دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923Comparing the Effects of Professional Method of PETTLEP-Based Imagery and Traditional Techniques of Imagery on Learning Badminton Short Service (Backhand)مقایسة روش تصویرسازی ذهنی پتلپ و سنتی در یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند)23816FAمحمد صادقافروزهدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت معلم تهرانمحسنافروزهکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرمJournal Article19700101The aim of this research was to examine the effects of PETTLEP-based imagery compared to more traditional imagery on learning badminton short service (backhand). For this purpose, 45 male students (age 12-14 years) were non-randomly selected and divided into three groups of 15 students each (they were beginners). The groups exercised in the following way: first group performed PETTLEP-based imagery and practical training. Participants in the PETTLEP imagery group applied the physical principles of PETTLEP imagery training. They were requested to imagine performing badminton short service wearing their complete badminton competition uniform; second group performed traditional techniques of imagery and practical training. Participants in the traditional imagery group engaged in a relaxation session before imagery; third group performed practical training. In 7th, 14th, 21st and 28th session, all subjects performed French test. The obtained data were analyzed by ANOVA and Tokey tests. The results showed a significant difference between PETTLEP-based imagery and traditional technique of imagery groups in learning badminton short service technique. There was a significant difference between traditional technique of imagery group and control group in learning badminton short service technique. In retention test, there was a significant difference between PETTLEP-based imagery with traditional technique of imagery and control group in learning badminton short service technique. It is suggested that coaches and physical educators use PETTLEP when possible.تصویرسازی ذهنی، سال هاست که مورد توجه محققان روان شناسی ورزشی و یادگیری حرکتی بوده است. هدف از این تحقیق، مقایسة روش تصویرسازی ذهنی پتلپ با تصویرسازی ذهنی سنتی در یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند) است. به این منظور 45 دانش آموز با ردة سنی 12 تا 14 سال با استفاده از روش غیرتصادفی به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. آزمودنی ها به سه گروه تقسیم شدند و تحت تمرینات اختصاصی قرار گرفتند. برنامة گروه اول شامل تمرین عملی همراه با تصویرسازی ذهنی به روش پتلپ، گروه دوم تمرین عملی همراه با تصویرسازی ذهنی به روش سنتی و گروه سوم تمرین عملی به تنهایی بود. سپس در جلسات هفتم، چهاردهم، بیست و یکم و بیست و هشتم، از تمامی آزمودنی ها آزمون استاندارد سرویس بک هند بدمینتون (آزمون فرنچ) به عمل آمد و روند پیشرفت یادگیری آنها اندازه گیری شد، سپس داده های جمع آوری شده از طریق آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی تجزیه و تحلیل آماری شدند. یافته های پژوهش نشان داد که در میزان یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند)، بین گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ و گروه تصویرسازی ذهنی سنتی و گروه تصویرسازی ذهنی سنتی و گروه کنترل، در هر سه مرحلة آموزش تفاوت معنی داری مشاهده می شود. همچنین در میزان یادداری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون (بک هند)، بعد از یک هفته بی تمرینی، بین گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ و گروه های تصویرسازی ذهنی سنتی و کنترل، تفاوت معنی داری مشاهده شد. در نهایت پیشنهاد می شود مربیان و آموزش دهندگان ورزش در شرایط مقتضی از روش تصویرسازی ذهنی پتلپ استفاده کنند.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Effect of Practice Arrangement (Contextual Interference) on Acquisition, Retention and Transfer of Coincidence Anticipation Tasks with Constant, Increasing and Decreasing Speedsاثر آرایش تمرین (تداخل زمینه ای) بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیش بینی انطباقی با سرعت های ثابت، افزایشی و کاهشی23817FAمحمدعلیاصلانخانیاستاد دانشگاه شهید بهشتیعلیرضافارسیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2086-6632سید حجتزمانی ثانیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-7276-5289زهرافتحی رضاییکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101The present study aimed to examine the effect of contextual interference on acquisition, retention and transfer of coincidence anticipation task with constant, increasing and decreasing speeds. 