نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه ارومیه

10.22059/jsmdl.2025.399416.1852

چکیده

هدف: . lطالعه حاضر با هدف تأثیر همزمان مداخلات یوگا و تحریک الکتریکی مستقیم ناحیه DLPFCبر مهارت‌های حرکتی درشت ‏کودکان ‏ADHD‏ ‏انجام گرفت.

روش‌شناسی: در این مطالعه نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون-پس‌آزمون با دوره پیگیری یک ماهه انجام گرفت، از بین کودکان 7 تا 10 ساله مبتلا به ‏ADHD‏، 24 کودک مبتلا به اختلال ADHD به روش هدفمند و براساس معیارهای ورود انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تمرین یوگا همزمان با تحریک واقعی ‏DLPFC و تمرین یوگا همزمان با تحریک ساختگی ‏DLPFC ‏قرار گرفتند. مطالعه حاضر شامل مراحل پیش آزمون، مداخله، پس آزمون و پیگیری بود. بعد از آشنایی، در مرحله پیش آزمون از کودکان آزمون اولریخ-3 گرفته شد. مرحله مداخله در 4 هفته و هر هفته 4 جلسه به صورت یک در میان و هر ‏جلسه 40 دقیقه به طول انجامید که شرکت‌کنندگان به تمرینات مربوطه پرداختند. در پایان مرحله مداخله، در مرحله پس آزمون، و یک ماه بعد از پایان مداخله، مرحله پیگیری، مجددا شرکت‌کنندگان به اجرای آزمون اولریخ-3 پرداختند. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مداخله‌های یوگا همزمان با تحریک واقعی DLPFC و تحریک ساختگی DLPFC بر بهبود و ماندگاری مهارت‌های حرکتی درشت (مهارت‌های جابجایی و توپی) کودکان ‏ADHD معناداری دارد (05/0>p).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش یک برنامه تمرینی آزمایش شده را ارائه می‌دهد که توانبخشان و کاردرمانان می‌توانند مستقیماً در تمرین با کودکان ‏ADHD از آن استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The simultaneous effect of yoga interventions and direct electrical stimulation of the DLPFC region on gross motor skills in children with ADHD

نویسندگان [English]

  • hasan mohammadzade 1
  • Tara taherpouri 2
  • raziye khanmohammadi 1

1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Urmia,, Iran

2 pha candidate in motor learning, urmia university

چکیده [English]

Objective the specific content of these interventions and their optimal delivery methods, especially for pediatric populations, remain inadequately described.

Methodology: This semi-experimental study employed a pretest-posttest design with a one-month follow-up. Twenty-four children aged 7 to 10 years diagnosed with ADHD were purposively selected based on inclusion criteria and randomly assigned to two groups: yoga combined with real DLPFC stimulation and yoga combined with sham DLPFC stimulation. The study consisted of pretest, intervention, posttest, and follow-up stages. Following familiarization, participants completed the Ulrich-3 test at pretest. The intervention lasted four weeks, with four sessions per week, conducted every other day; each session was 40 minutes long. At the end of the intervention, participants completed the Ulrich-3 test again in the posttest, and one month later during the follow-up phase. Data were analyzed using multivariate analysis of variance .

Results: Findings indicated that both yoga combined with real and sham DLPFC stimulation significantly improved and maintained gross motor skills (locomotor and object control skills) in children with ADHD (p < 0.05). Furthermore, the combination of yoga with real DLPFC stimulation demonstrated superior effects compared to yoga with sham stimulation in enhancing and sustaining gross motor skills (p < 0.05).

Conclusion: This study presents an evidence-based training program that rehabilitation specialists and occupational therapists can directly implement when working with children with ADHD. Additionally, the results highlight the potential use of DLPFC stimulation combined with yoga as an efficient and practical intervention to improve motor proficiency and executive function children with ADHD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • DLPFC stimulation
  • yoga
  • gross motor skills
  • ADHD