نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

10.22059/jsmdl.2025.390486.1824

چکیده

مقدمه: ارابطه والد-فرزند در اوایل دوران کودکی برای رشد عاطفی و سلامت روان حیاتی است، این مطالعه با هدف بررسی رابطه مبتنی بر حرکت (زمان باکیفیت) بین مادران و فرزندان پیش‌دبستانی آنها و تأثیر آن بر سبک‌های دلبستگی و علائم اضطراب انجام شد.

روش پژوهش: این پژوهش مطالعه‌ای شبه‌آزمایشی از نوع پس‌آزمون با طراحی غیرتصادفی است که در شهر اصفهان انجام شد و شامل ۲۴ کودک ۳ تا ۵ ساله و مادران آن‌ها بود که در ۱۸ جلسه فعالیت بدنی مشترک مادر-کودک بر اساس اصول بازی‌درمانی تراپلی مشارکت داشتند. گروه کنترل متشکل از ۱۶ کودک بود که هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای سنجش سبک دلبستگی از پرسشنامه دلبستگی مرکز کینشیپ (KCAQ) و برای سنجش اضطراب کودک از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس – نسخه والدین (SCAS-P) استفاده شد. تحلیل اولیه داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با کنترل متغیرهای سن مادر و سابقه شرکت کودک در کلاس‌های ورزشی پیش از مداخله انجام گرفت.

یافته ها: سطح دلبستگی در گروه آزمایش به‌طور معناداری بالاتر بود (p < 0.01)، در حالی که سطح اضطراب به‌طور معناداری پایین‌تر از گروه کنترل گزارش شد (p < 0.04). همچنین، کاهش‌هایی در رفتارهای اجتنابی و دلبستگی منفی مشاهده گردید.

نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فعالیت‌های بدنی ساختاریافته میان مادر و کودک می‌توانند به تقویت دلبستگی ایمن و کاهش اضطراب در کودکان خردسال منجر شوند. این یافته‌ها بر امکان‌پذیری و اثربخشی به‌کارگیری مداخلات درمانی مبتنی بر حرکت در حوزه سلامت روان دوران کودکی و برنامه‌های فرزندپروری اولیه تأکید دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of Quality Mother-Child Movement Time on Attachment Style and Anxiety in Children Aged 3-5 Years

نویسندگان [English]

  • Vahid Khajeh
  • Zohreh Meshkati

Department of Motor Behaviour and Sport Psychology, Isf.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Early childhood parent-child relationship is vital to emotional development and mental health, this study was intended to explore a movement-based (quality time) relationship between mothers and their preschool-aged Childs and the outcome on attachment styles and anxiety symptoms.

Methods: This study was a non-randomized quasi-experimental post-test design conducted in the city of Isfahan. It involved 24 children aged 3 to 5 years old and their mothers, who participated in 18 joint mother-child physical activity sessions based on Teraplay therapeutic play principles. A control group consisting of 16 children received no intervention. Attachment was assessed using the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ), and child anxiety was measured using the Spence Children’s Anxiety Scale – Parent version (SCAS-P). Initial data analysis was performed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA), controlling for maternal age and prior participation of the child in sports classes before the intervention.

Results: The level of attachment in the experimental group was significantly higher (p < 0.01) while anxiety level was significantly lower (p < 0.04) than that of the control group. Reductions in avoidance and negative attachment were also seen.

Conclusion: The results support that structured mother-child physical activities can foster secure attachment and decrease anxiety in young children. These results support the feasibility of using movement-based therapeutic interventions in early child mental health and parenting programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childhood Anxiety
  • Mental Health
  • Therapeutic Play
  • Movement-Based Intervention