دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
 خلاصه آمار نشریه
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 55
تعداد مقالات 460
تعداد نویسندگان 858
تعداد مشاهده مقاله 732,880
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 692,670
نسبت مشاهده بر مقاله 1593.22
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1505.8
 
تعداد مقالات ارسال شده 1,638
تعداد مقالات رد شده 755
درصد عدم پذیرش 46
تعداد مقالات پذیرفته شده 310
درصد پذیرش 19
تعداد پایگاه های نمایه شده 20
اچ ایندکس در گوگل کروم 16

مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» فصلنامه علمی و پژوهشی است که مقاله‌های علمی، پژوهشی و مروری به زبان فارسی به همراه چکیده انگلیسی مبسوط در حوزه‌های علوم رفتاری و شاخه‌های مرتبط مانند یادگیری حرکتی، کنترل حرکتی، رشد و تکامل حرکتی و آموزش است. همچنین علوم ورزشی، ورزش و توانبخشی و روان‌شناسی ورزشی منتشر می‌کند که توسط دانشگاه تهران و با حمایت علمی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران منتشر می‌شود. تمامی مقالات ارسال شده به مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» پس از بررسی اولیه و طی کردن فرایند داوری تخصصی توسط حداقل دو داور به صورت محرمانه و دو سو ناشناس، و پذیرش نهایی منتشر خواهند شد. مقالات ارسالی پس از بررسی کامل توسط داوران و تأیید اعضای هیئت تحریریه منتشر خواهد شد.

******************************************************

معرفی مجله

عنوان مجله: رشد و یادگیری حرکتی ورزشی

عنوان انگلیسی مجله: Journal of Sports and Motor Development and Learning

صاحب امتیاز: دانشگاه تهران

ناشر: دانشگاه تهران

انجمن علمی حامی: انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران

مدیر مسئول: دکتر عباسعلی گائینی

 سردبیر: دکتر محمود شیخ

گروه علمی (موضوعی): علوم انسانی.

زیر گروه: تربیت بدنی.

حوزه‌های موضوعی مجله: حوزه‌های علوم رفتاری و شاخه‌های مرتبط مانند یادگیری حرکتی، کنترل حرکتی، رشد و تکامل حرکتی و آموزش؛ و علوم ورزشی، ورزش و توانبخشی و روان‌شناسی ورزشی.

تاریخ آغاز اعتبار:  01 / 04 / 1388 توسط کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور - «رتبه الف».

نوع داوری: دوسو ناشناس، گمنام و محرمانه

میانگین بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: حدود 10 روز

میانگین بازه زمانی فرایند داوری پذیرش مقالات: 3 تا 4 ماه، حداقل دو داور 

درصد پذیرش مقالات: 20 درصد

فاصله انتشار: فصلنامه

زبان مجله:  فارسی (چکیده مبسوط و منابع به انگلیسی)                  

نوع مجله: نشریه علمی

درجه اعتبار: علمی

نوع مقالات: پژوهشی و مروری

نوع انتشار:  الکترونیکی

نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)

شاپای چـــاپی: 20089333

شاپا الکترونیکی: 26764547

شیوه استناددهی: شیوه‌نامه استنادی APA

تلفن:   02161118877| زمان تماس ساعت 9 صبح تا 2 عصر.

رایانامه دانشگاهی مجله: jsmdl@ut.ac.ir

جیمیل پشتیبان مجله: jsmdljournals@gmail.com

آدرس وبگاه مجله: https://jsmdl.ut.ac.ir

نشانی مجله: تهران - خیابان امیرآباد شمالی - بین خیابان 15 و 16 - دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران - دفتر مجله رشد و یادگیری حرکتی ورزشی - کد پستی 13117- 14398

هزینه داوری مقاله:  دارد (مبلغ 200 هزار تومان)

هزینه پذیرش نهایی و انتشار:  دارد (بعد از پذیرش نهایی مقاله، مبلغ 400 هزار تومان جهت هزینه‌های چاپ واریز گردد؛ و در سامانه مجله بارگذاری نماید.)

ضریب تأثیر در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC): مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» جزو نشریات چارک دوم علوم بهداشت، پزشکی و سلامت (Q2) و چارک سوم علوم اجتماعی (Q3) در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) با ضریب تأثیری معادل  237/0 است.

