نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 کاندیدای دکترا در رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3 دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر تعیین نقش خودکارآمدی ورزشی در تعدیل اثر کلیشه جنسیتی منفی بر یادگیری حرکتی دختران نوجوان بود. روش پژوهش: 60 دانشآموز دختر ( با میانگین سنی 2/14 ) بر اساس میانگین نمرهای که در پرسشنامه خودکارآمدی ورزشی کسب کردند در دو گروه خودکارآمدی بالا و پایین قرار گرفتند. سپس به طور تصادفی بر اساس دریافت یا عدم دریافت دستورالعمل تهدید کلیشه به چهار زیرگروه (خودکارآمدی بالا+ تهدید کلیشه، خودکارآمدی بالا+ کنترل، خودکارآمدی پایین+ تهدید کلیشه، خودکارآمدی پایین+ کنترل) تقسیمبندی شدند. در مرحله پیشآزمون، آزمودنیها یک بلوک پنج کوششی دریبل فوتسال انجام دادند. در مرحله اکتساب 25 کوشش در قالب پنج بلوک پنج کوششی انجام شد و قبل از کوشش اول، گروههای تهدید کلیشه دستورالعمل کلیشه را به صورت مکتوب دریافت میکردند. متعاقبا 48 ساعت بعد نیز دختران در یادداری همانند پیشآزمون شرکت کردند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تهدید کلیشهای جنسیتی تفاوت معناداری را بین گروه خودکارآمدی بالا و پایین در مرحله اکتساب و یادداری تکلیف دریبل فوتسال موجب شد. نتایج نشان داد که تهدید کلیشه یادگیری حرکتی افراد با خودکارآمدی پایین را تضعیف کرد در حالیکه این اثر بر یادگیری حرکتی افراد با خودکارآمدی بالا معنیدار نبود. نتیجهگیری: خودکارآمدی بالا میتواند به عنوان راهکاری جهت کاهش تأثیر منفی تهدید کلیشه بر یادگیری حرکتی مطرح شود. سازوکارهای احتمالی برای توضیح یافتههای پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The role of sport self-efficacy in moderating the effect of negative gender stereotypes on motor learning in female students.
نویسندگان [English]
- sara soltanifar 1
- Hassan Mohammadzade 2
- seyyed mohammad reza mousavi 3
1 Phd student of Motor Behavior, Faculty of Sports Science, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Motor behavior and sports Management, Faculty of Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran.
3 Phd in Motor Behavior, Faculty of Sports Science, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction: The purpose of the present study was to determine the role of sport self-efficacy in moderating the effect of negative gender stereotypes on motor learning in female students.
Methods: Sixty participants (Mage = 14.02 years old) were assigned into two groups, high and low self-efficacy, based on their scores on the sport self-efficacy questionnaire. Each group was randomly divided into four subgroups (high self-efficacy + stereotype threat, high self-efficacy + control, low self-efficacy + stereotype threat, low self-efficacy + control) based on whether they received stereotype threat instruction or not. In the pre-test phase,the individuals performed 1 blocks of five trials soccer dribbling. In the practice phase, they performed 5 blocks of five trials. Before the first trial, the stereotype threat groups received written stereotype instructions. Then 48 hr later in retention, subjects participated in the same way as the pre-test.
Results: Findings showed that gender stereotype threat caused a significant difference between the high and low self-efficacy groups in the acquisition and retention phase of the soccer dribbling task. The results showed that stereotype threat weakened the motor learning of individuals with low self-efficacy, whereas this effect was not significant on the motor learning of individuals with high self-efficacy.
Conclusion: High self-efficacy can be proposed as a strategy to reduce the negative impact of stereotype threat on motor learning. Possible mechanisms to explain the findings of the present study were discussed.
کلیدواژهها [English]
- Motor learning
- Stereotype threat
- Self-efficacy