours after the practice session. In the acquisition phase, all groups practiced the ASRTT in 25 blocks of 80 trials in one day. Then, they participated in the second interference task (SCMT) 6, 24 and 72 hours after the practice session and participated in the retention test 24 hours later. In the acquisition phase, subjects’ performance improved with an increase in the practice trials and they had better performance in the 5th practice block (P<0.001). In retention test, there was no significant difference between mean reaction time in the 5th practice block and retention test of the first group (interference with the 6 hours distance). There was a significant difference between mean reaction time in the 5th practice block and retention test of the second group (interference with the 24 hours distance) and the third group (interference with 72 hours distance). The third group (interference of 72 hours distance) had the best performance while the first group (interference with the 6 hours distance) had the weakest performance. Therefore, the interference distances of 24 and 72 hours after the acquisition session led to memory consolidation.هدف تحقیق حاضر مقایسۀ تأثیر فواصل زمانی ایجاد تداخل و آزمون یادداری بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان بود. آزمودنیها 60 دانشجوی دختر راستدست، سالم از نظر شناختی، روانی، جسمانی و مبتدی در اجرای تکالیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب (ASRTT) و تطبیق رنگ زنجیرهای (SCMT) با میانگین سنی 95/1±95/21 سال بودند، که بهطور تصادفی در سه گروه ایجاد تداخل با فاصلههای 6، 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ تمرین، تقسیم شدند. در مرحلۀ اکتساب هر سه گروه به اجرای تکلیف (ASRTT) در 25 بلوک 80 کوششی در یک روز پرداختند. 6، 24 و 72 ساعت پس از جلسۀ تمرین تکلیف مداخلهگر دوم (SCMT) را اجرا و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. در جلسۀ اکتساب، روند عملکرد آزمودنیها طی افزایش کوششهای تمرینی، پیشرفت کرد و آزمودنیها در بستۀ تمرینی پنجم عملکرد بهتری داشتند (001/0< P). در آزمون یادداری، بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه اول (تداخل با فاصلۀ 6 ساعت) تفاوت معنادار نبود. بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه دوم (تداخل با فاصلۀ 24 ساعت) و گروه سوم (تداخل با فاصلۀ 72ساعت) تفاوت معنادار بود. گروه تمرینی سوم با فاصلۀ تداخل 72 ساعت بهترین و گروه تمرینی اول با فاصلۀ تداخل 6 ساعت ضعیفترین عملکرد را داشتند. بنابراین فواصل ایجاد تداخل 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ اکتساب، به تثبیت حافظه منجر شده استhttps://jsmdl.ut.ac.ir/article_67142_22c0b29f5a6801646fbe84326802f275.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of a Period of Selected Physical Activity on Improving Gross Motor Skills in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD)تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی23366714310.22059/jmlm.2017.29136.FAسمیهجوکار تنگ کرمیدانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمودشیخدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5730-0165فضل الهباقرزادهدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20131225Developmental coordination disorder (DCD) is a motor disorder which involves gross and fine motor skills and coordination. The aim of this study was to investigate the effect of a period of selected physical activity on improving gross motor skills in female children with developmental coordination disorder (DCD). In this semi-experimental study, the sample consisted of 30 students with DCD who were selected from 400 female children in second grade of elementary school in Shiraz city by a researcher-made questionnaire and the Movement Assessment Battery for Children (MABC). The subjects were divided randomly into control (n=15) and experimental (n=15) groups after the pretest using Ulrich test for gross motor skills version 2000 (TGMD2). The experimental group performed the selected motor program for 12 sessions (3 days a week, 45 minutes per day) while the control group had their normal daily activities. Then, a posttest was held for both groups. The analysis of variance 2´2 was used for data analysis (P≤0.05). The results showed that selected physical activity had a significant effect on improving gross motor skills in children with DCD (P=0.001). Therefore, it is suggested that selected physical activities should be available for teachers and should be performed in physical education courses at schools in order to improve gross motor skills and