نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشگاه سمنان
2 هیات علمی دانشگاه سمنان
چکیده
عملکرد ادراکی نقش مهمی در کسب مهارتهای کودکان داشته و تمرینات سرعت ادراکی-حرکتی و تعادل در موفقیت حرفهای بعدی موثر است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تمرینات ادراکیحرکتی با بازخورد خودکنترل و آزمونگر کنترل بر تعادل و زمان واکنش کودکان 8-6 سال بود.
روش پژوهش: با استفاده از نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از کودکان ۶ تا ۸ سال دختر شهر نیشابور انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در 3 گروه خودکنترل، آزمونگرکنترل و گواه تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل از دستگاه صفحه تعادلسنج ایستا، دینانومتر تعادلپویا و دستگاه ثبت زمان واکنش هشتجهته استفاده شد. برای اجرای تمرینات از پروتکل تمرینات ادراکیحرکتی با بازخورد خودکنترل (کودکان براساس انتخاب خود به بازخورد عملکردشان دسترسی پیدا میکردند) و آزمونگر کنترل (آزمونگر به آنها درباره نحوه انجام حرکتها بازخورد میداد) به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و زمان 60-45 دقیقه و درمجموع 24 جلسه استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد، تمرینات ادراکی-حرکتی با بازخوردخودکنترل و آزمونگرکنترل باعث بهبود معنیداری بر تعادل ایستا (12/0P=) و پویا (001/0P=) کودکان شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of perceptual motor training with self-control feedback and control examiner on balance and reaction time of 6-8 years children
نویسندگان [English]
- hanieh hamedinasab 1
- fatemeh rezaee 2
- ahmad nikravan 2
1 semnan university
2 faculty of semnan university
چکیده [English]
: Perceptual performance plays an important role in acquisition of children's skills, and perceptual-motor speed exercises and balance are effective in future professional success. The aim of this research was to determine the effectiveness of perceptual-motor exercises with self-control feedback and coach control on balance and reaction time of children aged 6-8.
Methods: Using available sampling, 60 girls from 6 to 8 years of age were selected from Neishabur city and randomly divided into 3 groups: self-control, coach control, and control. In order to colecting data the static and dynamic balance plate, the dynamometer device and the eight-way reaction time recording device was used. To implement the exercises from the protocol of perceptual-motor exercises with self-control feedback (the children had access to their performance feedback based on their choice) and control tester (the tester gave them feedback on how to perform the movements) for 8 weeks, 3 sessions a week in 45-60 minutes and a total of 24 sessions were used. The data were analyzed using analysis of covariance test.
Results: The findings of the research showed that perceptual-motor exercises with self-control and examiner-control feedback have significantly improved the static (P=0.12) and dynamic (P=0.001) balance of children. Also, perceptual-motor exercises with self-control feedback and examiner control caused a significant improvement in reaction time (P=0.0001), and the effect of training (group) on reaction time was also significant (P=0.001), there was a further decrease.
Conclusion: These findings somehow support the effect of intervention exercises on children's perceptual-motor abilities, especially reaction time. ...
کلیدواژهها [English]
- motor perception exercises
- feedback
- reaction time
- static balance
- dynamic balance