حق‌مؤلف (کپی‌رایت) مقالات: مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» تابع قوانین بین‌المللی حق نشر همگانی کرییتیو کامنز (CC BY-NC) است. حق‌مؤلف مقالات از آن نویسندگان است و نویسندگان مالک و صاحب حق‌مؤلف اثر خود هستند.

نوع دسترسی: دسترسی آزاد به مقالات مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» بر اساس  مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC)

کمیته بین‌المللی اخلاق نشر (کوپ): مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» با احترام به قوانین اخلاق نشر، تابع راهنماها، اصول و قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین‌نامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌کند.

سیاست مبارزه با سرقت ادبی و همانندجویی: بر اساس قرارداد با شرکت سیناوب تمامی مقالات ارسالی به مجله «فلان» قبل از ورود به فرایند داوری از طریق نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب، همانندجو، همتایاب، همیاب و سمیم‌نور بررسی خواهند شد.

نکات قابل توجه نویسندگان: مجله «رشد و یادگیری حرکتی ورزشی» بعد از داوری و برای چاپ مقاله، هزینه دریافت خواهد کرد؛ اما  بازنشر اطلاعات در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است. با توجه به درخواست کمیسیون نشریات علمی کشور، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و استفاده از رایانامه دانشگاهی یا سازمانی برای نویسندگان مقالات الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست می‌شود قبل از ارسال مقاله به مجله نسبت به اخذ کد شناسه پژوهشگر ORCID و رایانامه دانشگاهی/سازمانی اقدام نمایند.

نویسنده مسئول مکاتبات: نویسنده مسئول مقاله بایستی حتماً عضو هیئت علمی یک دانشگاه، مرکز یا پژوهشگاه باشد و مقاله حتماً توسط وی به مجله ارسال شود، و یا نامه تأییدیه مکتوب وی و فرم‌های ذیل همراه مقاله ارسال شود.

فایل‌ها و فرم‌های لازم: چهار فایل ضروری که باید از طریق سامانۀ دریافت مقاله‌ها ارسال شوند: ۱. فایل اصلی مقاله (بدون نام نویسندگان و با رعایت راهنمای نویسندگان و در قالب مقالات مجله)، ۲. فایل مشخصات نویسندگان؛ ۳. فرم تعهدنامه نویسندگان (باید شامل عنوان مقاله و نام و نام خانوادگی تمام نویسندگان باشد و به امضای همه نویسندگان رسیده باشد)؛ ۴. فرم تضاد منافع (باید توسط نویسنده مسئول امضاء و به همراه فایل مقاله بارگذاری شود)؛ و 5. نامه پشتیبان.

قالب مقالات مجله: نسخه نهایی مقاله بعد از طی کردن مراحل داوری و پذیرش مقاله بایستی در قالب مقالات مجله ارسال شود. در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 ******************************************************

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
درمان شناختی- رفتاری گروهی و اثربخشی آن بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیب‌دیدگی در ورزشکاران آسیب‌دیده

سیده سمیرا حسینی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ اعظم نوفرستی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 5-19

https://doi.org/10.22059/jmlm.2022.333519.1621

چکیده
  مقدمه: آسیب‌های ورزشی اغلب با چالش‌های احساسی و روان‌شناختی همراهند. روان‌شناسان و پزشکان تیم باید واکنش‌های احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیب‌دیدگی در ورزشکاران آسیب‌دیده است.روش پژوهش: نمونۀ آماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
دوره تمرینات پیلاتس بر سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه

سپیده جلالی؛ حسن محمدزاده؛ جلال دهقانی زاده

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 21-35

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.360869.1735

چکیده
  مقدمه: یائسگی شروع دوران جدیدی در زندگی یک زن است. این دوران همانند تمامی مراحل دیگر زندگی دارای زوایای مثبت و منفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینات پیلاتس بر سطح سرمی BDNF، تعادل و کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون شامل دو گروه تجربی و دو گروه کنترل بود. جامعۀ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
ﺗﺄﺛﻴﺮ ورزش صبحگاهی بر فرایند خودتنظیمی شناختی هیجان دانش‌آموزان پایۀ دوم ابتدایی

حسن علی خانی؛ نرجس سیاری

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 37-49

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.361575.1738

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮ ورزش صبحگاهی بر اساس حرکات هماهنگ بر فرایند خودتنظیمی شناختی هیجان در دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم ابتدایی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، همراه با گروه کنترل بود. بدین‌منظور 40 ‌‌‌نفر از دانش‌آموزان دوم ابتدایی به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و سپس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
اثر تمرین تصمیمی بر تصمیم‌گیری خلاقانه و پیش‌بینی در تکلیف بدمینتون

