نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22059/jsmdl.2025.397041.1844

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر بازخورد ویدیویی خودکنترل همراه و بدون نشانه‌گذاری توجه بر یادگیری مهارت ضربه بغل پای فوتبال در دختران بود.

روش پژوهش: 52 دانش‌آموز دختر میانگین سنی(6/0± 2/11 سال) بدون هیچ تجربه قبلی به صورت دردسترس انتخاب و پس از شرکت در پیش‌آزمون، به شیوه تصادفی در 4 گروه بازخورد ویدیویی خودکنترل همراه با نشانه‌گذاری توجه، بازخورد ویدیویی خودکنترل بدون نشانه‌گذاری توجه، گروه جفت‌شده با گروه اول و دوم، تقسیم شدند. مشارکت‌کننده‌ها 4 جلسه مهارت کنترل و ضربه بغل پا را تمرین کردند. در طول تمرین گروه‌های خودکنترلی هر زمان که می‌خواستند اجازه مشاهده فیلم‌های خود را داشتند و گروه‌های جفت‌شده همزمان با درخواست آنها فیلم اجرای خود را مشاهده می‌کردند. گروه‌های همراه با نشانه‌گذاری توجه در کنار مشاهده فیلم خود از نشانه‌گذاری به سمت جنبه‌های مهم مهارت بهره‌مند بودند. سپس مشارکت‌کننده‌ها در آزمون مهارت ضربه بغل پا در مرحله پس‌آزمون همراه با تکمیل پرسشنامه‌ی ارزیابی تجربه دریافت بازخورد و پس از 48 ساعت آزمون یادداری و انتقال انجام‌شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام‌گرفت.

یافته‌ها:بین گروه بازخورد ویدیویی خودکنترل همراه با نشانه‌گذاری توجه با گروه بازخورد ویدیویی (002/0 p =)، گروه جفت‌شده با آن (005/0 p =) و گروه جفت‌شده با گروه بازخورد ویدیویی (001/0 p =) همچنین، بین گروه بازخورد ویدیویی خودکنترل با گروه جفت‌شده آن (009/0 p =) تفاوت معنی‌دار وجودداشت.

نتیجه‌گیری:اگر یادگیرنده‌ها به‌طور فعال در جریان یادگیری مشارکت داشته و حداقل بر روی برخی از جنبه‌های تمرین به آنها کنترل داده شود، یادگیری مهارت افزایش خواهدیافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Self-controlled Video Feedback with and without Attentional Cues on the Learning of the Soccer Push Pass Skill in Girls

نویسندگان [English]

  • Mahboobe Asgarani
  • Mehdi RafeiBoroujeni
  • Hamid Salehi

Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction:The purpose of this study was to determine the effect of self-controlled video feedback with and without attentional cues on the learning of the soccer push pass skill in girls.

Methods:A total of 52 female students, with an average age of (11.2 ± 0.6 years) and no prior experience, were selected through convenience sampling. After pre-testing, participants were randomly assigned to four groups: self-controlled video feedback with attentional cues, self-controlled video feedback without attentional cues and yoked groups with first and second groups. Participants practiced the ball control and push pass skills over four training sessions. During training, the self-controlled groups were allowed to watch their videos whenever they chose, while the yoked groups watched their videos upon the request of self-controlled groups.The attentional cues groups received attentional cues toward important aspects of the skill in addition to watching their videos. Following the training sessions, all participants completed ball control and push pass skill test and a questionnaire measuring their experience of receiving feedback.After 48 hours, retention and transfer tests were conducted.Data were analyzed using analysis of covariance.

Results:There was a significant difference between the self-controlled video feedback with attentional cues group and its yoked group (p=0.005), the video feedback group(p=0.002), and the yoked with video feedback group(p=0.001).Additionally a significant difference was observed between the self-controlled video feedback group and its yoked group(p=0.009).

Conclusion:Skill acquisition is likely to improve when learners are actively engaged in the learning process and are given control over at least some aspects of the practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information processing
  • Attentional orientation
  • Self-controlled feedback
  • Perceived competence
  • Visual cues