36 male physical education participants from Shahid Beheshti University were voluntarily selected and randomly divided into three groups (12 subjects each group) and performed coincidence timing tasks with Bassin anticipation timing. In this research, three separate experiments were used. Experiments consisted of constant speed, increasing speed and decreasing speed. Subjects participated in pretest, acquisition, blocked retention, random retention and transfer tests. Absolute temporal errors were analyzed by one-way ANOVA, ANOVA with repeated measures and Bonferroni post hoc tests (P<0.05). Research results showed contextual interference effect in the first experiment with constant speeds in all three phases. In the second experiment with increased speeds, contextual interference effect was observed in acquisition and random retention. In the third experiment with decreased speeds, contextual interference effect was conversely observed in acquisition and blocked retention in favor of blocked group. Generally, results showed contextual interference effect in constant speeds in random retention and transfer phases while this effect was not observed in increasing speeds. This effect was observed in decreasing speeds in only blocked retention phase. Regarding interpreted cognitive difficulties in decreasing speeds due to self-tasks and also difficulty of problem solving in random groups, the results were interpreted by increasing cognitive load, difficulty of perceptive task for decreasing speeds and the effect of reducing the effect of timing errors in tasks with increasing speeds (exceptions of the speed-accuracy exchange).هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر تداخل زمینه ای بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیش بینی انطباقی در سرعت های ثابت، افزایشی و کاهشی بود. 36 آزمودنی پسر از بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی که به طور منظم در ورزش های توپی شرکت نمی کردند، به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 12 نفری قالبی، زنجیره ای و تصادفی تقسیم شدند. در این تحقیق از دستگاه زمان بندی انطباقی باسین و سه آزمایش جداگانه استفاده شد. آزمایش ها از این نظر که اثر تداخل زمینه ای در آزمایش اول با سرعت های ثابت، درآزمایش دوم با سرعت های افزایشی و درآزمایش سوم با سرعت های کاهشی بررسی شد، متفاوت بودند. آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، اکتساب، یادداری قالبی و تصادفی و همچنین آزمون انتقال شرکت کردند. خطای مطلق با استفاده از تحلیل واریانس با آزمون های مکرر و همچین تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق در آزمایش اول اثر تداخل زمینه ای را در هر سه مرحله نشان داد. در آزمایش دوم اثر تداخل زمینه ای فقط در اکتساب و یادداری تصادفی مشاهده شد. در آزمایش سوم با سرعت های کاهشی نیز اثر تداخل زمینه ای به طور معکوس در مراحل اکتساب و یادداری قالبی به نفع گروه قالبی ایجاد شد. به طور کلی، نتایج نشان داد که اثر تداخل زمینه ای در سرعت های ثابت برای هر دو مرحلة یادداری تصادفی و انتقال وجود دارد، درحالی که این اثر در سرعت های افزایشی دیده نشد. در سرعت های کاهشی نیز فقط در یادداری قالبی مشاهده شد. با توجه به پیچیدگی ادراکی ایجاد شده در سرعت های کاهشی ناشی از خودتکلیف و همچنین اثر پیچیدگی مضاعفی که فرایند حل مسئله در گروه های تصادفی ایجاد می کند، نتایج حاصل با استفاده از افزایش بار شناختی و دشواری تکلیف ادراکی برای سرعت های کاهشی و همچنین اثر کاهش خطای زمان بندی در تکالیف با سرعت های افزایشی(استثناهای قانون مبادلة سرعت-دقت) تفسیر شدند.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Relationship between Anger Rumination and Aggression in National Iranian Athletesرابطة بین نشخوار خشم و پرخاشگری در ورزشکاران رشته های منتخب ملی23818FAمحمدعلیبشارتاستاد دانشگاه تهران0000-0003-2571-2920سیده اسماءحسینیدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی سلامت دانشگاه تهرانJournal Article19700101This study aimed to examine the relationship between anger rumination and aggression in a sample of Iranian athletes. A correlational analysis was performed to assess the kind of association between four subscales of anger rumination (angry afterthoughts, thoughts of revenge, angry memories, and understanding of causes) and different aspects of competitive aggression and aggressive behavior including physical aggression, verbal aggression, anger, hostility, and indirect aggression. A total of 210 volunteer athletes (132 males, 78 females) from different Iranian sport federations were selected for this study. All participants were requested to complete the Persian version of the anger rumination scale (FARS) and the Competitive Aggression Questionnaire (CAQ). The results revealed that anger rumination subscales were positively associated with indices of competitive aggression. Anger rumination distracted using learned sport skills and techniques through weakening anger management and caused competitive aggression. Anger rumination also increased the possibility of aggressive behavior through distracting concentration on performing sport skills and techniques. Based on the findings of the present study, it can be concluded that anger rumination during competitive sports can cause aggressive behavior and reduce the possibility of sport achievements.