consequently improve developmental coordination disorder in childrenاختلال هماهنگی رشدی یک اختلال حرکتی است که مهارتهای حرکتی درشت، مهارتهای حرکتی ظریف و هماهنگی حرکتی را درگیر میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است. روش انجام تحقیق نیمهتجربی بود. نمونۀ آماری شامل 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بودند که براساس پرسشنامۀ محققساخته و آزمون MABC از بین 400 دانشآموزان دختر پایۀ دوم ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی پس از انجام پیشآزمون با استفاده از آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (TGMD 2) به دو گروه همگن 15 نفری بهعنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت 12 جلسه (3 روز در هفته و هر روز به مدت 45 دقیقه ) برنامۀ حرکتی منتخب را انجام دادند؛ در این مدت آزمودنیهای گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود در مدرسه میپرداختند. سپس از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد (05/0 P≤). یافتههای تحقیق نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تأثیر معناداری در بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی داشته است (001/0P = )، بنابراین پیشنهاد میشود برای رشد مهارتهای حرکتی درشت و در نتیجه بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان، در ساعات تربیت بدنی مدارس، فعالیت بدنی منتخب در اختیار معلمان تربیت بدنی قرار گیرد و اجرا شود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67143_060b153d84734d7a5d33491f9c5f4473.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Self-Talk and Feedback on Acquisition and Retention of Basketball Chest Passتاثیر خودگفتاری و بازخورد بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه بسکتبال37596714410.22059/jmlm.2018.103986.823FAمیناامامی آرندیکارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلی اکبرجابری مقدماستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، بخش یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایراناحمدفرخیدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140724The aim of this study was to compare the effect of self-talk (ST), feedback (KP) and their interaction (STF) on acquisition and retention of basketball chest pass. 120 adolescent girls were selected and randomly assigned to 4 groups: KP, ST, ST + KP and control. This study was semi-experimental and pretest-posttest design with a control group. Instructional self-talk and knowledge of performance feedback were used in this study. After the pretest, each group had 4 practice sessions in the acquisition phase; then, they had posttest and 72 hours later they had retention test. One-way ANOVA and Tukey post hoc test were used to analyze data. Results indicated those subjects who used ST achieved better acquisition and retention scores than the other groups (P<0.05). ST was more effective than KP in the acquisition of chest pass skill. ST and KP can lead to a better and faster development of learning in the early phasesهدف از پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر خودگفتاری، بازخورد و تعامل آن دو بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینۀ بسکتبال بود. 120 دانشآموز دختر نوجوان انتخاب شدند و به شکل جایگزینی تصادفی در چهار گروه بازخورد، خودگفتاری، خودگفتاری توأم با بازخورد و کنترل جای گرفتند. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نوع خودگفتاری بهکاررفته آموزشی و بازخورد از نوع آگاهی از اجرا بود. هر گروه پس از پیشآزمون، طی چهار جلسۀ تمرینی مرحلۀ اکتساب را گذراندند، تحت پسآزمون و 72 ساعت بعد تحت آزمون یادداری قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون توکی استفاده شد. نتایج نشان داد آزمودنیهایی که از خودگفتاری استفاده کرده بودند، نمرههای اکتساب و یادداری بالاتری نسبت به گروههای دیگر داشتند (05/0 P<). براساس نتایج این تحقیق خودگفتاری در اکتساب مهارت پاس سینه مؤثرتر از بازخورد است و استفاده از بازخورد در کنار خودگفتاری میتواند به پیشرفت بهتر یا سریعتر در مراحل ابتدایی یادگیری منجر شود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67144_4c727c366df1e6d3f35bf7c31109753b.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Fast and Slow Music on Depth Perception of Female Young Athletes in Fatigue Conditionتأثیر موزیک تند و کند بر ادراک عمق دختران جوان ورزشکار در شرایط خستگی61776714510.22059/jmlm.2018.109329.845FAفرانکپورحسینیدانشجوی دکتری، گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشهزادطهماسبی بروجنیدانشیار، گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0875-3993Journal Article20141029The aim of this study was to investigate the effect of music types on depth perception during fatigue. Statistical population consisted of female students of Faculty of Physical Education at University of Tehran. 