نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران.
3 گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران.
4 گروه مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده
مقدمه: در خصوص تغییرات امواج مغز طی فرایند یادگیری، در پژوهشهای پیشین تناقض وجود دارد، از آنجا که سازوکارهای زیربنایی شناختی حرکتی و عصبی حرکتی اجرای اعمال نیازمند بررسی بیشتر هستند، بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ توان ریتم میو گلفبازان ماهر و مبتدی بود.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر 15 دانشجوی مبتدی بدون تجربه در مهارت گلف، بهعنوان گروه مبتدی و 15 بازیکن باتجربه در مهارت گلف بهعنوان گروه ماهر شرکت کردند. امواج مغزی شرکتکنندگان طی 20 کوشش تمرینی مهارت پات گلف ثبت شد. دادهها با استفاده از روش ICA پردازش شدند. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس چندمتغیرۀ یکطرفه با طرح 2 × 3 (گروه × ناحیه) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که توان ریتم میو (8 - 13 هرتز) در سه ناحیۀ مرکزیِ (C3, Cz, C4) مغزِ بازیکنان گلف مبتدی و ماهر تفاوت معنادار دارد (0/05 ≥P )، بهطوریکه میانگین توان ریتم میو گروه ماهر بیشتر از گروه مبتدی بود.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد کارکرد مغز گلفبازان ماهر و مبتدی در نواحی قشر حسی و حرکتی مغز متفاوت است. بهنظر میرسد طی فرایند یادگیری مهارت پات گلف، مغز دستخوش تغییرات کارکردی میشود که این تغییرات در سیستم عصبی، احتمالاً یکی از دلایل کنترل و اجرای بهتر مهارت در افراد ماهر است. یافتهها ضرورت توجه به فرایند یادگیری در بهبود کنترل و اجرای بهتر اعمال روزانه و مهارتهای تخصصی را مطرح میکند. تحقیق حاضر به درک سازوکارهای زیربنایی عصبشناختی و عصبی حرکتی اجرای مهارتها به متخصصان آموزش و بازتوانی اعمال و مهارتهای حرکتی کمک میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Comparison of the Mu Rhythm Power of Experts and Novices during the Golf Putting Skill Performance
نویسندگان [English]
- Narges Abdoli 1
- Aireza Saberi Kakhki 2
- Hamid Reza Taheri Torbati 3
- Majid Ghoshuni 4
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Department of Motor Behavior , Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Department of Motor Behavior , Faculty of Sport Sciences , Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
4 Department of Biomedical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Previous studies have reported inconsistencies regarding changes in brain waves during the learning process. Since the underlying cognitive-motor and neural-motor mechanisms of skill performance require further investigation, the present study aimed to compare Mu rhythm power in expert and novice golfers.
Methods: This study included 15 novice university students with no prior golf experience in the novice group and 15 experienced golfers in the expert group. Participants' brain waves were recorded during 20 practice trials of the golf putting skill. Data were processed using Independent Component Analysis (ICA). A one-way multivariate analysis of variance (MANOVA) with a 2×3 design (group × area) was employed for data analysis.
Results: The MANOVA results revealed a significant difference in Mu rhythm power (8–13 Hz) across three central brain areas (C3, Cz, C4) between novice and expert golfers (P≤0.05). Specifically, the expert group exhibited higher mean Mu rhythm power than the novice group.
Conclusion: The findings suggest that brain function in expert and novice golfers differs in the sensory and motor cortices. Functional changes in the brain during the learning of the golf putting skill may underlie the superior motor control and performance observed in experts. These results emphasize the importance of understanding learning processes to enhance daily motor control and specialized skill performance. The study contributes to the understanding of neurocognitive and neural-motor mechanisms of skill performance, offering insights for professionals in motor skill training and rehabilitation.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive-motor processes
- Electroencephalography
- Golf putting skill
- Motor learning
- Mu rhythm