دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Effect of Contextual Interference on Acquisition, Retention and Transfer of Volleyball Servesاثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت های سرویس والیبال (با تاکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی)52222075FAرسولحمایت طلباستادیار دانشگاه تهران0000-0002-6323-2592علیمرادیکارشناس ارشد دانشگاه شمالمحمدرضابرومندعضو هیأت علمی دانشگاه شمالرقیهفخرپورعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم آذربایجانJournal Article19700101The purpose of this research was to compare block, random and randomized block training on the acquisition, retention and transfer of volleyball serves. For this purpose, 34 students of Shomal university were selected randomly and after primary rules of volleyball were explained and instructed and pretest was performed, they were divided into 3 groups (block, random and randomized block training). The subjects participated in 15 practice sessions (5 weeks, 3 sessions each week). After the training sessions, posttests including acquisition test (exactly at the end of the last session), retention and transfer tests (after one week) were performed. Kolmogorov – Smirnov (K-S) test, one-way ANOVA, and post hoc Tukey test were used to analyze the data. The results showed that in the acquisition stage, the block group significantly had better performance than the others. But in the retention test, there was no significant difference among groups. Meanwhile, the randomized-block group had significantly better performance in the transfer test.هدف اصلی از این تحقیق، مقایسة آرایش های تمرینی مسدود، تصادفی و مسدود – تصادفی بر یادگیری سرویس های ساده، چکشی و موجی والیبال بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و به منظور تحقق اهداف تحقیق، 34 نفر از دانشجویان دانشگاه شمال به روش تصادفی انتخاب شدند و همة آنها در مهارت های سرویس والیبال مبتدی بودند. بعد از آموزش اولیه و پیش آزمون که بر اساس آزمون سرویس والیبال ایفرد انجام گرفت، آزمودنی ها به سه گروه تمرین مسدود، تصادفی و مسدود تصادفی همسان تقسیم شدند. در ادامه هر گروه در 15 جلسة تمرینی ویژه شرکت کردند و بلافاصله پس از پایان دورة تمرینی، آزمون اکتساب به عمل آمد. یک هفته بعد آزمون های یادداری و انتقال انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحلة اکتساب، تفاوت بین گروه ها معنادار بود و گروه مسدود نسبت به دو گروه دیگر نمره های بهتری را به دست آورد، ولی در آزمون یادداری تفاوت بین گروه ها معنادار نبود. هر چند در آزمون انتقال تفاوت بین گروه ها معنادار بود، به طوری که نمره های گروه مسدود – تصادفی بهتر از دو گروه دیگر به ویژه گروه مسدود بود.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Effect of Self-Control, Frequent and Reduced Feedback on Children's Learning Skill of Throw Targetingمقایسة تاثیر بازخورد خودکنترلی، متواتر و کاهش یافته بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان233622076FAامینصادقیکارشناس ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهرانمحمدکاظمواعظ موسویدانشیار دانشگاه امام حسین (ع)معصومهشجاعیاستادیار دانشگاه الزهراءآرزوعادلی فرکارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشیJournal Article19700101The aim of this study was to compare the effect of self-control, frequent and reduced feedback of KR on children's learning skill of throw targeting in Aleshtar city. For this purpose, 60 subjects were selected and assigned through step-by-step random method to three groups of self-control, frequent, and reduced. They performed the task of targeting through throwing in two steps of acquisition and retention with a delayed interval of 24 hours. The self-control group was divided into two groups of high (more than 30%) and low frequency (lower than 18%) after the acquisition phase. In both phases of acquisition and retention, inferential and descriptive statistics were used. In descriptive statistics, central indexes and dispersion of variables, in inferential statistics in acquisition phase, analysis of variance (series of practical efforts) 6 × 4 (how to present feedback) and in retention phase, one-variable analysis of variance and Tukey post hoc test as well as SPSS 11.5 software were used (P?0.05). The results indicated no significant difference among these groups in acquisition phase. In retention phase, frequent group had better performance than other groups. The comparison between coach-oriented and subject-oriented practice methods shows that frequent coach- oriented practice method leads to better results for children.