نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22059/jsmdl.2025.394074.1840

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازی‌های چالشی هدفمند بر تبحر حرکتی در کودکان اختلال هماهنگی رشدی بود. ‏ ‏

روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان اختلال هماهنگی رشدی شهر کرج با دامنه سنی 8-9 سال بودند. برای این منظور تعداد 45 نفر روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب‌شده و پس از کسب رضایت‌نامه کتبی به‌صورت تصادفی دریکی از دو گروه بازی‌های چالشی و غیر چالشی زیر اختصاص داده شدند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق نسخه فارسی پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی، آزمون MABC و آزمون TGMD-3 بود. روش اجرا به این صورت بود که ابتدا پیش‌آزمون TGMD-3 از آزمودنی‌ها گرفته شد سپس مداخله تحقیق به‌صورت چالشی و غیر چالشی برای مدت 10 هفته، 2 بار در هفته و 45 دقیقه اجرا گردید. پس از اتمام مداخله مجدداً پس‌آزمون TGMD-3 از آزمودنی‌ها گرفته شد. داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین تاثیر بازی‌های چالشی نسبت به غیر چالشی تفاوت معناداری در تبحر مهارت حرکتی وجود داشت؛ که این تفاوت به نفع گروه چالشی بود (001/0=sig). نتایج این تحقیق از دیدگاه چهارچوب نقطه چالش پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری: به طور کلی، با توجه به اثرگذاری بیشتر بازی‌های چالشی به مربیان و کار درمان‌ها پیشنهاد می‌شود تا برای غنی‌سازی شرایط مداخلات تمرینی خود از این شیوه استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of Purposeful challenge Games on motor proficiency of children with developmental coordination disorder: an application of challenge point framework

نویسندگان [English]

  • marziye balali 1
  • Arash Saeedi 1
  • Shahab Parvinpour 2
  • Negar arazeshi 1

1 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Motor Behaviour, Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of Purposeful challenging games on motor proficiency in children with developmental coordination disorder. ‎The current research is semi-experimental with a pre-test-post-test design. The statistical population of the present study included children with developmental coordination disorder in Karaj with an age range of 8-9 years. For this purpose, a number of 45 people were selected by available and targeted sampling method and after obtaining written consent, they were randomly assigned to one of the two groups of challenging and non-challenging games. The tools used in this research were the Persian version of the DCD questionnaire, the MABC test and the TGMD-3 test. The implementation method was as follows: first, the TGMD-3 pre-test was taken from the subjects, then the research intervention was conducted in a challenging and non-challenging manner for a period of 10 weeks, 2 times a week and 45 minutes. After completing the intervention, the TGMD-3 post-test was taken from the subjects again. The data was analyzed using the statistical method of analysis of covariance. The results of this research showed that there was a significant difference between the impact of challenging games compared to non-challenging in motor proficiency; that this difference was in favor of the challenge group (sig=0.001). The results of this research support the viewpoint of the challenge point framework. Therefore, due to the greater effectiveness of challenge games,

کلیدواژه‌ها [English]

  • challenge game
  • motor proficiency
  • children with developmental coordination disorder
  • challenge point framework