دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Effect of Self – Control and Instructor- Control Feedbacks after Good and Poor Trials on Acquisition and Learning of a Throwing Task in Children with Cerebral Palsyتأثیر بازخورد خودکنترلی و آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب و ضعیف بر اکتساب و یادگیری تکلیف پرتابی در کودکان فلج مغزی1167180810.22059/jmlm.2017.119607.908FAفضل اللهباقرزادهدانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفاطمهمیرآخوریاستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایرانمرتضیپورآذردکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4664-5122Journal Article20150316Self-controlled feedback is a kind of augmented feedback which is represented by the request of learner. The aim of the present study was to compare self–control and instructor-control feedbacks after good and poor trials on acquisition and learning of a throwing task in children with cerebral palsy. 60 children with cerebral palsy (age range: 7-12 years old) were selected by convenience sampling method from special schools in Tehran city. Participants were randomly divided into three groups: instructor-control feedback after good trials, instructor-control feedback after poor trials, and self-control feedback. At the end of the acquisition phase, participants of self–control group were divided into 2 groups (self–control feedback after good trials and self–control feedback after poor trails). One-way ANOVA test and Tukey post hoc test were used at (<em>P</em><0.05). In the acquisition phase, no significant differences were observed among the groups (<em>P</em>=0.64). But self-control feedback group after good trials outperformed all groups in retention (<em>P</em>=0.001) and transfer (<em>P</em>=0.001) phases. In instructor-control condition, among those participants receiving feedback after good trials and in feedback received after poor trials condition, self-control subjects showed more progress. Thus, due to the low capacity of information processing in children, motivational role of feedback in self-control condition and after good trials leads to their better learning.بازخورد خودکنترل نوعی بازخورد افزوده است که براساس درخواست خود یادگیرنده به وی ارائه میشود. هدف تحقیق حاضر مقایسۀ بازخورد خودکنترلی و آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب و ضعیف بر اکتساب و یادگیری تکلیف پرتابی در کودکان فلج مغزی بود. به این منظور 60 کودک مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک با دامنۀ سنی 12-7 سال بهصورت در دسترس از بین مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی به سه گروه بازخورد آزمونگرکنترلی پس از کوششهای خوب، بازخورد آزمونگرکنترلی پس از کوششهای ضعیف و بازخورد خودکنترلی تقسیم شدند. در پایان مرحلۀ اکتساب، گروه خودکنترل به دو زیرگروه خودکنترل پس از کوششهای خوب و خودکنترل پس از کوششهای ضعیف تقسیم شدند. از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0P< استفاده شد. در مرحلۀ اکتساب، گروهها تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند (64/0P=). اما عملکرد گروه بازخورد خودکنترلی پس از کوششهای خوب از تمامی گروهها در مرحلۀ یادداری (001/0P=) و انتقال (001/0P=) بهتر بود. همچنین در شرایط آزمونگرکنترلی، آزمودنیهای دریافتکنندۀ بازخورد پس از کوششهای خوب و در شرایط دریافت بازخورد پس از کوششهای ضعیف، آزمودنیهای خودکنترلی پیشرفت بیشتری را از خود نشان دادند. بنابراین، بهدلیل ظرفیت پایین پردازش اطلاعات در کودکان، نقش انگیزشی بازخورد در شرایط خودکنترلی و پس از کوششهای موفق سبب یادگیری بهتر آزمودنیها میشود.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71808_63d2b11adf5b38b44ca04a135628098f.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Emergence of Special Skill in Basketball Free Throw with Different Levels of Expertiseظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال با سطوح مختلف مهارتی17337182710.22059/jmlm.2019.134813.985FAفرانکپورحسینیدانشجوی دکتری، گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمهدیشهبازیدانشیار و مدیر گروه، گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2148-4150شهزادطهماسبی بروجنیدانشیار، گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0875-3993Journal Article20151024The aim of this study was to investigate the emergence of special skill in basketball free throw at different skill levels based on Newell's model of learning stages. Participants were assigned to three skill groups (n=10): coordination group, coordination control group, and optimization group. They threw 350 fixed shots from 7 parametric points (2.74, 3.35, 3.96, 4.57, 5.18, 5.79, 6.4), carrying out 50 shots in each point. Regression analysis showed that the accuracy of those who were in the third stage of Newell's model in 4.57 m point, which is the same line of penalty, was significantly higher than the anticipated regression equation and supported the emergence of special skill (P>0.05), but the rest of the points did not follow the principles of force variability and performance accuracy decreased by increasing distance parameter. Moreover, multiple regression analysis showed that the rest of the points had no contribution to the emergence of special skill and this conclusion may be the reason for rejecting generalized theory in the creation of special skill.