دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of Rhythmic Neural, Musculoskeletal Exercises on
Relaxation Deepening (Recorded by SCL “Skin Conduct
Level” Signals) in National Judo Athletesتأثیر تمرینات فرایندی عصبی، عضلانی و اسکلتی ریتمیک بر عمق بخشی آرام سازی (ثبت¬شده توسط سیگنال¬های SCL "جریان الکتریکی پوست") جودوکاران تیم ملی5213214410.22059/jmlm.2013.32144FAمحمدتقیخورنداستادیار دانشگاه گلستانJournal Article20111231Relaxation is one of the important mental skills in physical education and sports<br />activities. Relationship between relaxation and rhythmic exercises with an<br />emphasis on flexibility-functional mechanisms of nervous system has received<br />attention in recent studies. The aim of the present study was to investigate the effect<br />of rhythmic exercises on deepening the relaxation of national judo athletes. For<br />this purpose, 30 male athletes of judo national team participated in this study and<br />were divided into three groups: one control and two experimental groups. The<br />subjects practiced the training protocol for three months and the data were<br />recorded and then analyzed by SCL (Skin Conduct Level) index. The results<br />revealed no significant difference in relaxation among the groups (α=%5 and<br />P>0.05). In other words, relaxation exercises had a slight effect on improvement of<br />relaxation skill level; however, rhythmic exercises deepened relaxation to some<br />extent. Results showed that rhythmic movements reduced stress through influencing<br />relaxation deepening and subjects with more relaxation were more successful in<br />their optimal movements.آرامسازی، یکی از مهارتهای مهم روانی در حوزة فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش است. بررسی ارتباط بین آرامسازی و تمرینات ریتمیک، با نظر به سازوکارهای انعطافپذیری- کارکردی سیستم عصبی، از جمله موضوعاتی است که در تحقیقات اخیر به آن اشاره شده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک بر عمقبخشی آرامسازی جودوکاران تیم ملی بود. 30 نفر از ورزشکاران مرد تیم ملی جودو، در سه گروه کنترل، تجربی 1 و تجربی 2، در این تحقیق شرکت کردند و براساس یک دورة اجرایی سهماهه بنابر پروتکل تمرینی و با استفاده از شاخص <em>SCL</em><em>،</em> دادهها ثبت و در نهایت تجزیهوتحلیل شد. نتایج، بیانگر این بود که بین آرامسازی گروههابا توجه به آلفای 5 درصد و نمرة <em>P</em>(05/0<em>P</em>>) 061/0، اختلاف معنیداری وجود ندارد. <br /> بهعبارتی میتوان گفت که دورههای تمرینی آرامسازی در ارتقای سطح مهارت آرامسازی، تأثیر اندکی داشته، اما تمرین ریتمیک تا حدودی موجبات عمقبخشی آرامسازی را، فراهم آورده است. یافتهها با توجه به فرضیات اخیر و نظریاتی مطرح در مورد تمرینات ریتمیک و آرامسازی، اذعان دارند که بیشتر از هر تمرینی، حرکات ریتمیک با تأثیر بر عمقبخشی آرامسازی، استرس را کاهش میدهد و شخص با آرامش بیشتر، در اجرای حرکات بهینه، موفقتر خواهد بود. دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Motivational Factors of Participation in Wresting among
Wrestlers of Different Age Groups in Kermanshahعوامل انگیزشی شرکت در رشتة کشتی در میان کشتی¬گیران رده¬های سنی مختلف شهر کرمانشاه23353214510.22059/jmlm.2013.32145FAایرجآرمندپورکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجردجوادعظیمی رادکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی0009-0003-3682-4810حمیدرضانگارستانیJournal Article20120702The aim of this study was to determine motivational priorities of participation<br />in wrestling among wrestlers (Greco-Roman and freestyle) in Kermanshah city.<br />The statistical population consisted of 4612 wrestlers of Kermanshah city. 242<br />wrestlers in different age groups (99 adolescents, 56 juniors and 87 seniors) were<br />selected as a sample with random sampling method. Personal information<br />questionnaire and Gale participation motivation questionnaire were used to collect<br />data and at the end of the training session, the questionnaires were completed.