45 subjects (mean age 23.3 ± 2.16 years) voluntarily participated in this study. Participants were divided into three groups: slow music, fast music and control. Initially, all subjects participated in the pretest of depth perception using depth perception apparatus. Then, they received a similar exercise until reaching the threshold of exhaustion. After reaching fatigue, their error of depth perception was reassessed. Then, participants were asked to listen to the music specific to each group for 3 minutes in order to assess the effect of music on their depth perception during fatigue. Their depth perception was immediately measured as the posttest. Analysis of variance with repeated measures and one-way analysis of variance were used to analyze the data. The results showed that fast music did not significantly change depth perception error (<em>P</em>=0.602), but slow music significantly reduced this error (<em>P</em>=0.006).هدف از این پژوهش بررسی تأثیر انواع موزیک بر ادراک عمق در شرایط خستگی بود. جامعۀ آماری تحقیق حاضر دانشجویان دختر دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران بودند که 45 نفر از آنها (میانگین سنی 16/2± 3/23 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. شرکتکنندهها به سه گروهِ موزیک کند، موزیک تند و گروه کنترل تقسیم شدند. در ابتدا از هر سه گروه پیشآزمون ادراک عمق بهوسیلۀ دستگاه ادراک عمق بهعمل آمد، سپس به آنها فعالیت بدنی مشابه داده شد تا به آستانۀ خستگی برسند. پس از بروز خستگی مجدداً خطای ادراک عمق آزمودنیها اندازهگیری شد. سپس بهمنظور ارزیابی تأثیر موزیک بر ادراک عمق ورزشکاران در شرایط خستگی از آزمودنیها خواسته شد به مدت 3 دقیقه به موسیقی مختص به هر گروه گوش دهند و بلافاصله ادراک عمق آنها بهعنوان پسآزمون اندازهگیری شد. برای بررسی و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که موزیک تند، تغییر معناداری در خطای ادراک عمق ایجاد نکرد (602/0P=)، اما موزیک کند این خطا را به طرز معناداری کاهش داد (006/0 P=).https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67145_21a00db2b61f550c9d9d0ce7915aa146.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Facilitating Effect of Self-Controlled Practice on Learning Multiple Motor Skillsاثر تسهیلکننده برنامه تمرین خودکنترل در یادگیری چند مهارت حرکتی79896714610.22059/jmlm.2018.142166.1039FAحمیدصالحیدانشیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-5921-6602سمیهشاهدوستیکارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمهدیرافعی بروجنیاستادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمریمنزاکت الحسینیاستادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160309To create more efficient learning environments, the learner’s role and his/her influence on the learning process should be considered. The aim of this study was to determine the way self-controlled practice affected performance and learning of motor patterns. 60 female undergraduate students (mean age = 20.73 yr., SD = 2.98) were randomly assigned to four groups that ordered self-controlled practice or three yoked-to-self-controlled. In the acquisition phase, the self-controlled group was told they could choose whichever of three motor patterns they wanted before they practiced each trial. Each self-controlled participant’s practice schedule was served as the predetermined practice schedule for each corresponding participant in the yoked control groups. The yoked control participants practiced the tasks with high, low, or no (classic yoked-control) variability. The results showed that the self-controlled group performed the tasks faster than the other yoked control groups in both the acquisition phase and the retention tests. The findings suggest that if the learners are allowed to choose the sequence of practice in multiple motor skills, this would have facilitating effects on their performance and motor learning.برای ایجاد محیطهای یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تأثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوۀ اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی دختر (میانگین سن: 73/20 سال، انحراف استاندارد: 98/2) به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفتشده با گروه خودکنترل جایگزین شدند. در مرحلۀ اکتساب به گروه خودکنترل گفته شد پیش از تمرین هر کوشش میتوانند هر یک از سه الگوی حرکتی را که میخواهند انتخاب کنند. برنامۀ تمرین هر عضو گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامهریزی تمرین از پیش تعیینشدۀ شرکتکنندگان متناظر در گروههای کنترل جفتشده. گروههای کنترل جفتشده تکالیف را با تغییرپذیری زیاد، کم، یا بدون تغییرپذیری (گروه جفتشدۀ کلاسیک) تمرین کردند. نتایج نشان داد گروه خودکنترل هم در مرحلۀ اکتساب و هم در آزمونهای یادداری تکالیف را سریعتر از دیگر گروههای کنترل جفتشده اجرا کرد. یافتهها بیانگر این است که اگر در تمرین چند مهارت حرکتی به فراگیر اجازۀ انتخاب داده شود، آثار تسهیلکنندهای در اجرا و یادگیری حرکتی دارد.