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود.شرکتکنندگان در سه گروه مهارتی (10=n)، مرحلۀ هماهنگی، مرحلۀ کنترل هماهنگی و مرحلۀ بهینهسازی قرار گرفتند و تعداد 350 شوت ثابت را از هفت نقطۀ پارامتری (74/2، 35/3، 96/3، 57/4، 18/5، 79/5، 4/6)، هر نقطه 50 شوت انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دقتِ افرادی که در مرحلۀ سوم نیوول قرار داشتند، در نقطۀ 57/4 متری که همان خط پنالتی است، بهطور معنیداری از پیشبینی معادلۀ رگرسیون بالاتر بود و از ظهور مهارت برجسته حمایت کرد (05/0>P)، ولی سایر نقاط از اصول تغییرپذیری نیرو پیروی کردند و با افزایش پارامتر مسافت دقت اجرا کاهش یافت. همچنین بررسی رگرسیون چندگانه نشان داد که سایر نقاط مشارکتی در ظهور مهارت برجسته ندارند و این نتیجه شاید دلیلی باشد برای رد کردن دیدگاه عمومی بودن در بهوجود آمدن مهارت برجسته.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71827_2a26a1b23abe7cf44e793fcf0a6d2d46.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Effect of Quiet Eye Training on Gaze Behaviors and Anticipation of Soccer Penalty Kick in Expert Goalkeepersتأثیر تمرینات چشم ساکن بر رفتارهای خیرگی و پیشبینی ضربۀ پنالتی فوتبال در دروازهبانهای خبره35517181310.22059/jmlm.2019.246558.1319FAعلیپشابادیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلیرضافارسیدانشیار دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعباسبهراماستاد دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانافخمدانشفردانشیار دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0003-2371-2652Journal Article20171124Successful anticipation is a key factor for success in saving soccer penalty kick for goalkeepers and introducing optimal interventions to enhance this ability can be useful for improving the level of performance. The aim of the present study was to examine the effect of quiet eye training on anticipation of penalty kick by expert goalkeepers and their gaze behaviors during this anticipation. Participants were 20 expert goalkeepers working in Tehran pro league matches who were randomly assigned to training and placebo groups and passed tests and training interventions. Gaze data were registered using Pupil eye tracker and penalty kick anticipation was recorded using temporal occlusion paradigm. 30 videos of real penalty kicks by expert soccer players were recorded and ball-foot contact moments were occluded so that goalkeepers could anticipate the direction of ball kicking in those videos. Results of 2*4 mixed ANOVA showed that despite of homogeneity of training and placebo groups in pretest (P>0.05), training group had advantage in other phases and this advantage was maintained under pressure (P<0.05). The training enhanced successful anticipation and changed gaze behaviors proportional to successful anticipation and these changes were sustained during 72 hours of retention and transfer test under pressure. Training interventions based on quiet eye can be used as a training package along with physical training and skills of soccer goalkeepers and therefore help them to improve perceptual capabilities and to optimally use visual signs.پیشبینی موفقیتآمیز از کلیدیترین عوامل موفقیت در مهار ضربۀ پنالتی در فوتبال برای دروازهبانان است و معرفی مداخلههای بهینه برای بهبود این توانایی میتواند در ارتقای سطح عملکرد مفید باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چشم آرام بر پیشبینی ضربۀ پنالتی توسط دروازهبانهای خبره و رفتارهای خیرگی آنها در حین پیشبینی بود. شرکتکنندگان پژوهش حاضر، 20 دروازهبان خبرۀ شاغل در مسابقات لیگ برتر تهران بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه تمرین و مداخلهنما قرار گرفتند و آزمونها و مداخلههای تمرینی را پشت سر گذاشتند. از دستگاه ردیاب چشم پاپیل برای ثبت دادههای خیرگی و از تکنیک انسداد زمانی برای سنجش پیشبینی استفاده شد. فیلمِ 30 ضربۀ پنالتی توسط بازیکنان خبرۀ فوتبال در شرایط واقعی فیلمبرداری شده و در لحظۀ تماس پا با توپ تصویر مسدود شد که دروازهبانها با نگاه به فیلمها باید پیشبینی خود از مسیر ضربه را اعلام میکردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب 2×4 نشان داد که با وجود یکسان بودن گروه تمرین و مداخلهنما در پیشآزمون (05/0P>)، گروه تمرین در سایر مراحل برتری داشت و این برتری را در شرایط فشار نیز حفظ کرد (05/0P<). تمرینات موجب بهبود میزان موفقیت در پیشبینی و تغییر در رفتار خیرگی متناسب با پیشبینی موفقیتآمیز شد و تغییرات بهوجودآمده در فاصلۀ 72 ساعت یادداری و آزمون انتقال تحت فشار نیز پایدار بود. از مداخلات تمرینی مبتنیبر چشم ساکن، میتوان بهعنوان یک بستۀ تمرینی در کنار برنامههای تمرین جسمانی و مهارتهای دروازهبانهای فوتبال استفاده کرد و به این ترتیب به بهبود قابلیتهای ادراکی و استفادۀ بهینه از نشانههای بینایی به آنها کمک کردhttps://jsmdl.ut.ac.ir/article_71813_cdac436e8a62a758e321b11ad18a34d4.