نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

3 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

10.22059/jsmdl.2024.371049.1762

چکیده

مقدمه: در مطالعات پیشین در خصوص تغییرات امواج مغز در نتیجۀ یادگیری تناقض وجود دارد. تحقیق حاضر باهدف مقایسۀ توان ریتم میو در بازیکنان گلف ماهر و مبتدی اجرا شد.

روش پژوهش: پانزده دانشجوی مبتدی فاقد تجربه قبلی در انجام مهارت گلف، به‌عنوان گروه مبتدی و پانزده بازیکن باتجربه در مهارت گلف به‌عنوان گروه ماهر در پژوهش حاضر شرکت کردند. امواج مغزی شرکت‌کنندگان طی 20 کوشش تمرینی ضربه پات گلف ثبت گردید. داده‌ها با استفاده از روش ICA پردازش شدند. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل واریانس چند متغیره یکطرفه با طرح 2 × 3 (گروه × ناحیه) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که توان ریتم میو در سه ناحیۀ مرکزیِ (C3, Cz, C4) مغزِ بازیکنان گلف مبتدی و ماهر تفاوت معنا‌داری دارد (05/0 ≥P )، به‌طوری‌که میانگین توان ریتم میو گروه‌ ماهر بیشتر از گروه مبتدی بود.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد کارکرد مغز گلفبازان ماهر و مبتدی در نواحی قشر حسی و حرکتی مغز متفاوت است. به نظر می‌رسد طی فرایند یادگیری یک مهارت حرکتی خاص (ضربه گلف)، مغز دستخوش تغییرات کارکردی می‌شود که این تغییرات در سیستم عصبی، احتمالا یکی از دلایل کنترل و اجرای بهتر مهارتها در افراد ماهر است. یافته‌ها ضرورت توجه به فرایند یادگیری در بهبود کنترل و اجرای بهتر اعمال روزانه و مهارتهای تخصصی را مطرح می‌کند. مطالعه حاضر به درک فرآیندهای شناختی، عصبی ـ حرکتی زیربنایی اجرای مهارت‌ها به متخصصین آموزش و بازتوانی اعمال و مهارت های حرکتی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Comparison of the Mu Rhythm Power of Novice and Expert People during the Execution of Golf Putting Skill

نویسندگان [English]

  • Narges Abdoli 1
  • Aireza Saberi Kakhki 2
  • Hamid Reza Taheri Torbati 3
  • Majid Ghoshuni 4

1 Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Mashhad, Iran

2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad

3 Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Mashhad, Iran

4 Department of Biomedical Engineering, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Introduction: There is a contradiction in previous studies about the changes in brain waves as a result of learning. The present research was conducted to compare the power of the Mu rhythm in expert and novice golf players.

Methods: 15 novice students with any experience in golf skills participated in the novice group and 15 experienced golf players in the expert group. The brain waves of participants were recorded while performing 20 trials of golf putting task. Data were processed using the ICA method. For the statistical analysis of the data, a 2×3 (group × area) one-way MANOVA was used.

Results: The results showed that the power of the Mu rhythm in the three central regions (C3, Cz, C4) of the brain of novice and expert golf players has a significant difference (P ≥ 0.05), so the average rhythm power of the expert group was higher than the novice group.

Conclusion: The findings show that the brain function of expert and novice golfers is different. It seems that during the motor learning process of golf putting, the brain undergoes functional changes, and these changes are probably one of the reasons for the better control and execution of skills in expert golfers. The findings highlight the necessity of paying attention to the learning process in improving the control and execution of motor skills. The present study helps experts in training and rehabilitating motor skills to understand the cognitive, neuro-motor processes underlying the execution of actions and skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-motor processes
  • Electroencephalography
  • Golf putting skill
  • Motor learning
  • Mu rhythm