<br />Friedman test, one-way analysis of variance and SPSS software version 13 were<br />used to analyze data at significance level of 0.05. Gaining success (7.44 ranking),<br />energy depletion (6.15 ranking) and meeting friends (4.57 ranking) were the first<br />priorities to participate in wrestling. There was no significant difference in<br />motivation of participation among different age groups (P>0.05). Results indicated<br />that gaining success was the main factor of participation in wrestling in<br />Kermanshah and there was no significant difference in the priority of motivational<br />factors among different age groups and those groups with various wrestling<br />participation records.هدف تحقیق حاضر، بررسی اولویتهای انگیزشی شرکت در رشتة ورزشی کشتی در میان کشتیگیران شهر کرمانشاه بود. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل 4612 کشتیگیر بیمه شدة شهر کرمانشاه ( در دو رشتة آزاد و فرنگی)بود و نمونة آماری در سه ردة سنی نوجوانان (99 نفر)، جوانان ( 56 نفر) و بزرگسالان (87نفر) بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة مشخصات فردی و پرسشنامة انگیزة مشارکت گیل استفاده شد. در پایان جلسة تمرینی، پرسشنامه توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری فریدمن و تحلیل واریانس یکطرفه و نسخة 13 نرمافزار SPSS در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. کسب موفقیت و پیروزی با رتبهبندی44/7، تخلیة انرژی با رتبه بندی 15/6 و بودن با دوستان با رتبهبندی 57/4 اولویتهای انگیزشی برتر در شرکتکنندگان بودند. مقایسة انگیزة شرکتکنندگان براساس ردة سنی تفاوت معناداری را بین گروههای سنی مختلف نشان نداد(05/0p>). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عامل اصلی گرایش شرکتکنندگان در تمرینات کشتی در شهر کرمانشاه، کسب موفقیت و پیروزی است و تفاوت معناداری بین گروههای سنی مختلف در زمینة عوامل انگیزشی مشاهده نشد، و نیز گروههای با سوابق مشارکت مختلف در رشتة کشتی در زمینه عوامل انگیزشی تفاوت معناداری را نشان ندادند.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723To Determine the Validity and Reliability of Performance Failure Appraisal Inventoryتعیین روایی و پایایی پرسشنامة ارزیابی شکست در عملکرد37483214610.22059/jmlm.2013.32146FAبهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتینصوراحمدیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیالهامعظیم زادهدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیجوادافشاریدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20110531Success is satisfactory for any athlete. However, some athletes will face anxiety<br />in novel circumstances and fear of future will prevent them from improving. Fear<br />of failure is accompanied with stress and adaptation to stress is the most important<br />issue for an effective decision. The aim of this study was to examine validity and<br />reliability of performance failure appraisal inventory (PFAI). For this purpose,<br />203 athlete university students (93 women and 110 men who aged between 19 and<br />23 with the physical activity record 7.70±4.4) completed PFAI. Confirmatory<br />factor analysis was used to examine construct validity, Cronbach’s alpha<br />coefficient to examine internal consistency of the items of each factor, and Pearson<br />correlation coefficient to examine inter-factor reliability. Results of confirmatory<br />factor analysis confirmed five factors in PFAI: fear of devaluing one’s self-esteem<br />(4 items), fear of an uncertain future (4 items), fear of upsetting important<br />individuals (5 items), fear of experiencing shame and embarrassment (7 items) and<br />fear of losing important individuals’ interest (5 items). Correlation analysis<br />showed an acceptable correlation between all of these factors and fear of failure.<br />The results of Cronbach’s alpha coefficient showed acceptable internal consistency<br />of items of each subscale.