در این پژوهش رابطة بین نشخوار خشم و پرخاشگری در رقابت های ورزشی بررسی شد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعة نوع رابطة زیرمقیاس های نشخوار خشم شامل پس فکرهای خشم، افکار تلافی جویانه، خاطره های خشم و شناختن علت ها با جنبه های مختلف پرخاشگری و رفتار پرخاشگرانة ورزشی شامل پرخاشگری بدنی، پرخاشگری کلامی، خشم، خصومت و پرخاشگری غیرمستقیم در یک نمونه از ورزشکاران حرفه ای بود. 210 ورزشکار داوطلب (132 پسر و 78 دختر) از فدراسیون های ورزشی کشتی، بسکتبال، والیبال، فوتبال، کاراته، تکواندو، شنا و ژیمناستیک در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد نسخة فارسی مقیاس نشخوار خشم (FARS) و پرسشنامة پرخاشگری رقابتی (CAQ) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که بین زیرمقیاس های نشخوار خشم و شاخص های پرخاشگری رقابتی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. نشخوار خشم از طریق تضعیف توان مدیریت خشم، به کارگیری فنون و مهارت های آموخته شدة ورزشی را مختل می سازد و موجب پرخاشگری می شود. همچنین با ایجاد اختلال در تمرکز و دقت در اجرای فنون و مهارت های ورزشی، احتمال رفتار پرخاشگرانه را افزایش می دهد. براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که نشخوار خشم در جریان رقابت های ورزشی به بروز رفتار پرخاشگرانه می انجامد و احتمال موفقیت ورزشی را کاهش می دهد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Effects of Practice Organized with Different Levels of Contextual Interference in Motor Skillsاثرات سازماندهی تمرین با سطوح مختلف تداخل ضمنی در یادگیری سه نوع مهارت والیبال23819FAجمالفاضلاستادیار دانشگاه تهرانمرتضیهمایوندانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تهرانامیرشریعتیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of the current study was to investigate three volleyball skills in three training conditions of blocked, random and serial to reveal their effects in three phases of acquisition, retention and transfer. 60 amateur male students (mean age = 21.5 years, SD= 1.2) were voluntarily selected and randomly divided into three training groups (blocked, random and serial). A pretest was used to match the subjects. In the acquisition phase, the subjects of each group repeated three skills of pass tiller, forearm pass and overhead service for 378 times for 9 sessions. In three sessions in the training phase, 45 acquisition tests were completed. 48 and 72 hours after the last session, subjects participated respectively in 15 retention and transfer tests. Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey post hoc test were used to analyze data, to compare the means of pretest and tests in acquisition, retention and transfer phases of the three training methods. The results revealed a significant difference (P<0.001) in retention and transfer phases in favor of random (with more interference) and serial (with moderate interference) training methods compared to the block method (with lower interference) in all three skills. In the acquisition phase, blocked group had higher interference (P<0.001). There was no significant difference between random and serial methods in acquisition, retention and transfer phases.در پژوهش حاضر، یادگیری سه مهارت والیبال با سه شرایط تمرینی (مسدود، تصادفی و سریالی) بررسی شد تا تأثیرات آن در سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مشخص شود. شرکت کنندگان مبتدی 60 دانشجوی پسر (با میانگین سنی = 5/2 سال، انحراف معیار = 2/1) بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه تمرینی مسدود، تصادفی و سریالی قرار گرفتند. پس از پیش آزمون، آزمودنی های هر گروه در مرحلة اکتساب طی 9 جلسه سه مهارت پنجه، پاس با ساعد و سرویس چکشی را 378 بار (هر جلسه 42 تکرار از هر سه نوع مهارت و هر مهارت 14 تکرار) تمرین کردند. طی سه جلسه در مرحلة تمرین 45 آزمون اکتساب به عمل آمد. متعاقب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسة تمرین، به ترتیب در 15 آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها، مقایسة میانگین پیش آزمون