هدف از انجام تحقیق، مقایسة اثر بازخورد آگاهی از نتیجة خود کنترلی با تواتر زیاد و کم، متواتر (100%)، و کاهش فراوانی (50%) بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان شهر الشتر، در دو مرحله، اکتساب و یادداری است. به این منظور 60 آزمودنی به طور تصادفی در 3 گروه خودکنترلی، متواتر و کاهش یافته، تکلیف هدف گیری پرتابی را در دو مرحلة اکتساب و یادداری با فاصلة تاخیری 24 ساعت انجام دادند. گروه خودکنترلی بعد از مرحلة اکتساب به دو گروه تواتر بالا (بالاتر از 30%) و پایین (کمتر از 18%) تقسیم شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در مرحلة اکتساب و یادداری، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی، شاخص های مرکزی و پراکندگی مربوط به اندازه های متغیر تابع گروه های تجربی و در بخش آمار استنباطی برای بررسی اهداف اختصاصی این آزمایش در مرحلة اکتساب از روش تحلیل واریانس عاملی مرکب (سری کوشش های تمرینی) 6 × (روش ارائة بازخورد) 4 و برای مرحلة یادداری از تحلیل واریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. برای محاسبات و تحلیل آماری اطلاعات خام از نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد. سطح معنی داری نیز برای تمام روش های آماری 05/0 P? در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، در مرحلة اکتساب تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد و در مرحلة یادداری گروه متواتر عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه ها داشت. ازاین رو می توان گفت که در مورد کودکان بین شرایط تمرینی آزمودنی مدار و مربی مدار، شرایط تمرینی مربی مدار متواتر بهترین نتیجه را به دنبال دارد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Effectiveness of Physical Practices on the Reduction of Slow-Pace Students’ Aggressionاثربخشی تمرینات جسمانی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان آهسته گام374922077FAغلامعلیافروزاستاد دانشگاه تهرانکورشامراییکارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه تهرانمحمد احسانتقی زادهاستادیار دانشگاه پیام نور تهران مرکزمحمدجوادیزدانی ورزنهکارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of this study was to determine the effectiveness of physical practices on the reduction of slow-pace children's aggression. For this purpose, 20 guidance school students with slow pace were selected through simple random sampling. They were divided into experiment (10 persons) and control (10 persons) groups. Rosenzweig frustration scale was administered to both groups as the pretest. Experiment group exercised physical practices for one month. Then, Rosenzweig frustration scale was administered to the two groups again. Covariance analysis results showed significant differences (F=40.65, P>0.001) between the two groups. Results indicated a reduction in aggression and an increase in conformity of experimental group. Therefore, regular physical practices can reduce aggression and increase conformity in slow-pace students.پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تمرینات ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان آهسته گام انجام شد. به این منظور از بین دانش آموزان آهسته گام 20 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب، و به دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. آزمون ناکامی روزنزوایک به عنوان پیش آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت یک ماه به تمرینات جسمانی منظم پرداختند. پس از اتمام دورة مداخله، آزمون روزنزوایک بار دیگر بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در پایان نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری (40/64 = F، 001/0 P>) بین دو گروه نشان داد. یافته ها نشان از افزایش سازگاری و کاهش پرخاشگری برای افراد گروه آزمایش داشت. بنابراین تمرینات منظم جسمانی ممکن است به کاهش پرخاشگری و افزایش سازگاری دانش آموز آهسته گام منجر شود.