مریم خلجی؛ پروانه شمسی پور دهکردی؛ فهیمه ایادی؛ فائزه خوشدونی فراهانی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 51-67

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.361849.1739

چکیده
  مقدمه: یکی از پیچیده‌ترین فرایندها در زمینۀ ورزش حرفه‌ای، تصمیم‌گیری است از این حیث هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین تصمیمی بر پیش‌بینی و تصمیم‌گیری خلاقانه در تکلیف بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعۀ آماری پژوهش تمام دانشجویان دختر 20 تا 30 سال بود که از این بین به روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
اثر دو روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای مغز (tDCS) و ناهمزمانی محرک- پاسخ‌ها بر سازگاری عقب‌گرد در شرایط خستگیِ ذهنی

سمیه حافظی؛ محمدرضا دوستان؛ اسماعیل صائمی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 69-89

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.361794.1744

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دو روش tDCS آندی و کاتدی مغز و ناهمزمانی محرک- پاسخ‌ها بر سازگاری عقب‌گرد در شرایط خستگیِ ذهنی حاد بود.روش پژوهش: شرکت‌کنندگان 39 پسر (20 تا 24 سال) بودند. ابزارها شامل برگۀ رضایت آگاهانه، پرسشنامۀ دست برتری ادینبورگ، ابزار زمان واکنش دوگانه، نرم‌افزار استروپ، پرسش‌نامۀ مقیاس آنالوگ دیداری (VAS-F) و دستگاه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
ترکیب مشاهدۀ عمل و تصویرسازی بر مهارت هدف‌گیری- دریافت در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

خلیل علوی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 91-106

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.361922.1740

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیب مشاهدۀ عمل و تصویرسازی بر دقت مهارت هدف‌گیری و دریافت در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود.  ‌روش پژوهش: این پژوهش نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. از بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در شهر قم، 44 شرکت کننده با دامنۀ سنی 7 تا 9 سال به‌صورت هدفمند انتخاب ...  بیشتر

درمان شناختی- رفتاری گروهی و اثربخشی آن بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیب‌دیدگی در ورزشکاران آسیب‌دیده

سیده سمیرا حسینی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ اعظم نوفرستی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 5-19

https://doi.org/10.22059/jmlm.2022.333519.1621

چکیده
  مقدمه: آسیب‌های ورزشی اغلب با چالش‌های احساسی و روان‌شناختی همراهند. روان‌شناسان و پزشکان تیم باید واکنش‌های احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیب‌دیدگی در ورزشکاران آسیب‌دیده است.روش پژوهش: نمونۀ آماری ...  بیشتر

روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی نوجوانان (AMCQ)

مصطفی محمدزاده؛ محمود شیخ؛ خالد تکی زاده؛ فاطمه کشوری

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 53-72

https://doi.org/10.22059/jmlm.2022.323617.1574

چکیده
  زمینه؛ شایستگی حرکتی نوجوانان می‌تواند بر عملکردهای روزانه و مشارکت در فعالیت‌های بدنی تاثیر بگذارد. اندازه گیری-های معمول شایستگی حرکتی زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، اما استفاده از پرسشنامه‌های خودگزارشی جهت غربالگری جایگزین مناسبی برای آن است. هدف؛ هدف تحقیق حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه تبحر حرکتی نوجوانان ...  بیشتر

اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای بر توجه مداوم دیداری دانش‌آموزان بیش‌فعال/نقص‌توجه ورزشکار

فرشته عموزاده؛ هادی مرادی؛ حسن غرایاق زندی؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده

دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 17-33

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.325671.1586

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه‌ای بر توجه مداوم دیداری دانش­ آموزان بیش‌فعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش­ آموز ورزشکار دارای اختلال بیش­ فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش ­آموز به شکل تصادفی انتخاب‌ و به سه گروه ...  بیشتر

اثر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد پرتاب دارت با دشواری‌های متفاوت

پویا بیابانی؛ امیر دانا

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 37-51

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.324338.1580

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد پرتاب دارت با دشواری‌های متفاوت بود. تعداد 60 نفر از افراد مبتدی و راست دست با دامنه سنی 22 تا 28 سال به صورت دردسترس از دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه خودگویی آموزشی، انگیزشی و کنترل تقسیم شدند. گروه‌های مورد مطالعه براساس دستورالعمل خود ...  بیشتر

تأثیر‌ توانبخشی شناختی بر مهارت‌های پایۀ بنیادی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی: یک مطالعۀ نیمه‌تجربی

ایوب هاشمی؛ ربابه رستمی؛ حبیب هادیان فرد

دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1400، ، صفحه 391-405

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.331598.1611

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی بر مهارت‌های پایۀ بنیادی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش کودکان 6 تا 10 سالۀ شهر خنج بودند. برای این منظور،40 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و براساس ملاک‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک

یونس الفتیان؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1399

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.140180.1027

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرس‌زا

مهدی رحیم زاده؛ حسن غرایاق زندی؛ علی مقدم زاده؛ فضل الله باقرزاده؛ علیرضا بهرامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 دی 1400

https://doi.org/10.22059/jmlm.2022.329329.1602

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرس‌زا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیست‌های رده جوانان که در مسابقات استان تهران شرکت داشتند، بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، با توجه به هدف تحقیق نمونه مورد نظر حاضر با دامنه سنی 16 تا 22 سال بودند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تاثیریک دوره برنامه تمرینی منتخب وآموزش نوروفیدبک وروش ترکیبی برتوجه وتکانشگری کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی.

محسن ترابی؛ محمود شیخ؛ فضل الله باقرزاده؛ ناصر نقدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1401

https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.309501.1531

چکیده
  هدف از اجرای این تحقیق تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب و آموزش نوروفیدبک و روش ترکیبی بر توجه و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. تعداد 48 کودک با دامنه سنی 7-11 سال مبتلا به ADHD از کلینیک روان شناسی آتیه تهران انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه (یک گروه کنترل و سه گروه تجربی) قرار گرفتند. علائم نارسایی توجه/بیش فعالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تعیین روایی صوری، محتوی و سازه مجموعه آزمون های استعداد یابی پرتاب گران معلول ایرانی

مقداد تیموری؛ حسن دانشمندی؛ علی شمسی ماجلان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.359749.1725

چکیده
  مقدمه : رشته های پرتابی مسابقات پارالمپیکی با توزیع مدال در 67 کلاس مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این تحقیق اعتبار یابی روانی سنجی پرسشنامه آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی جهت ایجاد ابزار استعداد یابی در پرتاب گران نشسته ایرانی بود.روش پژوهش: 10 پرتابگر نشسته و 15 مربی تیم ملی و 98 پرتابگر نشسته ایرانی (52 مرد و 46 زن) در این تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تأثیر مداخلات تمرینی با رویکرد واقعیت مجازی بر عملکرد حس عمقی مفصل آرنج در کودکان فلج مغزی

مرتضی پورآذر؛ فضل الله باقرزاده؛ داود حومنیان شریف ابادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.360123.1730

چکیده
  مقدمه: هدف مطالعة حاضر بررسی مداخلات تمرینی با استفاده از رویکرد واقعیت مجازی بر عملکرد حس عمقی مفصل آرنج در کودکان همی‌پلاژی بود.روش پژوهش: تعداد 20 نفر پسر مبتلا به فلج‌مغزی با دامنۀ سنی7-12 سال بر اساس نمونه‌گیری در دسترس با مراجعه به مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. دستگاه کینکت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تاثیر خودگفتاری راهبردی بر توجه دیداری و عملکرد سرویس والیبال

حامد فهیمی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ علی مقدم زاده؛ داود حومنیان شریف ابادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.360148.1731

چکیده
  مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیست‌ها می‌باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. شرکت-کنندگان مطالعه حاضر، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در حوزه تربیت بدنی

معظمه بهرام نژاد؛ منصوره حاج حسینی؛ سیده خدیجه امیریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.362399.1741

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه مسئولیت پذیری در تربیت بدنی انجام شد.روش پژوهش:ابتدا ابزار مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانش‌آموزان (SIPPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه شود و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحله اجرا، توزیع پرسشنامه‌ها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه‌ به منظور تحلیل عامل اکتشافی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مقایسه برخی شاخص های پاسچرال و فانکشنال در سالمندان با و بدون سابقه افتادن

کوثر اسماعیلی؛ ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه؛ مرتضی همایون نیا فیروزجاه؛ هیدر هاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.365262.1747

چکیده
  مقدمه: افتادن یکی از مسائل جدی دوران سالمندی است که در نتیجه عوامل بسیاری رخ می‌دهد. توجه به شاخص‌های پاسچرال و عملکردی در بررسی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان و پیشگیری از سقوط آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تعادل ایستا و پویا، سرعت راه رفتن، انحنای ستون فقرات و ثبات مرکزی سالمندان با و بدون سابقه افتادن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
اثر تمرینات بدنی هدف‌مدار بر کارکردهای شناختی کودکان با اختلال یادگیری

هانیه قاسمیان مقدم؛ حسن محمدزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.362812.1742

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یک دوره تمرینات بدنی هدف‌مدار تکواندو بر کارکردهای شناختی کودکان با اختلال یادگیری اجرا شد. روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی که با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، 20 نفر از کودکان پسر با اختلال یادگیری با مراجعه به آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد از مراکز اختلال یادگیری انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نقش تعدیل کنندگی سبک یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان در یادگیری مهارت پنجه والیبال به روش مشارکتی

فاطمه زمانی؛ محمدتقی اقدسی؛ زهرا فتحی رضائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.357464.1711

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی سبک یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان در یادگیری مهارت پنجه به روش مشارکتی انجام شد.روش پژوهش: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی است که ۴۸ دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول‌‌‌،‌بصورت در دسترس انتخاب شدند و در‌یکی از چهار گروه: سبک یادگیری واگرا با هوش هیجانی پایین‌‌/بالا و سبک یادگیری همگرا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس واکنش‎پذیری به استرس ادراک‌شده در ورزشکاران نوجوان (PSRS-AA)

حسین صمدی؛ جلیل مرادی؛ محمد صحبتی ها

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.367012.1750

چکیده
  مقدمه: واکنش‎پذیری به استرس زمینه‎ساز تفاوت‎های فردی در پاسخ‎های ذهنی، عاطفی و فیزیولوژیکی به موقعیت‌های استرس‌زا بوده و نشانگری معتبر برای پیامدهای نامطلوب سلامت فعلی و آینده است. با وجود اهمیت موضوع واکنش‎پذیری به استرس و تبعات آن، محاسبۀ فیزیولوژیکی مرسومِ واکنش‎پذیری زمان‎بر، پرهزینه و تهاجمی است. هدف پژوهش، تعیین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تاثیر ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش

سمیرا افضلی؛ کیوان ملانوروزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.364125.1745

چکیده
  مقدمه: مداخلات ذهن آگاهی و تصویر سازی به عنوان شکلی از اموزش های ذهنی اثر فزاینده ای بر عملکرد روانی و ورزشی ورزشکاران دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش انجام گرفت. روش پژوهش: در این پژوهش نیمه‌تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
تاثیر روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن بر مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی

امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.359097.1724

چکیده
  مقدمه: چارچوب‌های نظری و مؤلفه‌های مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی به منظور ارتقای سطح عملکرد آن‌ها در جنبه‌های مختلف رشدی می‌تواند موثر باشد. اساساً، رویکرد TGFU بر ایده پیشرفت از تاکتیک به مهارت متمرکز است، نه تاکتیک یا مهارت. معمولاً فرض بر این است که دانش آموزان در یک درس TGFU فقط با راهنمایی معلم بازی می کنند، اما ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
تأثیر تداخل زمینه‌ای بر دقت فضایی و برنامه‌ریزی مجدد حرکتی تکلیف حرکتی متوالی در افراد مبتلا به پارکینسون

پروین محمدی فارسانی؛ حمیدرضا طاهری تربتی؛ مهدی سهرابی؛ علی شعیبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.367445.1751

چکیده
  مقدمه: از اهداف تحقیقات ایجاد محیط یادگیری است که بتواند یادگیری را افزایش دهد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تداخل زمینه‌ای بر دقت فضایی و برنامه‌ریزی مجدد حرکتی تکلیف حرکتی متوالی در افراد مبتلا به پارکینسون است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی است و طرح پژوهش پیش‌آزمون - پس‌آزمون است. 64 نفر از افراد مبتلا به پارکینسون ( ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو

پوریا رحمانی؛ محمد کریمی زاده اردکانی؛ سید محمد حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.368088.1753

چکیده
  مقدمه: وضعیت سر به جلو‏ به دلیل عدم تعادل عضلانی، تعادل را به خطر می اندازد، که ممکن است باعث از بین رفتن حس عمقی در مفصل شود که ‏باعث کاهش تعادل نیز می‌شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود. ‏ ‏ روش پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
=ویژگی های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون مهارت‌های بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس

سید فردین قیصری؛ محمود شیخ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.368700.1755

چکیده
  مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس، تأثیرات منفی این اختلالات بر کیفیت عملکرد حرکتی و اهمیت مهارت‌های بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازه‌گیری این مهارت‌ها در این افراد، احساس می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ,ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
تاثیر تمرین های حرکتی در آب بر مهارت های عاطفی-اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال

محبوبه عالیوندی دارانی؛ حسن کردی؛ کیوان ملانوروزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.370385.1761

چکیده
  مقدمه: حرکت، یک راه برقراری ارتباط اجتماعی کودک با سایر افراد در زندگی‌اش است. کودک با حرکت کردن در محیط تجربه‌های مختلفی را کسب می‌کند، هرچند مهارت‌های او هنوز تکامل نیافته است. این پژوهش با هدف تاثیر تمرین‌های حرکتی در آب بر رشد مهارت‌های عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال انجام شد. روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمه‌تجربی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
مقایسه اثربخشی آموزش سنتی و TGFU بر شایستگی ادراک‌ شده، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله

حمیدرضا طاهری تربتی؛ مهدی سهرابی؛ احسان زارعی محمودآبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 فروردین 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369182.1756

چکیده
  مقدمه: دستکاری و کنترل محیط، منجر به بهبود مهارت‌های حرکتی، افزایش مشارکت ورزشی و مشارکت اجتماعی فعال‌تر می‌شود. این عوامل به نوبه خود شایستگی جسمانی و حرکتی را افزایش می‌دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سنتی و TGFU بر شایستگی ادراک‌ شده، مشارکت ورزشی و یادگیری مهارت‌های بسکتبال دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله بود. روش پژوهش: مطالعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
اثر زمانبندی استفاده از خودگویی راهبردی بر عملکرد و یادگیری شوت بسکتبال در افراد نوآموز

امیر دانا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.371217.1763

چکیده
  مقدمه: هدف تحقیق حاضر مطالعه اثر زمانبندی استفاده از خودگویی راهبردی بر عملکرد و یادگیری افراد نوآموز بود. روش تحقیق: 36 دانشجوی نوآموز در مهارت‌های بسکتبال انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه خودگویی راهبردی قبل از ارائه بازخورد، بعد از ارائه بازخورد و کنترل تقسیم شدند. در هر جلسه، 60 کوشش تمرینی از چهار نقطه از قوس بسکتبال داده شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
مقایسه توان ریتم میو افراد ماهر و مبتدی طی اجرای مهارت پات گلف

نرگس عبدلی؛ علیرضا صابری کاخکی؛ حمیدرضا طاهری تربتی؛ مجید قشونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.371049.1762

چکیده
  مقدمه: در مطالعات پیشین در خصوص تغییرات امواج مغز در نتیجۀ یادگیری تناقض وجود دارد. تحقیق حاضر باهدف مقایسۀ توان ریتم میو در بازیکنان گلف ماهر و مبتدی اجرا شد. روش پژوهش: پانزده دانشجوی مبتدی فاقد تجربه قبلی در انجام مهارت گلف، به‌عنوان گروه مبتدی و پانزده بازیکن باتجربه در مهارت گلف به‌عنوان گروه ماهر در پژوهش حاضر شرکت کردند. امواج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I رشد و یادگیری حرکتی
اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دو سویه در افراد سالمند

فرشته همتی زاد؛ مهدی رافعی بروجنی؛ حمید صالحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369126.1760

چکیده
  مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دو سویه در افراد سالمند بود. روش پژوهش: در این پژوهش 30 سالمند سالم مرد و زن با میانگین سنی (40/7±5/68 سال) به شکل در دسترس، شرکت کردند. مشارکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون سه نوع تکلیف مهارت انگشتی متفاوت از نظر پیچیدگی شامل تخته‌میخ پردو، چابکی اکانر و تخته‌میخ پردو در ...  بیشتر

ابر واژگان