رسیدن به موفقیت برای همة ورزشکاران خوشایند و لذت بخش است، اما برخی افراد با قرار گرفتن در موقعیت های جدید، دچار اضطراب می شوند و ترس از آنچه در آینده به سراغشان می آید، مانند سدی در مقابل پیشرفت هایشان خواهد بود. ترس از شکست، موقعیتی است که استرس به همراه دارد و سازگاری با استرس، مهم ترین جزء در انتخاب مؤثر است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامة ارزیابی شکست در عملکرد بود. به این منظور 203 دانشجوی ورزشکار (93 زن و 110 مرد) با میانگین سنی 19 تا 23 سال و سابقة فعالیت ورزشی 4/4 ±70/7، پرسشنامة ارزیابی شکست در عملکرد را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تاییدی برای آزمون روایی سازة پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون همسانی درونی سؤالات هر عامل و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی بین عوامل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی، پنج عامل ترس از کاهش عزت نفس خود (4 سؤال)، ترس از داشتن آینده ای نامعلوم (4 سؤال)، ترس از ناراحت شدن افراد مهم (5 سؤال)، ترس از تجربة شرم و خجالت (7 سؤال) و ترس از دست دادن علاقة افراد مهم (5 سؤال) را در پرسشنامة ارزیابی شکست در عملکرد تایید کرد. تحلیل همبستگی ها نشان داد که تمام این عوامل همبستگی قابل قبولی با ترس از شکست دارند. نتایج آزمون الفای کرونباخ نشان دهندة همسانی درونی قابل قبول سؤالات هر خرده مقیاس بود. دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of a Training Intervention Program on Fall-
Related Motor Performance in the Male Elderly without
Regular Physical Activityتأثیر یک برنامة مداخلة تمرینی بر عملکردهای حرکتی مرتبط با افتادن در مردان سالمند بدون فعالیت بدنی منظم49653214710.22059/jmlm.2013.32147FAداریوشخواجویدانشجوی دکتری دانشگاه تهران0000-0001-5778-5089احمدفرخیاستادیار دانشگاه تهرانعلی اکبرجابری مقدماستادیار دانشگاه تهرانانوشیروانکاظم نژاداستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120505The aim of this research was to examine the effect of a training intervention<br />program on fall-related motor performance in the male elderly with no regular<br />physical activities. For this purpose, 39 out of 130 participants in screen test were<br />selected and assigned to training group (n=20) and control group (n=19). Subjects<br />aged between 60 and 70 in experimental were 73.68% and in the control group<br />43.75% and subjects aged 71 and above were 26.31% in the experimental group<br />and 56.25% in the control group. Experimental group participated in a 10-week<br />intervention program (3 sessions per week and 90 minutes per session). Data were<br />collected with 30-s seat, sit and reach, one-leg standing (eyes open and closed), up<br />and go, 10-meter walk and 10-meter obstacle walk tests. In this semi-experimental<br />research, Kolmogorov-Smirnov and independent t test was used to analyse motor<br />performance measures. Results indicated a significant improve in mean scores of<br />lower extremity strength (27.37 rep), flexibility (29.28 cm), static balance with eyes<br />open (60.94 sec) and closed (19.36 sec), agility and dynamic balance (4.10 sec),<br />10-meter walk (3.35 sec) and 10-meter obstacle walk (4.03 sec) in the experimental<br />group after the 10-week training intervention program (P<0.05). The findings<br />confirmed the effect of training interventions (especially strength training) on<br />improving fall-related motor performance and preventing probable falls in the<br />elderly.هدف این تحقیق، بررسی تأثیر یک برنامة مداخلة تمرینی بر عملکردهای حرکتی مرتبط با افتادن در مردان سالمند بدون فعالیت بدنی منظم بود. برای این منظور از بین 130 سالمند شرکت کننده درآزمون غربالگری، 39 آزمودنی انتخاب و دردو گروه تمرین (20 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی های 60 تا 70 ساله ها در گروه آزمایش 68/73 در گروه کنترل 75/43 درصد بودند. همچنین آزمودنی های 71 سال و بالاتر در گروه آزمایش 31/26 و در گروه کنترل 25/56 درصد بود. گروه آزمایش در یک برنامة مداخلة تمرینی به مدت 10 هفته (هفته ای سه جلسة 90 دقیقه ای) شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های 30 ثانیه نشستن روی صندلی، آزمون بنشین و برسان، تعادل ایستا (چشم باز و بسته)، بلند شو برو، 10 متر راه رفتن با و بدون مانع استفاده شد. این تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و برای تجزیه و تحلیل اندازه های عملکرد حرکتی، از آزمون های کلوموگروف – اسمیرنوف و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد پس از 10 هفته برنامة مداخلة تمرینی، میانگین نمرة پس آزمون گروه آزمایش درقدرت اندام تحتانی (37/27 تکرار)، انعطاف پذیری (28/29 سانتی متر)، تعادل ایستا با چشم باز (94/60) و چشم بسته (36/19 ثانیه)، چابکی و تعادل پویا (10/4 ثانیه)، سرعت 10 متر راه رفتن 35/3 ثانیه) و سرعت 10 متر راه رفتن با مانع (03/4 ثانیه) در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل، بهبود معنی داری یافت (05/0 P<). یافته های این پژوهش مؤید تأثیر اعمال مداخله های تمرینی به ویژه تمرین قدرتی بر بهبود عوامل حرکتی مرتبط با افتادن و پیشگیری احتمالی از افتادن ها در سالمندان است.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of Different Levels of Arousal and Training
