نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22059/jsmdl.2025.388856.1821

چکیده

مقدمه: افت گرم‌کردن، کاهش موقتی و زودگذری در اجرای یک فرد است که به دنبال یک دوره استراحت کوتاه‌مدت به وجود می‌آید. که می‌توان آن را با انجام تکنیک‌های شناختی در طول استراحت کاهش داد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر انواع خودگفتاری به صورت آشکار و پنهان بر افت گرم‌کردن ضربه غیر مستقیم بیلیارد بود.

روش پژوهش: 70 شرکت‌کننده بر اساس نمره‌های ضربه غیر مستقیم بیلیارد در پیش‌آزمون به هفت گروه همگن 10 نفره شامل گروه‌های خودگفتاری آموزشی آشکار، خودگفتاری آموزشی پنهان، خودگفتاری انگیزشی آشکار، خودگفتاری انگیزشی پنهان، خودگفتاری نامرتبط آشکار، خودگفتاری نامرتبط پنهان و کنترل تقسیم شدند و مدت 15 دقیقه به اجرای تکلیف پرداختند و امتیاز 10 اجرای پایانی آن‌ها ثبت شد. سپس به مدت 5 دقیقه استراحت کردند، و در ادامه 10 اجرا را انجام دادند. در زمان استراحت شرکت‌کنندگان به انجام خودگفتاری مربوط به گروه خود پرداختند. و یکبار دیگر همین مراحل با فاصله استراحت 2 دقیقه تکرار شد.

یافته ها: نمرات به دست آمده با تحلیل واریانس مرکب (2*7) در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند و از آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مشخص شدن تفاوت گروه‌ها در مراحل مختلف استفاده گردید. نتایج نشان داد که گروه‌های خودگفتاری آموزشی و انگیزشی (آشکار و پنهان)، نسبت به گروه‌های خودگفتاری نامرتبط و کنترل عملکرد بهتری داشتند و تفاوتشان معنی‌دار بود.

نتیجه گیری: باتوجه به نتایج تحقیق، ورزشکاران می‌توانند جهت کاهش افت گرم‌کردن در مدت زمان استراحت از خودگفتاری آموزشی و انگیزشی به صورت آشکار و پنهان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining changes in warm-up decrement using cognitive interventions in billiard players; focusing on types of self-talk

نویسندگان [English]

  • saeed shokri 1
  • , Mohammad Taghi Aghdasi 2

1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Motor Behavior Department, Faculty of Physical Education,Tabriz University,Tabriz. Iran

چکیده [English]

Introduction: A warm-up decrement is a temporary and fleeting decrease in an individual's performance that occurs following a short-term rest period. It can be reduced by practicing cognitive techniques during the rest period. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effect of overt and covert self-talk on the warm-up decrement of indirect billiards.

Methods: 70 participants were divided into seven homogeneous groups of 10 based on their indirect billiards hit scores in the pretest, including overt instructional self-talk, covert instructional self-talk, overt motivational self-talk, covert motivational self-talk, overt irrelevant self-talk, covert irrelevant self-talk, and control groups. They performed the task for 15 minutes, and their final score of 10 performances was recorded. Then they rested for 5 minutes, and then performed 10 performances. During the rest period, the participants performed self-talk related to their group. And the same steps were repeated once again with a 2-minute rest interval.

Results: The obtained scores were analyzed by combined analysis of variance (7x2) at a significance level of 0.05, and Bonferroni post hoc test was used to determine the differences between the groups at different stages. The results showed that the instructional and motivational self-talk groups (overt and covert) performed better than the unrelated self-talk and control groups, and their difference was significant.

Conclusion: According to the research results, athletes can use overt and covert instructional and motivational self-talk to reduce warm-up decrement during rest periods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • warm-up decrement
  • instructional self-talk
  • motivational self-talk
  • irrelevant self-talk
  • billiard stroke