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Effect of Exercise Training and Sex on Growth Hormone (GH) Secretion in Active Adolescentsتاثیر فعالیت بدنی بیشینه و جنس بر میزان ترشح هورمون رشد (GH) در نوجوانان دختر و پسر فعال516322078FAنیکوخسرویاستادیار دانشگاه الزهراءداودحومنیاناستادیار دانشگاه تهران0000-0003-3250-832Xمعصومهشجاعیاستادیار دانشگاه الزهراءزهرهاسکندریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراءJournal Article19700101The purpose of this research was to study growth hormone (GH) response to a session of maximal exercise in active adolescents. For this purpose, 15 subjects (8 females: age 13± 0.5 yrs, height 153.25± 3.73 cm, weight 43± 5.10 kg and 7 males: age 14± 0.5 yrs, height 166.86± 6.07 cm, weight 52.86± 5.61 kg) performed an incremental exercise protocol on a treadmill with an increasing grade until volitional exhaustion. Blood samples were collected from venous blood of the subjects before and immediately after the exercise. T-test and Pearson correlation were used to analyze the data. The results showed a significant increase in serum GH concentration after exercise in both boys and girls (P<0.05). Also, no significant difference was found before exercise in both groups (1.99 vs. 1.12 ng/ml; P>0.05). But GH response was significantly higher in girls than boys (12.39 ng/ml, 4.23 ng/ml respectively). Regression analysis revealed no significant correlation between BMI and GH responses before exercise in girls and boys. Results from the present investigation indicated an increase in GH concentration after exercise and that women had greater GH release.در تحقیقات متعددی ارتباط خطی بین ورزش و رهایی هورمون رشد (GH) نشان داده شده است. سطح آمادگی بدنی، سن و جنس، از عوامل اثرگذار بر ترشح این هورمون هستند. هدف از پژوهش حاضر، مطالعة پاسخ هورمون رشد (GH) به 20 دقیقه فعالیت بیشینة فزاینده (با شدتVO2Peak 65%) در نوجوانان دختر و پسر فعال بود. به این منظور 15 آزمودنی با دامنة سنی 15-11 سال شامل 8 آزمودنی دختر فعال با میانگین سن 5/0± 13 سال، قد 73/3±25/153 سانتیمتر، وزن 10/5±43 کیلوگرم و شاخص توده بدن (BMI30/18 (کیلوگرم بر مترمربع) و 7 آزمودنی پسر فعال با میانگین سن 5/0±14 سال، قد 07/6±86/166 سانتیمتر، وزن 61/5±86/52 کیلوگرم و شاخص تودة بدنی (BMI 86/18 (کیلوگرم بر مترمربع)، در آزمون ورزشی فزاینده بر روی تردمیل (آزمون ورزشی بالک اصلاح شده) شرکت کردند. نمونه های خونی برای تعیین تغییرات غلظت GH قبل و بلافاصله بعد از اتمام فعالیت از ورید بازویی آزمودنی ها گرفته شد. تحلیل داده ها با روش آماری T همبسته و مستقل، نشان داد که بعد از فعالیت بیشینه، غلظت GH به طور معناداری در هر دو گروه افزایش داشت (05/0 P<). بین غلظت GH قبل از فعالیت در هر دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد ((99/1 و 12/1 (نانوگرم بر میلی لیتر)). اما بعد از فعالیت، غلظت GH در نوجوانان دختر در مقایسه با نوجوانان پسر افزایش معناداری را نشان داد ((39/12 و 23/4 (نانوگرم بر میلی لیتر)). همچنین بر اساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین BMI و غلظت GH در نوجوانان دختر و پسر قبل از یک جلسه تمرین بیشینه، رابطة معناداری به دست نیامد (05/0 P>). نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت بدنی بیشینه به طور معناداری هورمون رشد را افزایش می دهد و در نوجوانان دختر این افزایش بارزتر بود.