1. انجمن عقبماندگی ذهنی آمریکا. ترجمۀ بهپژوه، احمد؛ هاشمی، هادی (1389). "عقبماندگی ذهنی، تعریف، طبقهبندی و نظامهای حمایتی"، انتشارات دانشگاه تهران، ص 70-57.
2. اصغری نکاح، سید محسن (1388). "کاربردهای آموزشی- ترمیمی بازیهای بومی ایران در آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه"، تعلیم و تربیت استثنایی، ش 90، ص 15- 3.
3. افروز، غلامعلی (1393). " روانشناسی و توانبخشی کودکان آهستهگام (عقبماندۀ ذهنی)"، انتشارات دانشگاه تهران، ص 112-93.
4. انگنجی، لیلی؛ عسگری، عزیزه؛ نجفیان، هومن (1385). "بازی و تأثیر آن بر رشد کودک"، تهران، انتشارات طراحان ایماژ. ص 29-16.
5. رافعی، طلعت (1383). "بازی و حرکات ریتمیک، راهنمایی مربیان، درمانگران و خانواده". تهران، نشر دانژه، ص 139-127.
6. رافعی، طلعت؛ متقی مقدم، حسن؛ تفضلی، عبدالحسین (1381). "بررسی تأثیر حرکتهای ریتمیک بر رشد ادراکی – حرکتی و سازگاری اجتماعی عقبماندگان ذهنی"، خلاصه مقالات دومین کنگرة سراسری درمانهای غیردارویی در روانپزشکی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی ایران.
7. رهبانفرد، حسن (1377) . "تأثیر یک برنامة حرکتی ویژه بر تواناییهای ادراکی – حرکتی دانشآموزان پسر عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر 13 - 10 سالۀ شهر تهران"، دانشگاه تهران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، ص 86- 72.
8. رضوانفر، مرتضی (1390). "بازیهای بومی و محلی ایران". انتشارات آباد بوم. ص 8-72.
9. سالاری اسکر، مختار؛ زارعزاده، مهشید؛ امیری خراسانی، محمدتقی (1393)."تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای پسران کمتوان ذهنی 11 تا 14سال"، پژوهش در علوم توانبخشی، سال 10، ش 1، ص 150- 139.
10 شریفی درآمدی (1384). "توانمندسازی مهارتهای حرکتی دانشآموزان عقبماندۀ ذهنی"، تهران، نشر صندوق، ص 52-46.
11. غیجی، حمیدرضا؛ کردی، حسن؛ فرخی، احمد؛ بهرام، عباس (1392). " اثر بازیهای بومی- محلی و بازیهای معمول بر رشد مهارتهای دستکاری پسران کمتوان ذهنی آموزشپذیر"، فصلنامۀ یافته، سال 15، ش 5، ص 71- 61.
12. قاسمپور، لطیفه؛ حسینی، فاطمه سادات؛ محمدزاده، حسن (1392). " تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان کمتوان ذهنی"، مجلۀ مطالعات ناتوانی، دورۀ 3، ش 1، ص 32-27.
13. گالاهو، دیوید ال. ازمون، جان سی (1384). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی"، ترجمۀ رسول حمایتطلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان، تهران. انتشارات علم و حرکت، ص 427- 403.
14. گنجی، حمزه؛ مهرداد، ثابت (1382). "روانسنجی". تهران، ساوالان، چ سوم، ص 160-149.
15. مغانلو، هاشم؛ فعال حسینی؛ فاطمه سادات؛ میکائیلی منیع، فرزانه (1393). " مقایسۀ اثر برنامۀ حرکتی اسپارک و تکنیکهای بسکتبال بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت پسران کمتوان ذهنی آموزشپذیر"، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، سال 14، ش 53، ص 284- 274.
16. موسوی، قادر (1391). " مقایسۀ تأثیر یک برنامۀ حرکتی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی پایۀ کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 7 تا 14 ساله "، پایاننامۀ کارشناسیارشد تربیت بدنی دانشگاه تهران، ص 94- 83.
17. مجد تیموری، محمدولی؛ غرایی، بنفشه (1380). "بررسی میزان شیوع عقبماندگی ذهنی و عوامل مؤثر در کودکان و نوجوانان منطقة ساوجبلاغ (استان تهران)"، مقالههای مجلههای علمی. ص 17-7.
18. یارمحمدیان، احمد (1388). "اختلالات روانی – حرکتی و بازپروری آنها از شناخت تا درمان ( برای کودکان با نیازهای خاص)"، تهران، نشر دانژه، ص 67-51.
19. Bradinova, I. Shopova, S. & Simeonov, E. (2005)."Mental retardation in childhood: Clinical and diagnostic profile in 100 children". Genetic Counseling: Medical, Psychological, and Ethical Aspects, Vol 16(3). (pp: 239-248).
20. Davarmanesh A, Baratysadeh F. (2006). "Precedent of Handicaps Rehabilitation Principles". 1st ed.Tehran: Roshd pub; ( pp: 169‒81).
21. Jensen. E. (1998). "Teaching with the brain in mind, Alexandrian, VA: Association for supervision and curriculum Development." (pp: 120-123).
22. harris, J. C. (2006)."Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment". New York: Oxford University Press. (pp: 11-41).
23. Haywood K. Namazizadeh M, Aslankhany M. (2008)."Life Span Motor Development". 9th ed. Tehran: SAMT; (pp: 306‒367).
24. Healy, J. M. (2011)."Endangered Minds: "Why Children Dont Think And What We Can Do About It". Simon and Schuster. (pp: 94‒112).
25. Helmseresht P, Delpisheh A. (2007). "Handicaps and Principles of Rehabilitation". 1st ed. Tehran": Chehr Pub; (pp:49‒67).
26. Lotan, M. Yalon-chamovitz, S. Weiss, P. L. T. (2010)."Virtual reality as means to improve physical fitness of individuals at a severe level of intellectual and developmental disability". Research in Developmental Disabilities; (pp: 869- 874).
27. Soratchi H, Sazmand AH, Karbalaii Nori A, Jadidy H. (2006). "The effect of sensory integration in gross & fine motor skills children5-7 years with down syndrome". Journal of Rehabilitation.;(pp:35-40).
28. westendorp, M. Houwen, S. Hartman, E. Visscher, C. (2011). "Are gross motor skills and sports participation related in children with intellectual disabilities" Research in Developmental Disabilities.(pp:1147-1153).