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67146_69f966363dbfcfd8a31a3a8b9f23804b.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522Psychometric Properties of Persian Version of the Flow in Computer Games Questionnaireویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان در بازیهای کامپیوتری911066714710.22059/jmlm.2018.140358.1029FAولی الهکاشانیاستادیار گروه علوم ورزشی )رفتار حرکتی( دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمهشیدباباییدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، گرایش رفتار حرکتیبهروزگل محمدیاستادیار گروه علوم ورزشی )رفتار حرکتی( دانشگاه سمنان، سمنان،
ایرانJournal Article20160109The aim of this study was to determine validity and reliability of the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire so that the flow performance in computer gamers can be evaluated. 400 gamers (237 males; 163 females) were selected by random cluster sampling method and completed the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire. In the first step, translation accuracy of the Persian version was confirmed through back translation method. Then, confirmatory factor analysis based on structural equations model was used to determine construct validity while Cronbach alpha coefficient was applied to determine internal consistency. Intra-class correlation in test-retest method was administered for temporal reliability of the items. The results indicated acceptable fit indices (CFI=0.92, TLI=0.75, RMSEA=0.062), internal consistency (<em>ɑ</em>=0.75) and temporal reliability (ICC=0.85) for the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire. The results supported the multifactor structure and 23 items of the Flow in Computer Games Questionnaire. Therefore, the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire has an acceptable validity and reliability among computer gamers and it can be used as a valid and reliable tool to evaluate the flow performance of these gamers in Iran.هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازیهای کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازیهای کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان بود و شاخصهای برازندگی (062/0RMSEA=، 92/0CFI= و 75/0TLI=)، همسانی درونی 75/0 و پایایی زمانی 85/0 از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. لذا نتایج از ساختار چند عاملی و 23 سؤالی پریشنامۀ اجرای روان در بازیهای کامپیوتری حمایت میکند. نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در بازیهای کامپیوتری از روایی و پایایی قابل قبولی در بین کاربران بازیهای کامپیوتری برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان بازیکنان بازیهای کامپیوتری در ایران استفاده نمود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67147_ed2dc5cc3db927b28712a31d660be152.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Massage until Completion of Fetal Period on Reflexes of Preterm Neonatesتأثیر ماساژ تا تکمیل دورۀ جنینی بر بازتابهای نوزادان زودرس1071196714810.22059/jmlm.2017.233635.1244FAمنصورهمکبریاناستادیار، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0003-1236-2327شمس الهنوری پوراستادیار، دانشکدة
پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170520Reflexes are body automatic and involuntary responses to a variety of stimuli such as pressure, sound and tactile stimulation which are used as means to determine the level of neurological maturation and to diagnose central nervous system disorders. The aim of this study was to investigate the effect of mothers’ tactile kinetic stimulations on reflex state of preterm neonates. For this purpose, 40 infants and mothers were purposively selected from infants hospitalized in neonatal ward of Amiralmomenin hospital in Semnan city during one to two months and were randomly divided into experimental and control groups. Then, mothers of experimental group conducted tactile kinetic stimulations on their infants until the completion of fetal period (40 weeks of gestation) 3 times a day, 20 minutes each time whereas the control group received only the usual care. Neonatal Behavioral Assessment Scale was used to evaluate reflex state of neonates before and after the intervention. The results of mixed ANOVA showed that although reflexes of premature neonates in the experimental group improved more than the control group, this increase was not significant (<em>P</em>≥0.05). However, given these results, it can be said that tactile kinetic stimulations can be a solution to improve the reflex state of preterm neonates and more time frame is probably required to reveal the beneficial effects of intervention.