رشد و یادگیری حرکتی
محبوبه عالیوندی دارانی؛ حسن کردی؛ کیوان ملانوروزی
چکیده
مقدمه: حرکت، یک راه برقراری ارتباط اجتماعی کودک با سایر افراد در زندگیاش است. کودک با حرکت کردن در محیط تجربههای مختلفی را کسب میکند، هرچند مهارتهای او هنوز تکامل نیافته است. این پژوهش با هدف تاثیر تمرینهای حرکتی در آب بر رشد مهارتهای عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمهتجربی ...
بیشتر
مقدمه: حرکت، یک راه برقراری ارتباط اجتماعی کودک با سایر افراد در زندگیاش است. کودک با حرکت کردن در محیط تجربههای مختلفی را کسب میکند، هرچند مهارتهای او هنوز تکامل نیافته است. این پژوهش با هدف تاثیر تمرینهای حرکتی در آب بر رشد مهارتهای عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان 3 تا 6 سال انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کودکان دختر در مهدکودکهای شهر فریدن استان اصفهان تشکیل دادند. تعداد 23 نفر به شکل دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی(12نفر) و کنترل(11نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی، 16جلسهی 50دقیقه-ای تمرینهای حرکتی در آب به مدت 8 هفته انجام دادند و گروه کنترل، فعالیتهای روزمره خود را طبق برنامههای معمول انجام دادند. هر دو گروه، نسخه سوم آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت اولریخ و پرسشنامه مهارتهای عاطفی اجتماعی گرشام و الیوت (1990) را در شراط کاملاً مشابه در پیشآزمون و پسآزمون اجرا کردند. تجزیه وتحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری 05/0 و در نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بازیهای حرکتی در آب به شکل معنیداری باعث رشد مهارتهای درشت (جابجایی و دستکاری) و مهارتهای عاطفی- اجتماعی (همکاری، جرأتورزی، خودکنترلی و مسئولیتپذیری) بیشتری نسبت به گروه کنترل شد (p≤0/05).
نتیجه گیری: با ارایه برنامه آموزشی بازی در آب میتوان فرصتی برای رشد مهارتهای عاطفی- اجتماعی و حرکات درشت کودکان پیش دبستانی دختر فراهم کرد.
نسترن نادری راد؛ علی اکبر جابری مقدم؛ شهزاد طهماسبی بروجنی
چکیده
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ...
بیشتر
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ملایر شرکت داشتهاند که از طریق قرعهکشی بهصورت تصادفی، به سه گروه، توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها خواسته شد که با استفاده از دستورالعملهای ارائهشده روی تکلیف فراقامتی، کنترل قامت خود را حفظ کنند. دستورالعملها در ارتباط با توجه به میلهای که بهصورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دستهای خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بود.نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، نشان داد که روند یادگیری در گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی (049/0=P)، و کنترل (005/0=P)، معنادار بود، اما تفاوت معناداری بین یادگیری گروه توجه درونی و کنترل یافت نشد (345/0=P). نتیجه اینکه دستورالعمل کانون توجه بیرونی در مقایسه با دستورالعمل کانون توجه درونی روی تکلیف فرا قامتی به کنترل قامتی بهتر منجر شد.