نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22059/jsmdl.2025.396715.1843

چکیده

مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش تمرینی "بازی‌های تعدیل‌شده" (SSGs) و تمرین مبتنی بر "تفکر واگرا" (DT) بر خودکارامدی و لذت از فعالیت بدنی در بازیکنان پسر فوتبال انجام شد.

روش پژوهش: روش تحقیق نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون شامل دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. این مطالعه طی هشت هفته، شامل جلسات پیش‌آزمون و پس‌آزمون و تمرین درطی تمرینات مدرسه فوتبال انجام شد. پیش‌آزمون شامل تکمیل پرسش‌نامه خودکارامدی و لذت از فعالیت بدنی، یک هفته قبل از شروع مداخله انجام شد. بازیکنان با توجه نتایج پیش‌آزمون به‌طور همگن در یکی از دو گروه آزمایشی (گروهDT و گروه SSG) و کنترل قرار گرفتند. مرحله مداخله شامل 18 جلسه آموزشی به مدت20 دقیقه‌ بود. پس‌آزمون مطابق پیش‌آزمون انجام شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معنا‌داری را بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه DT و SSG نشان داد به طوری که می‌توان گفت گروه SSG در مقایسه با گروه DT و هر دو گروه نسبت به گروه کنترل به ترتیب با 77 درصد و 75 درصد از تغییرات، تأثیر بیشتری بر خودکارآمدی و لذت از فعالیت‌بدنی داشتند. در مورد گروه کنترل هیچ‌گونه تفاوت معناداری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: تمرینات SSG با ارائه‌ی محیط‌های تمرینی پویا و متغیر، باعث ایجاد لذت، انگیزه درونی، خودکارامدی، اعتمادبه‌نفس و درنهایت مشارکت بیشتر بازیکنان جوان در تمرینات می‌شوند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effects of Small-Sided Games and Divergent Thinking on Self-Efficacy and Enjoyment in Young Male Soccer Players

نویسندگان [English]

  • Zahra Zarei
  • Hassan Mohammadzade

Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran.

چکیده [English]

Introduction: This study aimed to compare the effects of two training methods, "Small-Sided Games" (SSGs) and "divergent thinking" (DT) training, on self-efficacy and enjoyment of physical activity in young male soccer players.

Research method: The quasi-experimental research method with a pre-test and post-test design included two experimental groups and a control group. This study was conducted over eight weeks, including pre-test and post-test sessions and practice during soccer school practices. The pre-test included completing a self-efficacy and enjoyment of physical activity questionnaire, one week before the start of the intervention. Players were homogeneously assigned to one of two experimental groups (DT group and SSG group) and control group according to the pre-test results. The intervention phase consisted of 18 training sessions lasting 20 minutes. The post-test was conducted according to the pre-test.

Results: The results of the mixed ANOVA showed a significant difference between the pre-test and post-test of the two DT and SSG groups, so that it can be said that the SSG group had a greater impact on self-efficacy and enjoyment of physical activity compared to the DT group and both groups had a greater impact on self-efficacy and enjoyment of physical activity compared to the control group, with 77% and 75% of changes, respectively. No significant difference was observed in the control group.

Conclusion: SSG training, by providing dynamic and variable training environments, creates internal motivation, enjoyment, self-efficacy, self-confidence and ultimately greater participation of young players in training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity. Enjoyment
  • Self-Efficacy
  • Small-Sided Game
  • Soccer