بازتابها، پاسخ های غیرارادی و خودکار بدن به انواع محرکها مثل فشار، صدا و تحریک لمسی هستند که به عنوان ابزارهایی برای تعیین سطح بالیدگی عصبی و تشخیص اختلالات دستگاه اعصاب مرکزی مورد استفاده قرار میگیرند. بنا بر این مهم، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحریکات لمسیحرکتی توسط مادر بر وضعیت بازتابی نوزادان زودرس بود. به همین منظور از میان نوزادان زودرس بستری در بخش نوزادان بیمارستان امیرالمومنین(ع) شهرستان سمنان در بازۀ زمانی یک الی دو ماهه، 40 نوزاد و مادر به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. سپس، مادران گروه تجربی تا تکمیل دورۀ جنینی(40 هفتۀ بارداری)، تحریکات لمسیحرکتی را روزی سه بار و هر بار به مدت 20 دقیقه بر روی نوزادان زودرسشان اعمال نمودند. در حالیکه گروه کنترل، تنها مراقبتهای معمول را دریافت میکردند. از مقیاس ارزیابی رفتاری نوزادان بهمنظور بررسی وضعیت بازتابی نوزادان، در قبل از شروع مداخله و پس از آن، استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط نشان داد که با وجود بهبودِ بیشتر در بازتابهای نوزادان زودرس گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، این افزایش معنادار نبود (05/ 0p≥). با این حال، با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که تحریکات لمسیحرکتی میتواند راهکاری برای بهبود وضعیت بازتابی نوزادان زودرس باشد و احتمالاً بازۀ زمانی بیشتری برای بروز اثرات سودمند مداخله، مورد نیاز است.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67148_1648a1cf4dfb111ef080114231540382.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Attention Focus in Errorless and Errorful Practice Conditions on Performance and Learning of Dart Throwing Skillتاثیر کانون توجه در شرایط تمرین کمخطا و پرخطا بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب دارت1211386714910.22059/jmlm.2018.229760.1228FAحسامرمضان زادهاستادیار گروه علوم ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایرانمرضیهدروانه کردکارشناسی ارشد رفتار
حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایرانJournal Article20170313The aim of this study was to investigate the interactional effect of instruction type of attention focus and two methods of learning (errorless and errorful) on performance and learning of dart throwing skill. It is likely that instruction type of attention focus has a different effect on performance when functional difficulty of task changes. 60 female students were randomly assigned to six groups: internal-errorless, external-errorless, control-errorless, internal-errorful, external-errorful and control-errorful. Errorless groups began their practice with low distance from the target and gradually increased the distance. This was opposite in errorful groups. Internal attention groups focused their attention on elbow and wrist of their throwing hand. External attention groups focused their attention on dart board. After pretest, subjects performed 5 blocks (60 trials each block) and participated in retention test after 48 hours. Factor analysis of variance was used to analyze the data. The results showed no significant differences between internal and external focus in the errorless groups (<em>P</em>>0.05), there was a significant difference among the groups in errorful learning condition (<em>P</em>=0.043). There was a significant difference between errorless and errorful conditions in internal focus groups (in favor of errorless group) (<em>P</em>=0.012). It seems that the challenging role of practice condition is very important in the effectiveness of instruction type of attention focus. It is recommend that errorless learning should be used when using internal attention focus instruction at the beginning of practice.