ولی اله کاشانی؛ منصوره مکبریان؛ الهه مصطفایی فر
چکیده
ذهنآگاهی، فرایندی شناختی است که طی آنها فرد ذهنآگاه، بدون قضاوت و همراه با پذیرش، تمرکز خود را روی تجربۀ احساسات و اتفاقاتی که در لحظۀ حال در خود یا اطرافش رخ میدهد، متمرکز میسازد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی بود. بدین منظور 150 ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در هفت رشتۀ ورزشی تیمی ...
بیشتر
ذهنآگاهی، فرایندی شناختی است که طی آنها فرد ذهنآگاه، بدون قضاوت و همراه با پذیرش، تمرکز خود را روی تجربۀ احساسات و اتفاقاتی که در لحظۀ حال در خود یا اطرافش رخ میدهد، متمرکز میسازد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی بود. بدین منظور 150 ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در هفت رشتۀ ورزشی تیمی و انفرادی، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که نخست با بهرهمندی از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ، برای پایایی زمانی (ثبات پاسخ) سؤالات از ضریب همبستگی درونطبقهای در روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج نشان داد که تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول (042/0RMSEA=، 97/CFI= و 96/0TLI= ) و دوم (042/0RMSEA=، 97/0CFI= و 96/0TLI= )، ضرایب آلفای کرونباخ (79/0=ɑ) و همبستگی درونطبقهای نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی (85/0)، از ساختار سهعاملی و 15 سؤالی سیاهۀ اصلی حمایت کرده و روایی و پایایی آن را تأیید میکنند.
احمد نیک روان؛ ولی اله کاشانی؛ الهه مصطفایی فر
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعۀ تأثیر محرومیت از خواب و مداخلۀ پسگستر بر یادگیری ناپیوستۀ بازی شبیهسازیشدۀ تنیس بود. 50 نفر از دانشجویان دختر 19 تا 25 سالۀ دانشگاه سمنان با توجه به پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای تحقیق بهعنوان نمونه انتخاب و به پنج گروه خواب کامل، محرومیت از خواب، خواب و مداخلۀ پسگستر، محروم از خواب و مداخلۀ پسگستر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعۀ تأثیر محرومیت از خواب و مداخلۀ پسگستر بر یادگیری ناپیوستۀ بازی شبیهسازیشدۀ تنیس بود. 50 نفر از دانشجویان دختر 19 تا 25 سالۀ دانشگاه سمنان با توجه به پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای تحقیق بهعنوان نمونه انتخاب و به پنج گروه خواب کامل، محرومیت از خواب، خواب و مداخلۀ پسگستر، محروم از خواب و مداخلۀ پسگستر و فاصلۀ کمتر از یک ساعت تقسیم شدند. برای سنجش یادگیری ناپیوسته از بازی شبیهسازیشدۀ تنیس که قوانین و شیوۀ امتیازدهی شبیه به بازی واقعی بود، استفاده شد. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و اندازهگیریهای مکرر در سطح معناداری 05/0≥ P استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت یادگیری ناپیوسته (001/0Sig=) و نمرههای یادداری گروههای پژوهش (001/0Sig=) معنادار است. سطح اجرای روز بعد گروههای دارای فاصلۀ زمان استراحت کافی بین دو جلسه و استراحت کامل، نسبت به روز قبل بالاتر بود. کمخوابی و مداخلۀ پسگستر اثر معکوس داشتند. بنابراین افرادی که در حال یادگیری مهارتاند، باید بر الگوی خواب و فعالیتهای روزانۀ خود نیز توجه داشته باشند تا یادگیری مهارت دچار اختلال نشود و از تمرین خود بهرۀ بیشتری ببرند.