Intensity on Decision Making of Expert Female Football
Playersتأثیر سطوح مختلف انگیختگی و شدت تمرین بر تصمیم گیری فوتبالیست های ماهر زن67893214810.22059/jmlm.2013.32148FAفاطمهرضاییکارشناس ارشد دانشگاه تهران0000-0002-8395-5974مهدیشهبازیاستادیار دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150فضل اللهباقرزادهدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20120709Skillful performance in soccer requires not only sound techniques but also quick<br />and accurate decision making. These decisions are usually made in various<br />intensities of practice and performance. The main aim of this study was to<br />investigate the effect of different levels of arousal and training intensity on decision<br />making (speed and accuracy) of expert female soccer players. For this purpose, 16<br />expert female soccer players (mean age 22.4±3.8 yr) with 8 or more years of<br />competitive experience were voluntarily selected from Tehran women's premier<br />league. Soccer related photographs on a computer monitor were used to evaluate<br />the decision making task; participants had to decide which action they would<br />undertake (shoot, pass, dribble). Three different levels of arousal (low: with no<br />spectators, medium: with silent spectators and high: with cheering spectators) in<br />three different levels of intensity (resting, 40% of HRmax, 80% of HRmax) were<br />designed. To measure the accuracy and speed of decision making, parametric<br />method of MANOVA, 3(training intensity levels) in 3 (arousal levels), was used. To<br />totally compare the groups, one-way analysis of variance, ANOVA with repeated<br />measures and Tukey post hoc test were used at α=95%. The results showed no<br />significant difference in the speed of decision making among different arousal<br />levels (P>0.05) while a significant difference was observed in the accuracy of<br />decision making among different arousal levels (P˂0.05). The speed of decision<br />making improved in the low and medium arousal levels through an increase in<br />training intensity while no significant difference was observed in the speed of<br />decision making in high arousal level among different intensity levels (P>0.05).<br />Furthermore, the accuracy of decision making showed no significant difference in<br />low and high arousal levels among different intensity levels (P>0.05). The<br />accuracy of decision making improved in low arousal level through an increase in<br />training intensity. These finding showed that training intensity and arousal<br />separately influenced each decision making component.عملکرد ماهرانه در فوتبال علاوه بر تکنیکهای درست، به تصمیمگیری سریع و صحیح نیازمند است. این تصمیمات به طور معمول در شدتهای مختلف فعالیت و عملکرد اتخاذ میشوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سطوح مختلف شدت فعالیت و انگیختگی بر تصمیمگیری (سرعت و دقت تصمیمگیری) فوتبالیستهای زن ماهر است. 16 فوتبالیست ماهر زن شرکتکننده در تحقیق که سابقة شرکت در مسابقات را به مدت هشت سال یا بیشتر داشتند، از مجموع بازیکنان ماهر حاضر در لیگ برتر بانوان استان تهران بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. برای ارزیابی عملکرد تصمیمگیری از تصاویر موقعیت فوتبالی به کمک مانیتور استفاده شد، که بازیکنان باید پاسخ صحیح را از میان گزینهها (شوت – پاس - دریبل) انتخاب میکردند. همچنین موقعیتهای آزمون بهصورت 3 (سطوح انگیختگی) در 3 (سطوح شدت فعالیت) طراحی