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Determination of Validity and Reliability of the Abbreviated Version of BES Test in the Elderlyتعیین روایی و پایایی نسخۀ خلاصهشدۀ آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان53697182810.22059/jmlm.2018.246238.1317FAولی الهکاشانیاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمنصورهمکبریاناستادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0003-1236-2327بهروزگل محمدیاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمدرضاسلمان زادهکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20171204The aim of this study was to determinate the validity and reliability of the Persian version of the Brief-BES Test in the elderly. The final version of the Brief-BES Test in the elderly was retranslated and developed based on the viewpoints of experts in elderly studies. 100 elderly men and women were voluntarily selected from Hakim Elahi nursing home in Semnan city. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics: confirmatory factor analysis (CFA) and Cronbach’s alpha coefficient to examine factorial and construct validity and internal consistency respectively. Findings indicated good fit of the factor analysis model over the Persian version of the Brief-BES Test in the elderly. In addition, the results of Cronbach’s alpha coefficient demonstrated the acceptable internal consistency of this tool. Proper translation and selecting a heterogeneous sample may have contributed to the good fit of the factor analysis model.
<strong> </strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. بهمنظور اجرای این پژوهش، نسخۀ نهایی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان، پس از طی کردن روند بازترجمه و بهرهمندی از نظر استادان متخصص در حوزۀ سالمندان تدوین شد و 100 نفر از زنان و مردان سالمند بهصورت داوطلبانه از خانۀ سالمندان سمنان (حکیم الهی) انتخاب شدند. در این زمینه از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد، بهطوریکه در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برای بررسی روایی سازۀ عاملی و پایایی درونی استفاده شد. نتایج نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ، نشاندهندۀ همسانی درونی مطلوب این ابزار بود. احتمالاً ترجمۀ مطلوب و انتخاب نمونۀ نامتجانس، زمینهساز برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی بوده است.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71828_effe89da13e7a7785f276864da701f00.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Effects of the Müller-Lyer Goalkeepers’ Illusion on Perceptions and Location of Throws of Penalty Takersآثار خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن71867182910.22059/jmlm.2018.239434.1286FAحمیدصالحیدانشیار رفتار حرکتی، علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-5921-6602زهرازارعی.کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانپریساکلانتریکارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20171002The main aim of the present study was to investigate whether the goalkeepers’ postures that mimic the Müller–Lyer illusion can influence penalty-takers’ perceptions and the location of throws. A representation of a goalkeeper was projected onto a blank screen (without goalposts and crossbar). The goalkeeper was displayed in arms-up (45 degrees above horizon), arms-out (horizontal, as control), and arms-down (45 degrees below horizon) postures. Participants (11 young male handball players) performed two tasks. They stood in front of the screen at a distance of 5 m and observed the goalkeeper displayed in one of the three postures. The participants were asked either to throw a tennis ball, or aim a laser pointer at, the horizontal position of the goalkeeper’s hand. The horizontal distances of throwing and aiming locations were measured from the midline of the body of the goalkeeper model. The goalkeeper postures affected the locations of the throwing and aiming. The participants’ aiming and throwing tasks were found to be significantly farther from and closer in the arms-up and arms-down postures compared with the arms-out posture respectively. The experiment demonstrated that a goalkeeper adopting Müller–Lyer postures can influence his opponent’s perception of maximum reach and his motor behavior.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیتهای قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان میتواند بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازهبان روی صفحهای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازهبان با وضعیت دستها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دستها کشیده به طرفین (افقی، بهعنوان کنترل)، و دستها پایین (45 درجه زیر افق) به نمایش درآمد. شرکتکنندگان (11 پسر هندبالیست جوان) دو تکلیف را انجام دادند. آنها در فاصلۀ پنجمتری صفحۀ موردنظر ایستادند و مدل دروازهبان را که در یکی از سه وضعیت به نمایش درآمد، نگاه کردند. از شرکتکنندگان درخواست شد یک توپ تنیس را به دست دروازهبان در وضعیت افقی پرتاب کنند، یا با لیزر به همین نقطه هدفگیری کنند. فواصل افقی مکان پرتاب و هدفگیری از راستای میانی اندام دروازهبان مدل اندازهگیری شد. وضعیتهای دروازهبان روی مکانهای پرتاب و هدفگیری اثرگذار بود. هدفگیری و پرتاب در وضعیت دستها پایین و دستها بالا در برابر وضعیت دستها کشیده بهترتیب به میزان معناداری دورتر و نزدیکتر بود. این آزمایش نشان داد دروازهبانی که وضعیتهای مانند مولر-لایر اتخاذ میکند، میتواند ادراک حریف از بیشترین میزان دسترسی خود و نیز رفتار حرکتی او را متأثر کند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71829_d9b28d7778d4ceb0ae4dbbd55bf8a46a.