و آزمون ها در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال سه روش تمرینی به صورت جداگانه با استفاده از آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون تعقیبی (TUKEY) انجام پذیرفت. نتایج اختلاف معنی داری را در سطح اطمینان (001/0P<) در مراحل یادداری و انتقال به نفع روش های تمرینی تصادفی (با تداخل بیشتر) و سریالی (با تداخل متوسط) نسبت به روش مسدود (با تداخل کمتر) در هر سه مهارت نشان داد. بین دو روش تصادفی و سریالی در هیچیک از مراحل اکتساب، یادداری و انتقال، اختلاف معنی داری مشاهده نشد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Role of Social Physique Anxiety in Determining the Motivation for Participating in Physical Activityنقش اضطراب اجتماعی اندام در تعیین انگیزة مشارکت در تمرینات ورزشی23820FAجوادصالحیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجاناحمدرحمانیمربی گروه تربیت بدنی دانشگاه زنجانJournal Article19700101Research suggests that people with high anxiety about their body shape participate in exercise less than others, and in the case of participation, their main motivation is internal motivation. Considering the prevalence of social physique anxiety and its strong negative influence on the motivation to participate in physical activity, it is necessary to study the effect of this factor and its interaction with the personality characters to determine the motivation to participate in physical activity. Thus, the aim of the present study was to investigate the effect of social physique anxiety (SPA) on the kind of motivation for exercise, and to determine intervening role of self-esteem. For this purpose, a sample of 265 undergraduate students of Zanjan Univeristy (156 females and 109 males) were randomly selected and completed a booklet consisting of "Social physique anxiety scale", "Rosenberg self-esteem scale", "sport motivation scale" and demographic information. The results of the study revealed that external motivation for exercise was higher in students with high SPA than those with low SPA (P=0.017). Lack of motivation was higher in students with high SPA than others (P = 0.008). In addition, it was observed that there was a significant interaction between SPA and self-esteem if affecting exercise motivation was concerned (P = 0.019). In conclusion, the present study indicated that SPA had an important role in determining the kind of motivation for participation in physical activity.پژوهش ها حاکی از آنند افرادی که اضطراب زیادی در مورد شکل اندام خود دارند، کمتر از دیگران ورزش می کنند و در صورت مبادرت به ورزش، اغلب با انگیزه های بیرونی اقدام به این کار می کنند. با توجه به شیوع اضطراب اجتماعی اندام و تأثیرگذاری منفی نیرومند آن بر انگیزة مشارکت در تمرینات ورزشی، مطالعة این عامل و نحوة تعامل آن با ویژگی های شخصیتی از نظر اثرگذاری برانگیزة مشارکت در تمرینات ورزشی ضروری می نماید. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر میزان اضطراب اجتماعی اندام بر نوع انگیزة افراد برای انجام تمرینات ورزشی و تعیین نقش عزت نفس در این میان است. به این منظور 265 دانشجوی دانشگاه زنجان (156 دختر و 109 پسر) به صورت خوشه ای نمونه گیری شده و دفترچه ای متشکل از مقیاس اضطراب اجتماعی اندام، مقیاس عزت نفس روزنبرگ، مقیاس انگیزش ورزشی و اطلاعات جمعیت شناختی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که انگیزه های بیرونی برای ورزش کردن در نزد افراد دچار اضطراب زیاد بیش از افراد دچار اضطراب کم است (017/0=P). همچنین میزان بی انگیزگی در آزمودنی های دچار اضطراب زیاد بیشتر از افراد دیگر است (008/0=P). علاوه بر این، معلوم شد تعامل زیادی بین اضطراب اجتماعی اندام و میزان عزت نفس هر فرد از نظر اثرگذاری بر انگیزة ورزش وجود دارد (019/0=P). در مجموع، نتایج حاکی از آن است که اضطراب اجتماعی اندام نقش مؤثری در تعیین نوع انگیزة فرد برای انجام تمرینات ورزشی دارد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Effect of Sequential Stimuli Technique on Acquisition, Retention and Transfer of Ocular Motor Sequenceتأثیر شیوه ارائه محرک های متوالی بر اکتساب، یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری: مطالعه یادگیری و یادداری تکالیف واجد دو جزء شناختی و حرکتی23821FAسیدکاوسصالحیکارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهوازداودحومنیاناستادیار دانشگاه تهران0000-0003-3250-832Xمهدیضرغامیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازاسماعیلصائمیمربی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article19700101This research aimed to examine the effect of sequential stimuli technique on acquisition, retention and transfer of ocular motor sequence. First sequential stimuli, time record, response error software was designed. 