نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران .
3 گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین افتراقی و تداخل زمینهای بر یادگیری و بازنمایی ذهنی ضربۀ گلف بود.
روش پژوهش: 50 دانشجوی دختر راستدست 20 تا 35 ساله با بینایی طبیعی از دانشگاه الزهرا بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در پنج گروه یادگیری افتراقی تصادفی، افتراقی مسدود، تداخل زمینهای تصادفی، تداخل زمینهای مسدود و کنترل تقسیم شدند. برای اجرای تکلیف از توپ و چوب استاندارد گلف، اهداف دایرهای با قطر 11 سانتیمتر روی زمین چمن (9×4 متر) و نرمافزار سنجش بازنمایی ذهنی استفاده شد. آزمودنیها در پیشآزمون تکلیف سنجش بازنمایی ذهنی و 15 ضربه از فاصلۀ 3 متری را اجرا کردند. در مرحلۀ اکتساب، 12 بلوک 15 کوششی مطابق دستورالعمل گروهی انجام دادند. 24 ساعت بعد، در آزمون یادداری مشابه با پیشآزمون و در آزمون انتقال، 15 ضربه از فاصلۀ 5 متری اجرا شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در مرحلۀ اکتساب، عملکرد گروه افتراقی تصادفی بهطور معناداری ضعیفتر از سایر گروهها بود (0/001=P). در آزمون یادداری، گروههای افتراقی تصادفی و تداخل زمینهای تصادفی دقت بالاتری نسبت به گروههای مسدود داشتند (0/001=P) و در آزمون انتقال، گروههای یادگیری افتراقی عملکرد دقیقتری نشان دادند. همچنین بازنمایی ذهنی در یادداری برای گروه افتراقی تصادفی نسبت به پیشآزمون بهطور معناداری بهبود یافت (0/001=P).
نتیجهگیری: تغییرات مستمر در یادگیری افتراقی احتمالاً به دلایلی مانند ظهور جاذبهای وابسته به خود و زمینه و نوسانات تصادفی به تعمیمپذیری بالاتر در مقایسه با تداخل زمینهای منجر شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Differential Practice and Contextual Interference on Learning and Mental Representation of Golf Putting
نویسندگان [English]
- Hanie Akbarabadi 1
- Davoud Fazeli 2
- Parvaneh Shamsipour 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Department of Sport Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz , Iran.
3 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran , Iran.
چکیده [English]
Introduction: The present study aimed to investigate the effects of differential practice and contextual interference on the learning and mental representation of the golf stroke.
Methods: Fifty right-handed female students aged 20–35 with normal vision were purposefully selected from Alzahra University and randomly assigned to five groups: random differential learning, blocked differential learning, random contextual interference, blocked contextual interference, and control. To perform the task, standard golf balls and clubs, circular targets with an 11 cm diameter placed on a grass field (9×4 m), and a mental representation assessment software were used. In the pre-test, participants performed the mental representation assessment task and executed 15 golf putts from a distance of 3 meters. During the acquisition phase, they completed 12 blocks of 15 trials, following their group instructions. Twenty-four hours later, they participated in a retention test under the same conditions as the pre-test and then performed a transfer test consisting of 15 putts from a distance of 5 meters.
Results: The findings showed that during acquisition, the random differential learning group performed significantly worse than the other groups (P=0.001). In the retention test, the random differential and random contextual interference groups demonstrated higher accuracy than the blocked groups (P=0.001). In contrast, in the transfer test, the differential learning groups showed greater accuracy than all other groups. Moreover, mental representation during the retention test improved significantly in the random differential group compared to the pre-test (P=0.001).
Conclusion: Continuous variations in differential learning are likely due to factors such as the emergence of self- and context-dependent attractors and random fluctuations, leading to greater generalizability compared to contextual interference.
کلیدواژهها [English]
- Contextual Interference
- Differential Learning
- Mental Representations