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Comparison of the Effect of Audience and Music on Learning and Performance of Discrete Skill (Basketball Free Throw)مقایسة تاثیر تماشاگر و موسیقی بر اجرا و یادگیری یک مهارت مجرد (پرتاب آزاد بسکتبال)658222079FAفرنازترابیدکتری تخصصی رفتار حرکتی دانشگاه تهرانمحمودشیخدانشیار دانشگاه تهران0000-0002-5730-0165الههعرب عامریاستادیار دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288رسولحمایت طلباستادیار دانشگاه تهران0000-0002-6323-2592فضل اللهباقرزادهدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of this study was to compare the effect of audience and music on learning and performance of basketball free throw. Subjects were 36 healthy non-athlete girls (age: 22.8±1.59 years, height: 163.1± 5.63 cm and weight: 54.5±7.06) who were randomly divided into three groups of audience (n=12), music (n=12) and control (n=12). Protocol of acquisition phase included basketball free throw for 6 weeks, 3 sessions per week, and 15 trails each session with the presence of motivational factors in separate groups. Score of free throw test was recorded per session. Then, posttest was carried out and finally after 2 weeks of detraining, retention test was performed in the same condition for all groups. Transfer test in a new condition (different from training condition) was performed 24 hours later. Heart rate index was used to asses the level of arousal of subjects at rest and during training. To analyze data, one-way ANOVA test, analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test were used. Results showed that all groups improved in the acquisition phase and there was no significant difference in free throw scores among the three groups in the acquisition test (P=0.145). But in the retention test, music group achieved highest scores and in transfer test, music and audience groups were significantly higher than the control group (P=0.000).هدف از پژوهش حاضر، مقایسة تاثیر تماشاگر و موسیقی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال است. به این منظور 36 دختر سالم غیرورزشکار با میانگین و انحراف استاندارد سن (59/1±8/22 سال)، قد (63/5±1/163 سانتیمتر) و وزن (06/7±5/54 کیلوگرم) به صورت تصادفی به سه گروه تماشاگر (12 نفر)، موسیقی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. برنامة تمرین در مرحلة اکتساب شامل پرتاب آزاد بسکتبال به مدت 6 هفته تمرین، در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش با حضور مؤلفه های انگیزشی در گروه های مجزا برگزار شد. امتیاز آزمون پرتاب آزاد بسکتبال در هر جلسه ثبت و سپس پس آزمون گرفته شد، در نهایت بعد از دو هفته بی تمرینی آزمون یادداری در شرایط یکسان برای تمام گروه ها و پس از 24 ساعت آزمون انتقال در شرایط جدید (متفاوت از شرایط تمرین) به عمل آمد. از شاخص ضربان قلب برای همسانی سطح پایة انگیختگی آزمودنی ها و در حین تمرین به منظور اطمینان از رسیدن به سطح مطلوب انگیختگی استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک سویه، آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بن فرنی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که در هر سه گروه یادگیری مهارت در مرحلة اکتساب پیشرفت کرده است و تفاوت معنی داری در امتیاز پرتاب آزاد بسکتبال بین سه گروه در مرحلة اکتساب مشاهده نشد (145/0 = P). اما در آزمون یادداری و انتقال، نتایج به سود گروه موسیقی و تماشاگر بود، به این صورت که در آزمون یادداری گروه موسیقی بیشترین امتیاز را کسب کرد و در آزمون انتقال دو گروه موسیقی و تماشاگر امتیاز بالاتر معناداری از لحاظ آماری نسبت به گروه کنترل به دست آوردند (000/0 = P).دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222Determining the Relationship between General Health Condition, Depression Prevalence and Body Mass Index in Athlete and Non-Athlete Students of University of Tehranبررسی ارتباط بین وضعیت سلامت عمومی، شیوع افسردگی و شاخص تودة بدنی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دختر و پسر دانشگاه تهران839722080FAالههعرب عامریاستادیار دانشگاه تهران0000-0001-5948-7288شیدااحسانیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانمحمدرضادهخدااستادیار دانشگاه تربیت معلممنصورسیاحاستادیار دانشگاه علوم پزشکی کاشانJournal Article19700101The purpose of this study was to investigate general health condition, outbreak of depression and body mass index (BMI) in athlete and non-athlete students of Tehran University. Both female and male junior students participated in this study and 200 students, 50 athletes and 50 non-athletes were selected. In order to determine general health and outbreak of depression, questionnaires of general health and Beck's depression