نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشجو دکتری دانشگاه ارومیه

2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه

3 گروه حرکت شناسی، دانشگاه کارولینای شمالی در گرینزبورو، ایالات متحده

چکیده

مقدمه: تمرکز توجه بیرونی در مقایسه با تمرکز توجه درونی عملکرد حرکتی را بهبود می‌بخشد. اخیراً، مطالعات نشان داده‌اند که این اثر ممکن است به نوع دستورالعمل‌های مرتبط با تکلیف وابسته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر دستورالعملهای تمرکز توجه مرتبط با تکلیف بر عملکرد مهارت پرتاب دارت اجرا شد.

روش پژوهش: این پژوهش با طرح پیشآزمون، یادداری و انتقال اجرا شد. 114 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانی بهصورت تصادفی در سه گروه 38 نفری (تمرکز توجه بیرونی، فرم/تکنیک تمرکز توجه بیرونی و فرم/تکنیک تمرکز توجه درونی) تقسیم شدند. در روز اول، همه شرکت‌کنندگان ۲۷ پرتاب تمرینی و بعد پیش‌آزمون انجام دادند. سپس در سه جلسه تمرینی (هر جلسه ۱۰۸ پرتاب)، دستورالعمل‌های مربوط به تمرکز توجه اجرا شد. آزمون‌های یادداری و انتقال ۲۴ ساعت پس از آخرین جلسه برگزار شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

یافتهها: نتایج نشان داد بین مراحل پیش‌آزمون، یادداری و انتقال در هر سه گروه تفاوت معنادار وجود دارد. در گروه فرم/تکنیک تمرکز توجه بیرونی بین نمرات پیشآزمون و آزمون یادداری تفاوت معنادار مشاهده شد، اما بین نمرات پیشآزمون و انتقال تفاوتی دیده نشد. در مقایسهی نمرات انتقال سه گروه، گروه فرم/تکنیک تمرکز توجه درونی عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشت (05/0>p).

نتیجهگیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، دستورالعمل‌های فرم/تکنیک با تمرکز توجه درونی ممکن است در بهبود عملکرد مهارت‌های حرکتی مفید باشد، هرچند تأیید این یافته‌ها نیازمند پژوهش‌های بیشتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Effects of Task-Relevant Attentional Focus Instructions on Dart-Throwing Performance in Male Students

نویسندگان [English]

  • Mehdi Babak 1
  • Hasan Mohammadzadeh 2
  • Masahiro Yamada 3

1 PhD student at Urmia University

2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Urmia University

3 The Department of Kinesiology, The University of North Carolina at Greensboro, United States

چکیده [English]

Introduction: External attentional focus has been shown to enhance motor performance compared to internal attentional focus. Recently, studies have suggested that this effect may depend on the type of task-relevant instructions provided. The present study aimed to compare the effects of task-relevant attentional focus instructions on dart-throwing skill performance.

Methods: This study employed a pretest, retention, and transfer test design. A total of 114 male high school students were randomly assigned to three groups (n = 38 each): external focus, form/technique external focus, and form/technique internal focus. On the first day, all participants completed 27 practice throws followed by a pretest. Over three training sessions (108 throws per session), the participants practiced under their assigned attentional focus instructions. Retention and transfer tests were conducted 24 hours after the final session. Data were analyzed using repeated-measures ANOVA, one-way ANOVA, and Tukey's post-hoc test.

Results: The results indicated significant differences across the pretest, retention, and transfer phases in all three groups. In the form/technique external focus group, a significant improvement was observed from the pretest to the retention test, but not from the pretest to the transfer test. When comparing transfer scores among the three groups, the form/technique internal focus group outperformed both other groups (p < 0.05).

Conclusion: Based on the findings, form/technique instructions with an internal attentional focus may be beneficial for improving motor skill performance; however, confirming these results requires further research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dart
  • External Attention
  • Focus attention
  • Internal Attention. Motor learning
  • Students