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Effect of Game-Oriented Exercises on Motor Development of Overweight Children with Developmental Coordination Disorderتأثیر تمرینات بازیمحور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی871017181810.22059/jmlm.2018.246808.1321FAمریمشجاعدانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانnullسید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه امام حسین (ع)، تهران ، ایرانعبداللهقاسمیاستادیار دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-7113-6894Journal Article20171209The aim of this study was to investigate the effect of game-oriented exercises on motor development of overweight children with developmental coordination disorder. The research method was semi-experimental with pretest and posttest. 50 overweight children aged between 8 and 10 with developmental coordination disorder were selected and were randomly assigned to experimental (<em>n</em>=35) and control (<em>n</em>=15) groups after pretest. The experimental group participated in the protocol for 3 sessions per week during 3 months. MABC-2 test was used and SPSS 21 software was used for data analysis. The results of MANCOVA showed a difference between the experimental and control groups in at least one of the variables. Based on the results of one-way covariance analysis with a significance level of 0.05, there was a significant difference between the control and the intervention groups in motor development components and its subscales (hand speed, targeting and balance) and the experimental group got better scores. Therefore, it is recommended that the development of this disorder should be prevented in overweight individuals by designing different exercises and early intervention, and have a positive effect on their motor development.چکیده:<br /><strong>هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بازی محور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش حاضر نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون است. 50 کودک 10-8 سال، دارای اضافه وزن و با اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=30) و گروه کنترل (n=20) قرار گرفتند. گروه آزمایش هر هفته 3 جلسه و به مدت 3 ماه در پروتکل تعیینشده شرکت کردند. ابزار اندازهگیری آزمون MABC-2 بود و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ 21 استفاده شد. نتایج آزمون MANCOVA نشان داد که بین گروه تجربی و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای تحقیق تفاوت وجود دارد. براساس نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه با سطح معناداری 05/0 مشخص شد که بین گروه کنترل و گروه تحت مداخله در مؤلفههای رشد حرکتی و خردهمقیاسهای آن (چالاکی دست، هدفگیری و تعادل) تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش نمرههای بهتری کسب کردند. بنابراین توصیه میشود با طراحی تمرینات مختلف و مداخلۀ زودهنگام از پیشرفت این اختلال در افراد دارای اضافه وزن جلوگیری کنیم و ثأثیر مثبتی بر رشد حرکتی این افراد داشته باشیم.</strong>https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71818_829c19408ef16b81f1c3f5f0d876bbab.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522The Effect of Selected Motor Games on Static and Dynamic Balance in Children with Specific Learning Disorderاثر بازی های حرکتی منتخب بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال یادگیری خاص1031217183010.22059/jmlm.2019.262860.1396FAهانیهقاسمیان مقدمگروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه فردوسی،مشهد،ایران0000-0002-8315-0076مهدیسهرابیاستاد گروه رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-4820-3486حمیدرضاطاهریاستاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0002-0878-604XJournal Article20180727Balance is one of the basic important principles of learning in children, and its disorder can negatively affect learning.The aim of this study was to investigate the effect of selected motor games on balance in children with specific learning disorder. This study was semi-experimental and application in terms of aims with pretest-posttest and a control group. 