نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار رفتار حرکتی بخش علوم ورزشی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شیراز-شیراز-ایران

3 دانشیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران

10.22059/jsmdl.2024.379928.1793

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تمرین افتراقی و تداخل زمینه‌ای بر یادگیری و بازنمایی ذهنی ضربه گلف بود.

روش پژوهش: 50دانشجوی دختر با دامنه سنی 20-35 به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در پنج گروه یادگیری افتراقی تصادفی، یادگیری افتراقی مسدود، تداخل زمینه‌ای تصادفی، تداخل زمینه‌ای مسدود و کنترل تقسیم شدند. به منظور اجرای تکلیف، از توپ و چوب استاندارد گلف، اهداف دایره شکل با قطر 11 سانتیمتر بر روی زمین چمن با ابعاد 4× 9 متر و نرم افزار سنجش بازنمایی ذهنی استفاده شد. آزمودنی ها در پیش آزمون تکلیف سنجش بازنمایی ذهنی و 15 ضربه گلف از فاصله3 متری را اجرا کردند. در مرحله اکتساب 12 بلوک 15 کوششی مطابق با دستورالعمل های آموزشی مربوط با گروه های خود انجام دادند. 24 ساعت بعد از جلسه اکتساب در آزمون یادداری مشابه با شرایط پیش‌آزمون شرکت کردند و در آزمون انتقال 15 ضربه از فاصله 5 متری اجرا کردند

یافته ها: در اکتساب عملکرد گروه افتراقی تصادفی به طور معنی‌داری با سایر گروها تفاوت داشت و ضعیف‌تر از گروه های دیگر عمل کرد (001/0=P). در آزمون یادداری گروه افتراقی تصادفی و تداخل زمینه‌ای تصادفی نسبت به افتراقی مسدود و تداخل زمینه‌ای مسدود دقت بالاتری داشتند (001/0=P) اما در آزمون انتقال گروه‌های یادگیری افتراقی نسبت به همه گروه ها دقیق‌تر عمل کردند.

نتیجه گیری: بنابراین تغییرات مداومی که در یادگیری افتراقی ایجاد شده احتمالا به دلایلی مانند ظهور‌ جاذب‌های وابسته به خود و وابسته به زمینه و همچنین پدیده نوسانات تصادفی ناشی می‌شود .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Differential Practice and Contextual Interference on Learning and Mental Representation of Golf Putting

نویسندگان [English]

  • hanie akbarabadi 1
  • Davoud Fazeli 2
  • parvaneh Shamsipour 3

1 1. Department of Motor behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran

2 Assistant Professor of Motor Behavior-Department of Sport Science-Faculty of Education and Psychology-Shiraz University-Shiraz-Iran

3 عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of differential training and contextual interference on learning and mental representation of the golf shot.

. Fifty female students with an age range of 20-35, were purposefully selected. Participants were randomly divided into five groups: random differential learning, blocked differential learning, random contextual interference, blocked contextual interference, and control. Standard golf balls and sticks, circular targets with a diameter of 11 cm on a grass field with dimensions of 9 x 4 meters, and mental representation measurement software were used to carry out the task. In the pre-test, the subjects performed the task of measuring mental representation and took 15 golf shots from a distance of 3 meters. During the acquisition phase of 12 blocks, participants made 15 attempts in accordance with the educational instructions related to their groups. 24 hours after the acquisition session, they participated in a memory test under similar conditions to the pre-test

.Results

The results showed that the performance of the random differential group was significantly different from the other groups and performed weaker than them (P=0.001). In the retention test, the random differential and random contextual interference groups had higher accuracy than the blocked differential and blocked contextual interference groups (P=0.001). However, in the transfer test, the differential learning groups performed more accurately than all the groups. There was a significant change in mental representation in memory in the random differential group compared to the pre-test (P=0.001).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contextual interference
  • Differential learning
  • Mental representations