test were used, and in order to determine BMI, height and weight of the subjects were measured. In order to analyze the data, two-way ANOVA test and Pearson correlation coefficient were used. The results of this study showed no significant difference in the average value of BMI between athlete and non-athlete students based on their gender (P=0.09), but there was a significant difference in BMI between female and male students. No significant interaction was observed between gender and physical activity in BMI index. There was a significant difference in general health between athlete and non-athlete students based on their gender (P=0.007). There were no significant differences among general health subscales, BMI and Beck scores of students based on their gender and physical activity. However, there was a significant relationship between GHQ28 subscales and Beck scores based on gender and physical activity.هدف از این پژوهش بررسی وضعیت سلامت عمومی، شیوع افسردگی و شاخص تودة بدنی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دختر و پسر دانشگاه تهران است. به این منظور کلیة دانشجویان سال اول تربیت بدنی عمومی دختر و پسر در این تحقیق شرکت کردند و از بین آنها 200 دانشجوی دختر و پسر و 50 ورزشکار و 50 غیرورزشکار در هر گروه انتخاب شدند. به منظور تعیین سلامت عمومی و شیوع افسردگی، از پرسشنامة سلامت عمومی و آزمون افسردگی بک استفاده شد و برای تعیین شاخص تودة بدنی، قد و وزن آزمودنی ها اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین میانگین نمره های BMI دو گروه دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار بر حسب جنس تفاوت معنی داری وجود ندارد (09/0 = P)، ولی بین شاخص تودة بدنی دختران و پسران اختلاف معنی داری وجود داشت. هیچ گونه تعامل معنی داری بین جنس و فعالیت بدنی در شاخص BMI مشاهده نشد. بین وضعیت سلامت عمومی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار بر حسب جنس، اختلاف معنی داری مشاهده شد (007/0 = P). بین خرده مقیاس های سلامت عمومی و شاخص تودة بدنی و نمرة بک دانشجویان دانشگاه تهران بر حسب جنس و فعالیت ورزشی رابطة معنی داری مشاهده نشد. با این حال بین خرده مقیاس های GHQ28 و نمرة آزمون بک بر حسب جنس و فعالیت بدنی رابطة معنی داری وجود داشت.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222The Effect of Various Levels of Zinc during Gestation on Physical Growth and Development of the Offspringتاثیر سطوح مختلف عنصر روی در دوران بارداری بر رشد و تکامل جسمانی نوزادان9911622081FAشهزادطهماسبیاستادیار دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993مهدیشهبازیاستادیار دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150ناصرنقدیاستاد انستیتو پاستور ایرانJournal Article19700101The purpose of this study was to evaluate the effect of dietary zinc levels during gestation on physical development of offspring. The statistical population consisted of adult male and female rats (Albino-Wistar) which were obtained from Pasteur Institute, Iran. After mating, 9 pregnant female rats were divided into 3 groups: 1) Zinc deficient group (0.05<ZN<1.5 ppm); 2) Control group (Zn=40 ppm); 3) Zinc supplement group (Zn=50 ppm). A special diet was imposed on the mother during the last three months of her pregnancy. After delivery, 14 offspring were selected by random sampling in each group and some of their anthropometric indexes (height and weight) and brain growth (brain weight, head width and head length) were measured. The statistical analysis were t-test and one-way ANOVA (P<0.05). Post hoc analysis was made by Tukey test. The results showed a significant decrease in some anthropometric parameters (body weight, crown-rump length, tail length) and brain growth (head length) in zinc deficient group as compared to the control group (P<0.05), but there were no significant differences in head width and brain weight between zinc deficient and control groups (P>0.05). There was a significant decrease in crown-rump length in zinc supplement as compared to control group (P<0.05), but there was no significant difference in brain growth (P>0.05). These findings suggest that zinc deficiency during the last three months of pregnancy impairs brain and physical growth of offspring and to impose enhanced zinc supplement during the last three months of pregnancy has negative effects on physical development.