هدف مطالعه حاضر بررسی اثر تعاملی نوع دستورالعمل کانون توجه و دو شیوه یادگیری (کمخطا و پرخطا) بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. این احتمال وجود دارد که با تغییر دشواری کارکردی تکلیف، نوع دستورالعمل کانون توجه اثر متفاوتی بر عملکرد داشته باشد. تعداد60 دانشجوی دختر به طور تصادفی در شش گروه درونی-کمخطا، بیرونی-کمخطا، کنترل-کمخطا، درونی-پرخطا، بیرونی-پرخطا و کنترل-پرخطا قرار گرفتند. گروه کم خطا تمرین خود را از فاصله کم نسبت به هدف آغاز و به تدریج فاصله را بیشتر میکردند. در گروه پرخطا عکس این قضیه اجرا میشد. گروه توجه درونی، توجه خود را به آرنج و مچ دست پرتاب و گروه بیرونی توجه خود را به صفحه دارت معطوف میکردند. افراد پس از پیشآزمون 5 بلوک 60 کوششی را اجرا کردند و 48 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت نمودند. از آزمون تحلیل واریانس عاملی جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه کمخطا بین کانون توجه درونی و بیرونی تفاوت معنیداری وجود ندارد (p>0.05) اگرچه در شرایط یادگیری پرخطا، بین گروهها تفاوت معنیداری مشاهده شد (p=0.043). همچنین نتایج نشان داد در گروه توجه درونی بین شرایط تمرینی کمخطا و پرخطا تفاوت معنیداری به نفع گروه کمخطا وجود دارد (p= 0.012). بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر میرسد، نقش چالشبرانگیزی شرایط تمرین در اثرگذاری نوع دستورالعمل کانون توجه، بسیار حائز اهمیت است و پیشنهاد میشود در شروع تمرین، در هنگام استفاده از دستورالعمل کانون توجه درونی از یادگیری به شیوه کم خطا استفاده شود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67149_31b9c86591c9efdd274b00f2573b123b.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933310120180522The Effect of Neurofeedback Training on Sport Performance Enhancement and Conscious Motor Processing in Skilled Dart Playersاثر تمرینات نوروفیدبک بر ارتقا عملکرد ورزشی و فرایند حرکتی هشیار در بازیکنان ماهر دارت1391576715010.22059/jmlm.2018.238453.1279FAابراهیمنوروزی سیدحسنیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0003-1091-9371فاطمه ساداتحسینیدانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-6640-4644محمد کاظمواعظ موسویاستاد گروه تربیت بدنی، دانشکدة علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین)ع(، تهران، ایرانJournal Article20170904The employment of neurofeedback is growing rapidly in sport performance enhancement. The aim of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on motor performance and conscious motor processing of skilled dart players. The subjects were 20 male skilled dart players. The research was conducted in five phases: pretest, neurofeedback training, posttest 1, under pressure test and posttest 2. Neurofeedback training consisted of prevention training of the alpha frequency band (8 to 12 Hz) in F4. To analyze data, descriptive statistics and mixed ANOVA were used. Results indicated that the amounts of conscious motor processing for neurofeedback training group decreased in posttest 1 (<em>P</em>=0.001) and under pressure test (<em>P</em>=0.001) but this reduction was not observed in the control group (<em>P</em>=0.83). The dart throwing points for neurofeedback training group and control group in the posttest 1 increased compared with the pertest (<em>P</em>=0.001), but only neurofeedback group (<em>P</em>=0.001) was able to preserve this increase in the under pressure test. The findings indicated an effect among neurofeedback training, conscious motor processing and sport performance. In other words, the neurofeedback training leads to the desired motor performance and creates automatic sense in the athlete by reducing the conscious motor processing.
<strong> </strong>بهکارگیری نوروفیدبک در ارتقای عملکرد ورزشی بهسرعت رو به رشد است. هدف پژوهش حاضر اثر تمرین نوروفیدبک بر عملکرد حرکتی و فرایند حرکتی هشیار بازیکنان ماهر دارت بود. آزمودنیها 20 بازیکن مرد ماهر دارت بودند. اجرای این پژوهش شامل پنج مرحلة پیشآزمون، تمرینات نوروفیدبک و پسآزمون اول، آزمون تحت فشار و پسآزمون دوم بود. دورة تمرینات نوروفیدبک شامل تمرین بازداری باند فرکانسی آلفا (8 تا 12 هرتز) در جایگاه اف چهار بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و روش آماری آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده شد. نتایج نشان داد مقادیر فرایند حرکتی هشیار برای گروه تمرین نوروفیدبک در مرحلة پسآزمون اول (001/0=P) و آزمون تحت فشار (001/0=P)کاهش یافته است، اما در گروه کنترل این کاهش مشاهده نشد (83/0=(P. امتیازهای پرتاب دارت برای گروه نوروفیدبک و کنترل در مرحلة پسآزمون اول به نسبت پیشآزمون افزایش یافته بود (001/0=P)، اما تنها گروه نوروفیدبک (001/0=(P توانست این افزایش را در آزمون تحت فشار حفظ کند. یافتهها نشان میدهد تأثیری بین تمرینات نوروفیدبک، فرایند حرکتی هشیار و عملکرد ورزشی وجود دارد. بهعبارت دیگر، تمرینات نوروفیدبک از طریق کاهش فرایند حرکتی هشیار به عملکرد حرکتی مطلوب منجر میشود و حس خودکاری را در ورزشکار ایجاد میکند..https://jsmdl.ut.ac.ir/article_67150_fa5ecbd6c60fd018e1aa990d031ed596.pdf