نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش تربیت بدنی
2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
زمینه: ترغیب به فعالیت بدنی بدلیل پیامدهای سلامتی متعدد، تاثیر بر کیفیت زندگی و صرفهجویی قابل توجه در هزینههای بستری و مراقبتهای بهداشتی در میان افراد مسن، یک اولویت مهم بهداشت عمومی در سراسر جهان است. اخیرا، سواد بدنی، مفهومی برای حمایت از مشارکت و حفظ فعالیتبدنی سالمندان معرفی شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس سواد بدنی ادراک شده برای سالمندان (PPL-EQ) بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 408 زن و مرد سالمند، نسخة فارسی مقیاس سواد بدنی ادراک شده سالمندان را تکمیل کردند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای با روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی مطلوب میباشد. پایایی زمانی و ضریب آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی و ابعاد آن بالای 7/0 (مقدار شاخص قابلقبول بودن) بهدست آمد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، نسخة فارسی مقیاس سواد بدنی ادراک شده برای سالمندان از روایی سازه و پایایی درونی و زمانی مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی سواد بدنی سالمندان ایرانی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Psychometrics of the Persian version of the Perceived Physical Literacy Scale for the Elderly (PPL-EQ)
نویسندگان [English]
- hossein samadi 1
- Saeid ahar 2
- Leyli khavari 2
- Nazanin Jalali Mohammadabadi 2
1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education,
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education and Sport Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
Background: Encouraging physical activity is an important public health priority worldwide due to its multiple health outcomes, impact on quality of life, and significant savings in hospitalization and healthcare costs among older adults. Recently, physical literacy, a concept to support participation and maintenance of physical activity in older adults, has been introduced.
Aims: The aim of the present study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the Perceived Physical Literacy Scale for the elderly.
Methods: The present study was descriptive-correlational. For this purpose, 408 elderly men and women completed the Persian version of the Perceived Physical Literacy Scale for the Elderly. First, the accuracy of the translation of the Persian version of the questionnaire was confirmed using the back-translation method, and then confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the construct validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine internal consistency. Also, for the temporal reliability of the questions, intraclass correlation was used with the test-retest method.
Results: The results showed that the goodness of fit index and adaptive fit index were desirable. The temporal reliability and Cronbach's alpha coefficient for self-efficacy and its dimensions were higher than 0.7 .
Conclusion: Based on the results, the Persian version of the Perceived Physical Literacy Scale for the Elderly has acceptable construct validity and internal and temporal reliability, and it can be used as a valid and reliable tool for assessing the physical literacy of Iranian elderly people.
کلیدواژهها [English]
- Physical literacy
- physical activity
- elderly
- Active life
- Health