عوامل مختلفی در رشد و تکامل مؤثرند. این عوامل به دو دستة ژنتیکی و محیطی تقسیم می شوند. تغذیه یکی از مؤثرترین عوامل محیطی بر رشد جنین است. عنصر روی نیز یکی از ریز مغذی های مهم است که تحقیقات اخیر نشان داده اند بررشد جسمانی تأثیر بسزایی دارد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سطوح مختلف عنصر روی در دوران بارداری بر رشد و تکامل جسمانی نوزادان موش های صحرایی بود. جامعة آماری تحقیق، موش های نر و مادة (نژاد آلبینو – ویستار) انستیتو پاستور ایران بودند. بعد از مرحلة جفت گیری، 9 موش مادة باردار به طور تصادفی انتخاب و به 3 گروه تقسیم شدند : 1) گروه کمبود عنصر روی (ppm5/1 <Zn< 5/0)؛ 2) گروه کنترل (ppm 40 = Zn)؛ 3) گروه مکمل عنصر روی (ppm 50 = Zn). رژیم های غذایی مورد نظر در یک سوم آخر دورة بارداری به موش ها اعمال شد. پس از زایمان، 14 نوزاد به طور تصادفی از هر گروه به عنوان نمونة آماری انتخاب و برخی از شاخص های آنتروپومتریکی (قد و وزن) و رشد مغزی (وزن مغز، پهنای سر و طول سر) آنها اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که کاهش معنی داری در شاخص های آنتروپومتریکی (وزن بدن، طول بدن و طول دُم) و رشد مغزی (طول سر) گروه کمبود روی نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (05/0P<)، اما هیچ اختلاف معنی داری در وزن مغز و پهنای سر بین آنها مشاهده نشد (05/0P>). به علاوه کاهش معنی داری در طول بدن گروه دریافت کنندة مکمل روی نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (05/0P<)، اما هیچ اختلاف معنی داری در رشد مغزی آنها مشاهده نشد (05/0P>). یافته های این تحقیق بیان می کند که کمبود روی در دوران بارداری مادر به اختلال در رشد جسمانی و مغزی نوزادان آنها منجر می شود و اعمال مکمل بیش از حد طبیعی آن در دوران بارداری نیز تأثیر منفی بر رشد جسمانی نوزادان دارد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93331320091222Violent Behaviors of Football Fans and its Psychosocial Factorsرفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن11714222082FAمحسنپاک نژاداستادیار جهاد دانشگاهیکمالدرانیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101The purpose of this study was to show types and extent of offensive behaviors at soccer stadiums and to test the relationship between personal factors, spectators, verbal behavior of stadium executives and staff, sport media biases, modeling from famous team spectators, refereeing the matches, and win-oriented spectators with offensive behavior of the spectators. A total of 727 researcher-made questionnaires were randomly distributed and collected in last 10 sensitive matches of Iran soccer premier league using cluster sampling. Correlation coefficient and multi regression analysis were used to analyze the data. Results showed that verbally offensive behaviors such as motto against players and fans of competitors and trumpet on streets were more prevalent than violence. Causes of spectators' offensive behaviors were analyzed and discussed.هدف از این پژوهش، ارائة انواع و میزان رفتارهای تهاجمی در استادیوم های ورزشی فوتبال و نیز بررسی ارتباط عوامل فردی تماشاگران، رفتار کلامی مدیران و کارکنان استادیوم، جبهه گیری و سوگیری رسانه های ورزشی، الگوبرداری از تماشاگران تیم های معروف جهانی، داوری بازی ها و روحیة خشونت طلبی تماشاگران با رفتارهای تهاجمی تماشاگران است. به این منظور از بین تماشاگران نُه بازی انتهایی و حساس برنامة لیگ برتر فوتبال کشور با شیوة نمونه گیری چند مرحله ای 727 پرسشنامة محقق ساخته در بین تماشاگران به صورت تصادفی تکمیل و تحلیل شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام انجام شد. یافته های پژوهش بیانگر شیوع بیشتر رفتارهای تهاجمی کلامی مانند شعار علیه طرفداران و بازیکنان تیم رقیب و شیپور زدن در خیابان نسبت به رفتارهای تهاجمی فیزیکی بود. روحیة خشونت طلبی تماشاگران با ضریب بتای مثبت و حضور نیروی انتظامی با ضریب بتای منفی به طور معنی داری رفتار تهاجمی تماشاگران را تبیین کرد.