24 boys (7-9 years old) with specific learning disorder in Mashhad city were selected and assigned randomly to experimental and control groups. The experimental group performed selected motor games for 20 sessions, 30 minutes each sessions, 5 sessions per week. During this period, the control group performed its routine activities. Changes in the static balance of the subjects were measured by the Stork balance test and Sharpened Romberg test and dynamic balance of the subjects were measured by the heel-to-toe walk test and timed up-and-go test before and after the intervention. For statistical analysis, analysis of variance with repeated measures was used. Findings showed that selected motor games improved the static and dynamic balance of the experimental group. All these changes were significant in comparison with the control group (P<0.05). Based on these findings, it can be concluded that selected motor games help to improve static and dynamic balance in children with specific learning disorder.تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر مشهد انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جایدهی شدند. گروه تجربی، به مدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته بازیهای حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز در طی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تعادل ایستا آزمودنیها، قبل و بعد از دوره تمرین، بهوسیله آزمون لکلک و آزمون شارپند رومبرگ و در تعادل پویا بهوسیله آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و آزمون زماندار برخاستن و راه رفتن سنجیده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازیهای حرکتی منتخب موجب بهبود تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی میشود. تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود (05/0P<). براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیهای حرکتی منتخب به بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص کمک میکند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71830_83f0a9c9c76dda310d1bd88958069039.pdfدانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933311120190522A Comparison of Gaze Behaviors and Decision Making in Skilled and Novice Football Playersمقایسۀ رفتارهای خیرگی و تصمیمگیری در بازیکنان مبتدی و ماهر فوتبال1231337182110.22059/jmlm.2019.245730.1316FAحسنمحمدزادهاستاد دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0000-6060-1479پریساپارسافردانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانجلالدهقانی زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-9324-3444Journal Article20171213The mechanisms involved in expertise in the last decade have received a great deal of attention of researchers. They try to understand how performers are able to deal with complex tasks and overcome limitations to become highly skilled. The aim of this study was to compare gaze behaviors and decision making skill among skilled (<em>n</em>=12) and novice (<em>n</em>=12) football players. 24 male football players (age range: 19-25 years old) took part in the study and were divided into two groups of experts and novices. Participants watched images of different situations and provided their prediction of the desired kicks by choosing the right key in the shortest time possible. The number and duration of fixations and the accuracy and speed of decision making were recorded using Eye Tracking and Reaction Time device. The results of ANOVA on decision making skill showed a significant difference between the two groups in their decision making speed and accuracy, but the results of the gaze behaviors showed no significant difference in the number and duration of fixations between the two groups. These results showed that expert players are able to select the appropriate signs of the screen based on a considerable amount of perception. In addition, the results of this study showed that expert players show higher perception of vision and better decision making than novice players.مکانیزمهای درگیر در خبرگی در دهۀ اخیر بهشدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. آنها بهدنبال کشف این مطلب هستند که چگونه افراد برای کسب مهارت بیشتر با تکالیف پیچیده روبهرو میشوند و بر محدودیتها غلبه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ رفتارهای خیرگی و مهارت تصمیمگیری در فوتبالیستهای ماهر (12 نفر) و مبتدی (12 نفر) بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 فوتبالیست پسر 19 تا 25 ساله بودند که در دو گروه ماهر و مبتدی قرار گرفتند. بازیکنان ماهر و مبتدی تصاویری از موقعیتهای مختلف را مشاهده کردند و پیشبینی خود را در مورد ضربۀ موردنظر با انتخاب کلید مناسب در حداقل زمان ممکن ارائه دادند. تعداد و مدت تثبیتها از طریق دستگاه ردیابی حرکات چشم بههمراه دقت و سرعت تصمیمگیری برای هر آزمودنی ثبت شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس در مورد مهارت تصمیمگیری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در سرعت و دقت تصمیمگیری وجود دارد؛ اما نتایج حاصل از رفتارهای خیرگی نشان داد که تفاوت معناداری بین تعداد و مدت تثبیتهای دو گروه وجود ندارد. این نتایج نشان میدهد که بازیکنان ماهر براساس ادراک چشمگیری قادر به انتخاب نشانههای مربوطه از صفحۀ نمایش هستند. علاوهبر این نتایج نشان میدهد که بازیکنان ماهر ادراک بینایی بالاتر و تصمیمگیری بهتری را در مقایسه با بازیکنان مبتدی نشان میدهند.https://jsmdl.ut.ac.ir/article_71821_2da5da5e22867202774548dcfc686767.pdf