شد که سطوح مختلف شدت فعالیت شامل سه سطح استراحت، 40 درصد حداکثر ضربان قلب، 80 درصد حداکثر ضربان قلب و سطوح مختلف انگیختگی شامل سه سطح موقعیت بدون حضور تماشاچی، موقعیت همراه با تماشاچی غیرفعال، موقعیت همراه با تماشاچی فعال بود. از روش آماری پارامتریک تحلیل واریانس چندمتغیره، 3 (سطوح شدت فعالیت) در3 (سطوح انگیختگی) بر دقت و نیز سرعت تصمیمگیری بهمنظور مقایسة کلی میان موقعیتهای آزمون برای پیدا کردن تفاوت به تفکیک در موقعیتها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، اندازههای تکراری و نیز آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری 95درصد استفاده شد. نتایج تفاوت معنیداری را در سرعت تصمیمگیری بین سطوح مختلف انگیختگی نشان نداد (05/0R>)، اما دقت تصمیمگیری بین سطوح مختلف انگیختگی تفاوت معنیداری را نشان داد (05/0R< ). سرعت تصمیمگیری بازیکنان در سطوح انگیختگی بدون حضور تماشاچی و تماشاچی غیرفعال با افزایش در شدت تمرین بهبود داشت، ولیکن سرعت تصمیمگیری بازیکنان در موقعیت همراه با تماشاچی فعال بین شدتهای مختلف فعالیت تفاوت معنیداری را نشان نداد (05/0R>). همچنین دقت تصمیمگیری بازیکنان در موقعیتهای بدون حضور تماشاچی و تماشاچی فعال بین شدتهای مختلف فعالیت اختلاف معنیداری را نشان نداد (05/0R>). دقت تصمیمگیری بازیکنان در موقعیت تماشاچی غیرفعال با افزایش در شدت فعالیت بهبود یافت. این یافتهها نشان میدهد که شدت فعالیت و انگیختگی بهطور جداگانه بر هر یک از مؤلفههای تصمیمگیری اثرگذارند.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of a Period of Regular Exercise Activity on the
Aggression of Educable Mentally Retarded Studentsتأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر911053214910.22059/jmlm.2013.32149FAجان باباآقایی نژادکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهانسالارفرامرزی.استادیار دانشگاه اصفهاناحمدعابدیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20120205The current study aimed to examine the effect of a period of regular exercise on<br />the aggression of educable mentally retarded students aged between 9 and 15 in<br />Lordegan city. For this purpose, 28 students were selected randomly and divided<br />into two groups: 7 boys and 7 girls in experimental group and 7 boys and 7 girls in<br />control group. Ghezelseflu et al. (1387) aggression scale was used as a pretest for<br />both groups. A period of exercise program as an intervention program was run for<br />2 months, every week, 3 sessions (45 minutes) per week on the experimental group.<br />After intervention program, aggression scale was run again. The data were<br />analyzed by covariance using spss software. The results showed that a significant<br />difference between control and experimental groups' performance (P<0.001) in<br />aggression which showed that a period of exercise program reduced the<br />aggression and its subscales in the experimental group. It was concluded that<br />regular exercise program reduced the aggression of educable mentally retarded<br />students.پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر 9 تا 15 سال شهرستان لردگان انجام گرفت. به این منظور از بین دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر به صورت تصادفی ساده 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (7 پسر و 7 دختر) و کنترل (7 پسر و 7 دختر) گمارده شدند. پرسشنامة پرخاشگری قزل سفلو و همکاران (1387)، بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت ورزشی بهعنوان برنامة مداخلهای به مدت 2 ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقهای) روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دورة مداخله، آزمون پرخاشگری بار دیگر روی دو گروه اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس با بهرهگیری از نرمافزار تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان پرخاشگری تفاوت معنادار آماری (001/0 ) وجود دارد که نشان میدهد اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است. بنابراین میتوان دریافت که فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر تأثیر دارد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of Two Types of Interference before Performance
and during Performance on Learning of Generalized Motor