60 right-handed novices (15-18 years) were divided into five groups (blocked – explicit, blocked – implicit, random – explicit, random-implicit and control). All groups performed a pretest and then (except control group) participated in five training sessions and in each session performed three blocks of ten trials with blocked and random methods. In explicit groups, participants were aware of the aim of task but in implicit groups, they were unaware. During the acquisition phase, control group were only in lab environment and the day after the acquisition, participants took part in retention and transfer tests. The data were analyzed using student-t, repeated measures and two-way analysis of variance tests. The finding showed that the subjects significantly improved in accuracy and time of response in the acquisition phase (P>0.05); but there was no significant different among groups. However, implicit learning groups progressed as much as the explicit learning groups; this finding explained the effectiveness of implicit knowledge in motor skills learning. The retention test showed that random practice was better than blocked practice in movement accuracy but the type of practice did not affect the retention of sequential reaction time. In transfer test, all groups showed transfer to the new sequence only in accuracy but not response time. However, findings showed blocked practice led to sensorimotor integration and timing, whereas random practice led to better stimulus-response association. Overall findings of this research supported this idea that learning that occurs in the context of interference can show retention and transfer to another task.در این پژوهش تأثیر شیوه ارائه محرک های متوالی براکتساب، یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا نرم افزار تخصصی ارائه محرک های متوالی، ثبت زمان و خطای پاسخ در محیط سی پلاس پلاس طراحی شد. در این تحقیق 60 نفر آزمودنی راست دست، بدون تجربه قبلی با تکلیف به صورت تصادفی به پنج گروه آزمایشی (هر گروه 12 نفر) شامل مسدود – صریح، مسدود – ضمنی، تصادفی – صریح، تصادفی – ضمنی و گروه کنترل تقسیم شدند. ابتدا همه گروه ها در پیش آزمون شرکت کردند و سپس بجز گروه کنترل طی 5 جلسه تمرینی و در هر جلسه 3 بلوک 10 کوششی را به صورت مسدود و تصادفی انجام دادند. یک روز پس از مرحله اکتساب آزمون یادداری و انتقال انجام شد. برای تحلیل یافته های از آزمون t استیودنت، آنالیز واریانس سه عاملی با اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس دوعاملی استفاده شد. نتایج نشان داد آزمودنی ها طی مرحله اکتساب پیشرفت معنی داری در زمان و دقت پاسخ داشته اند (05/0P<). اما بین گروه های تمرینی تفاوت معنی دار وجود نداشت. به علاوه گروه های یادگیری ضمنی در دو مؤلفه زمان پاسخ و دقت پاسخ پیشرفتی مشابه یادگیری صریح داشتند که بیانگر اثربخشی این یادگیری است. همچنین آزمون یادداری نشان داد تمرین تصادفی در دقت حرکتی برتر از تمرین مسدود است اما نوع روش تمرینی تأثیری بر یادداری زمان عکس العمل متوالی نداشت. در آزمون انتقال نیز همه گروه ها انتقال به تکلیف جدید را فقط برای دقت پاسخ نشان دادند. علاوه بر این یافته ها نشان داد تمرین مسدود به افزایش یکپارچگی حسی حرکتی و زمانبندی حرکت منجر شد در حالی که تمرین تصادفی به ارتباط بهتر محرک – پاسخ منجر شد. به طور کلی نتایج این تحقیق از این ایده که یادگیری ای که در زمینه ای از تداخل اتفاق می افتد می تواند یادداری و انتقال به تکلیف دیگر را نشان دهد، حمایت می کند.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923Explaining Psychological Resilience Based on Self-Efficacy in Athlete and Non-Athlete University Studentsتبیین تاب آوری روانشناختی بر حسب خودکارامدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار23822FAعلیجلیلیکارشناس ارشد دانشگاه پیام نورمسعودحسینچاریاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the possibility of explaining psychological resilience based on self-efficacy in athlete and non-athlete university students. A sample of 403 (198 females and 205 males) athlete and non-athlete university students, who were selected via purposive sampling procedure, completed resilience and self-efficacy scales. Regression analysis, one-way ANOVA, and t test were used to analyze the data. The results showed that self-efficacy was the positive significant predictor of resilience. Athletes and non-athletes had different patterns to predict psychological resilience by self-efficacy. Also, it was revealed that athletes scored higher than non-athletes in resilience while there was no significant difference among athletes of different sport fields. Also, there was no significant difference in resilience between males and females. The present article ended with a discussion of findings and suggestion of more research in this area.هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی تابآوری براساس خودکارامدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار بود. برای دستیابی به این هدف، نمونهای شامل 403 نفر از دانشجویان (198دختر و 205 پسر) ورزشکار در لیگهای برتر کشور و دانشجویان غیرورزشکار دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، به شیوة قضاوتی یا هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز، از مقیاس تابآوری و خودکارامدی و برای تحلیل دادهها، از روش رگرسیون، تحلیل واریانس یکطرفه و دوطرفه و روش آماری t مستقل، استفاده شد. نتایج نشان داد خودکارامدی، پیشبینیکنندة مثبت و معنادار تابآوری است. مقایسة نتایج تحلیلها نشان داد که در مورد ورزشکاران و غیرورزشکاران، الگوی متفاوتی از پیشبینی تابآوری روانشناختی براساس خودکارامدی وجود دارد. این نتایج، با نتایج به دست آمده از کل گروه همخوانی کامل ندارد. همچنین، آشکار شد که تابآوری ورزشکاران، به طور معناداری بهتر از غیرورزشکاران است. دیگر نتایج این پژوهش نشان داد که بین رشتههای ورزشی در زمینة تابآوری تفاوت معناداری وجود ندارد. در نهایت، مقایسة بین دختران و پسران، تفاوت معناداری را در زمینة تابآوری تبیین نکرد. مقالة حاضر با بحث از یافتهها در پرتو روند پژوهشی مربوط و ارائة پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر، به سرانجام رسیده است.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-93332320100923The Comparison Effect of the Distance of an External Focus of Attention on Dynamic Balance Taskمقایسة اثر فاصله کانون توجه بیرونی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا23823FAمجیداکبری یزدیکارشناس ارشد تربیت بدنیمهدیسهرابیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-4820-3486امیرمقدماستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article19700101Attention is one of the effective factors when learning and performing motor skills. Focus of attention is a method to increase the efficiency and learning. Previous studies have shown that focus of attention plays an important role in learning and performing motor skills. The purpose of the present study was to compare the effect of the instruction of far and near external focus of attention on dynamic balance task performance. In this study, sixty male undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad, who had taken the general physical education course in the second semester of 1388-89, were assigned randomly in three groups: far external attention group (attention to those signs far from the feet), near external attention group (attention to those signs near the feet) and control group (no attentional instruction). The stabilometer (Biodex) was used to collect the data. Each participant performed three 20-second trials in dynamic balance test. The obtained data were analyzed by descriptive statistics as well as inferential statistics such as one-way ANOVA and Duncan post hoc test. The results showed that far external attention group performed significantly better than control group while near external attention group did not reveal any significant difference compared to the control group.یکی از عوامل اثرگذار بر یادگیری و اجرای مهارتهای حرکتی، توجه است و کانونی کردن آن یک روش برای افزایش بازدهی و یادگیری است. نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که کانون توجه اجراکننده نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی دارد. هدف از این پژوهش، مقایسه اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دور و نزدیک بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. در این پژوهش از بین دانشجویان پسر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد که واحد تربیت بدنی عمومی 1 را در نیمسال دوم سال تحصیلی 89-88 انتخاب کرده بودند، تعداد 60 نفر بهصورت تصادفی در 3 گروه توجه بیرونی دور (توجه به نشانگر دور از پاها)، گروه توجه بیرونی نزدیک (توجه به نشانگر نزدیک پاها) و گروه کنترل (بدون دستورالعمل توجهی) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از دستگاه تعادلسنج (بایودکس) استفاده شد. هر شرکتکننده 3 کوشش20 ثانیهای از آزمون تعادل پویا را اجرا کرد. ابتدا دادههای بدست آمده توسط آمار توصیفی و پس از اطمینان از طبیعی بودن دادهها، به کمک آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی دانکن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد گروه توجه بیرونی دور به طور معنیداری بهتر از گروه کنترل بود، درحالی که گروه توجه بیرونی نزدیک تفاوت معنیداری را در اجرای تکلیف تعادلی نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرد.