Document Type : Research Paper I Open Access I Released under CC BY-NC 4.0 license

Authors

1 PhD Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran

Abstract

 
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of "FOOTBALISTHA" animation to attract children to football. Animation, as a tool for multimedia education, can show longitudinal changes of events such as move, process and procedures and it can affect children’s absorption. The population of the study consisted of all male primary school students (fourth to sixth grade) in Amol city (N=15000). 500 students were selected by cluster random sampling method. A researcher-made questionnaire was used for data collection. The face validity was confirmed by professors and construct validity and reliability (0.91) were assessed as suitable. Descriptive statistics, confirmatory factor analysis, Kolmogorov-Smirnov, binominal and Friedman tests were used with SPSS22 and Amos18. The findings showed that "FOOTBALISTHA" animation was effective in children’ attention to football, their interest in football and their tendency to football and finally playing football. So "FOOTBALISTHA" animation had sufficient effectiveness in changing children's sport behavior and the findings of this study were consistent with AIDA model.

Keywords

  1. انتظاری، نسیم؛ طالع‌پسند، سیاوش؛ رضایی، علی‌محمد (۱۳۹۲). «تأثیر تصاویر ایستا و انیمیشن بر بهبود یادگیری نقش تعدیل‌کنندۀ نشانه­های دیداری و جنسیت»، علوم تربیتی، مطالعات آموزش و یادگیری، دورۀ پنجم،  ش ۱، ص 46 – 23.
  2. حسنی‌فر، عبدالرحمن؛ ابوالحسنی، الهه (۱۳۹۰). «بررسی نقش تلویزیون در حوزۀ نقد و شیوۀ مناظره»، مطالعات میان‌رشته­ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، ش دوم، ص 47 – 21.
  3. حسینی، میرزا حسن؛ باقری، سید محمد؛ حسینی، سیده زهرا (1388). «بررسیاثربخشیتبلیغاتتلویزیونیبر جذبمشتریانبرمبنای مدل  AIDA وارائۀالگوریتمساختیکتیزرتبلیغاتی(مطالعۀموردی: بانکرفاه)»، پژوهش‌های مدیریت، سال دوم، ش پنجم، ص 146-119.
  4. ربیعی، علی؛ محمدیان، محمود؛ برادران جمیلی، بیتا (1390). « ارزیابی اثربخش تبلیغات بانک پارسیان و شناسایی مهم‌ترین عامل در افزایش اثربخشی آن در سطح شهر تهران»، مجلۀ تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، ش دوم، ص 40-17.
  5. زیاری، کیکاووس (1392). «فوتبالیست­ها؛ محبوب چند نسل/ کاپیتان سوباسای 11 ساله خیلی زود به‌صورت الگوی بسیاری از نوجوانان درآمد»، روزنامۀ جام جم. پنج‌شنبه 27 تیر .
  6. زندی، کیارش (1386). «انیمیشنچیست؟»، هنر و معماری، رهپویۀ هنر، ش 3، ص 13 -10.
  7. سپاسگرشهری، ملیحه (1386). « اثرات تلویزیون بر کودکان»، پژوهش‌های ارتباطی، ش 51، ص 106-77.

 

  1. سعید، زهره؛ فراهانی، محسن (1391).«بررسی تأثیر رسانه­ها در تربیت و رشد کودکان و نوجوانان»، پژوهشنامۀ تربیت تبلیغی، سال اول، پیش‌شمارۀ دوم، ص 62-39.
  2. شهلا، رضا (1389). «کودک و رسانه»، روان‌شناسی، رشد مشاور مدرسه، ش 22، ص 57-54.
  3. فولادی­راد، فرزاد (1391). «بررسی رابطۀ خشونت تلویزیونی با خشونت واقعی در میان کودکان»، مطالعات رسانه­ای، سال هفتم، ش 18، ص 125-113.
  4. کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ نظری، علیرضا (1393). «مطالعۀ میزان وفاداری هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن»، پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال دهم، ش نوزدهم، ص 124-111.
  5. معتکف، شیدخت (1382). «ارتباط غیرکلامی در انیمیشن»، کتابداری، آرشیو و نسخه‌پژوهی، کتاب ماه هنر، ش 59 و 60، ص 63 – 62.
  6. واعظ‌نیا، پانته‌آ (1382). «نقش اسطوره در انیمیشن»، کتابداری، آرشیو و نسخه‌پژوهی، کتاب ماه هنر، ش 59 و 60، ص 66 -64.
  7. وب‌سایت افق راه (1390). فوتبالیست‌ها. دوشنبه، 8 اسفندماه.
    1. Aryal, B.R. (2005). "AIDA Model Application for TV Commercials in Nepal". The Journal of Nepalese Business Studies. Vol. II No. 1. Pp.65-71
    2. Habib, KH. Soliman, T. (2015). " Cartoons’ Effect in Changing Children Mental Response and Behavior". Journal of Social Sciences, Vol. 3, pp. 248-264
    3. Hameed, A. Et all .(2014). " Impact of TV Advertisement on Children Buying Behavior". International Journal of Humanities and Social Science. Vol. 4 No. 2. Pp. 246-261
    4. Hassan, M. Daniyal, M. (2013). "Cartoon Network and its Impact on Behavior of School Going Children: A Case Study of Bahawalpur, Pakistan". International Journal of Management, Economics and Social Sciences. Vol.2(1). Pp.6-11
    5. Keating, S.(2011)." A Study on the impact of Electronic Media, particularly Television and Computer Console, upon Traditional Childhood Play and Certain Aspects of Psychosocial Development amongst Children". International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education. Vol:2, 1, pp.294-303
    6. Oyero, O.Oyesomi, K. (2014). " Perceived Influence of Television Cartoons on Nigerian Children’s Social Behavior ". Estudos em Comunicação. Vol. 17. Pp.93-116