Program and Parameter in Basketball Fundamental Skillsاثر دو نوع تداخل قبل از اجرا و تداخل حین اجرا بر یادگیری برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر مهارت های پایة بسکتبال1071243215010.22059/jmlm.2013.32150FAرزارهاویاستادیار دانشگاه یزدمعصومهشجاعیدانشیار دانشگاه الزهراءزهرااستیریاستادیار دانشگاه سبزوارحسننقی زادهدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)Journal Article20120731Contextual interference is one of the instructional methods for several skills.<br />The aim of this research was to determine the effects of interference before<br />performance and interference during performance on the acquisition and retention<br />of generalized motor program and parameter in basketball skills with an emphasis<br />on the examination of contextual interference hypotheses and self-regulation<br />learning theories. In interference before performance, self-practice schedules is<br />generated (self-regulation effect) and interference during performance,<br />experimenter-imposed practice schedule is generated (contextual interference<br />effect). For this purpose, 120 students of Yazd University (age range 19-21 years<br />old) who had no prior experience in basketball skills volunteered to participate in<br />this study. Participants were randomly assigned to 10 groups (each 12 subjects); 5<br />groups practiced with generalized motor program (dribble, chest pass and free<br />throw skills) and 5 groups practiced with parameter (free throw from different<br />distances) in practice schedules (blocked, random, serial, self-regulated and yoked<br />to self-regulated). To collect data, throw and pass test (AAHPERD basketball test)<br />and dribble test (Johnson basketball test) were used. After the pretest, in the<br />acquisition phase, subjects took part in 5 training sessions including 45 trails per<br />session (15 trails each block) for 5 days. After 48 hours, they participated in<br />retention test with 15 trails (5 trials each task). The data were analyzed by one-way <br />ANOVA, factor analysis of variance with repeated measures, LSD and Duncan<br />post hoc tests. Results showed a significant difference among practice schedules in<br />acquisition and retention phases of generalized motor program, that is, the effect of<br />contextual interference was observed in this program (p<0.05). Also, there was a<br />significant difference among the schedules in acquisition and retention phases of<br />parameter, that is, controlling the design of practice has a positive effect on<br />learning (p<0.05). Thus, the results suggested that during learning process, the<br />effect of interference before performance was more important than during<br />performance.یکی از روشهای آموزش مهارت استفاده از شیوة تداخل زمینهای است. هدف از اجرای تحقیق، مطالعة تداخل حاصل از شیوههای تمرینی بر اکتساب، یادداری حرکتی تعمیمیافته و پارامتر در مهارتهای بسکتبال با تأکید بر آزمون فرضیههای تداخل زمینهای و نظریههای یادگیری خودتنظیمی است. در تداخل قبل از اجرا آرایش تمرین توسط خود فرد (اثر خود تنظیمی) و در تداخل حین اجرا آرایش تمرین توسط مربی با هر فرد دیگر (اثر تداخل زمینهای) انجام میگیرد. به همین منظور 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی (21 – 19 سال) که تجربة یادگیری مهارت بسکتبال را نداشتند، بهصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و بهصورت تصادفی در 10 گروه 12 نفری گمارده شدند. 5 گروه در قالب آزمایش اول یا برنامة حرکتی تعمیمیافته (مهارتهای دریبل، پاس سینه، پرتاب آزاد) و 5 گروه در قالب آزمایش دوم یا پارامتر (پرتاب آزاد از فواصل مختلف) در گروههای آرایش تمرین به شیوة قالبی، تصادفی، زنجیرهای، خودتنظیمی و جفتشده با خودتنظیمی تمرین کردند. بهمنظور <br /> جمعآوری دادهها از آزمون پرتاب و پاس «مجموعه آزمون بسکتبال ایفرد»، همچنین آزمون دریبل «مجموعه آزمون بسکتبال جانسون» استفاده شد. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون، در مرحلة اکتساب به مدت 5 روز (5 جلسه) و هر جلسه 3 بلوک 15 کوششی را تمرین کردند. پس از 48 ساعت در آزمون یادداری با 15 کوشش شرکت کردند (5 کوشش از هر تکلیف) دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای تکراری و آزمونهای تعقیبی LSD و دانکن تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین روشهای مختلف تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری برنامة حرکتی تعمیمیافته وجود دارد. یعنی اثر تداخل زمینهای در برنامة حرکتی تعمیمیافته مشاهده شد (05/0 P<). همچنین تفاوت معناداری بین روشهای مختلف در گروههای تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری پارامتر مشاهده شد (05/0 P<). بهعبارتی کنترل داشتن افراد بر طراحی تمرین اثر مثبتی بر یادگیری دارد. همچنین این یافته پیشنهاد میکند در فرایند یادگیری تأثیرات تداخل قبل از اجرا نسبت به تأثیرات تداخل حین اجرا اهمیت خاصی دارد.دانشگاه تهراننشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی2008-933352 (12)20130723The Effect of Analogy, Explicit and Discovery Learning on Performance Breakdown under Psychological Pressureتأثیر روش های یادگیری قیاسی، آشکار و اکتشافی بر افت عملکرد تحت فشار روانشناختی1251463215110.22059/jmlm.2013.32151FAزهراعسگریکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتیبهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20101106The aim of this study was to compare the performance of analogy (implicit),<br />explicit and discovery learning in the retention and transfer of a topspin shot under<br />psychological pressure. For this purpose, 36 volunteer high school students were<br />randomly allocated to three treatment conditions: explicit, analogy, and discovery<br />learning. After performing 300 trials in the acquisition phase, an immediate<br />retention and transfer test under psychological pressure was performed. Before the<br />acquisition phase, the MSRSQ, after the test, a procedural protocol and CSAI-2Q<br />in two phases were completed by the participants. Results showed no significant<br />difference among the groups in the immediate retention test. In the transfer test,<br />analogy learning group outperformed the two other groups. In addition, contrary<br />to the analogy group, the two other groups experienced a performance breakdown<br />in the transfer test when compared with the immediate retention test. There was a<br />significant correlation (positive and negative respectively) between their MSRSQ<br />score and number of verbal rules and their performance under pressure. It appears<br />that the dominant process in discovery learning is explicit process. In addition,<br />learning under explicit and implicit conditions for an extended period of time<br />appears to be quantitatively similar but qualitatively dissimilar; therefore, using<br />analogy learning, performers benefit from advantages of resistance against<br />performance breakdown under psychological pressure.هدف پژوهش حاضر، مقایسة عملکرد گروه های یادگیری قیاسی (پنهان) آشکار و اکتشافی در یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز تخت فشار روانشناختی بود. به این منظور 36 دانش آموز دبیرستانی داوطلب به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی یادگیری آشکار، قیاسی و اکتشافی قرار گرفتند. پس از اجرای 300 کوشش در مرحلة اکتساب، آزمون یادداری فوری و انتقال تحت فشار روانشناختی اجرا شد. قبل از مرحلة اکتساب پرسشنامة بازپردازش خودآگاه، پس از پایان مرحلة آزمون پروتکل راهبردی اخباری و پرسشنامة اضطراب حالتی رقابتی در دو مرحله توسط هر یک از شرکت کنندگان تکمیل شد. نتایج تفاوت معنی داری را بین گروه ها در آزمون یادداری فوری نشان نداد. در آزمون انتقال عملکرد قیاسی بالاتر از دو گروه آشکار و اکتشافی بود. به علاوه بر خلاف گروه قیاسی، این دو گروه در مقایسه با آزمون یادداری فوری افت عملکرد را در آزمون انتقال تجربه کردند و بین نمرة پرسشنامة بازپردازش خودآگاه آنها با شمار قواعد کلامی و عملکردشان تحت فشار همبستگی معنی دار (و به ترتیب مثبت و منفی) وجود داشت. به نظر می رسد که پردازش قالب در یادگیری اکتشافی، پردازش آشکار است و نیز در دامنه ای از زمان یادگیری پنهان و آشکار به لحاظ کمی مشابه ولی به لحاظ کیفی یادگیری متفاوتی را ایجاد می کنند. بنابراین به کار بردن یادگیری قیاسی اجراکنندگان را از مزایای مقاوت در برابر افت عملکرد تحت فشار روانشناختی بهره مند می سازد.