نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان

2 هیات علمی دانشگاه سمنان

10.22059/jsmdl.2025.389153.1822

چکیده

عملکرد ادراکی نقش مهمی در کسب مهارت‌های کودکان داشته و تمرینات سرعت ادراکی-حرکتی و تعادل در موفقیت حرفه‌ای بعدی موثر است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تمرینات ادراکی‌حرکتی با بازخورد خودکنترل و آزمونگر کنترل بر تعادل و زمان واکنش کودکان 8-6 سال بود.

روش پژوهش: با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 60 نفر از کودکان ۶ تا ۸ سال دختر شهر نیشابور انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در 3 گروه خودکنترل، آزمونگرکنترل و گواه تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل از دستگاه صفحه تعادل‌سنج ایستا، دینانومتر تعادل‌پویا و دستگاه ثبت زمان واکنش هشت‌جهته استفاده شد. برای اجرای تمرینات از پروتکل تمرینات ادراکی‌حرکتی با بازخورد ‌خودکنترل (کودکان براساس انتخاب خود به بازخورد عملکردشان دسترسی پیدا می‌کردند) و آزمونگر کنترل (آزمونگر به آن‌ها درباره نحوه انجام حرکت‌ها بازخورد می‌داد) به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و زمان 60-45 دقیقه و درمجموع 24 جلسه استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، تمرینات ادراکی-حرکتی با بازخورد‌خودکنترل و آزمونگرکنترل باعث بهبود معنی‌داری بر تعادل ایستا (12/0P=) و پویا (001/0P=) کودکان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of perceptual motor training with self-control feedback and control examiner on balance and reaction time of 6-8 years children

نویسندگان [English]

  • hanieh hamedinasab 1
  • fatemeh rezaee 2
  • ahmad nikravan 2

1 semnan university

2 faculty of semnan university

چکیده [English]

: Perceptual performance plays an important role in acquisition of children's skills, and perceptual-motor speed exercises and balance are effective in future professional success. The aim of this research was to determine the effectiveness of perceptual-motor exercises with self-control feedback and coach control on balance and reaction time of children aged 6-8.

Methods: Using available sampling, 60 girls from 6 to 8 years of age were selected from Neishabur city and randomly divided into 3 groups: self-control, coach control, and control. In order to colecting data the static and dynamic balance plate, the dynamometer device and the eight-way reaction time recording device was used. To implement the exercises from the protocol of perceptual-motor exercises with self-control feedback (the children had access to their performance feedback based on their choice) and control tester (the tester gave them feedback on how to perform the movements) for 8 weeks, 3 sessions a week in 45-60 minutes and a total of 24 sessions were used. The data were analyzed using analysis of covariance test.

Results: The findings of the research showed that perceptual-motor exercises with self-control and examiner-control feedback have significantly improved the static (P=0.12) and dynamic (P=0.001) balance of children. Also, perceptual-motor exercises with self-control feedback and examiner control caused a significant improvement in reaction time (P=0.0001), and the effect of training (group) on reaction time was also significant (P=0.001), there was a further decrease.

Conclusion: These findings somehow support the effect of intervention exercises on children's perceptual-motor abilities, especially reaction time. ...

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor perception exercises
  • feedback
  • reaction time
  • static balance
  • dynamic balance