نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر دستکاری محیط انگیزشی-تبحرگرا بر سطح سواد بدنی در کودکان اوتیسم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان اوتیسم شهر شیراز با دامنه سنی 8-10 سال بودند. برای این منظور تعداد 40 نفر روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخابشده و پس از کسب رضایتنامه کتبی بهصورت تصادفی در یکی از دو گروه جو انگیزشی تبحرگرا و کنترل اختصاص داده شدند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس سواد بدنی بود. روش اجرا به این صورت بود که ابتدا پیشآزمون سواد بدنی از آزمودنیها گرفته شد سپس مداخله تحقیق بهصورت جو انگیزشی تبحرگرا و برنامه ورزشی تفریحی برای مدت 12 هفته، سه روز در هفته و 60 دقیقه اجرا گردید. پس از اتمام مداخله مجدداً پسآزمون سواد بدنی از آزمودنیها گرفته شد. دادهها به روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین تاثیر مداخله جو انگیزشی تبحرگرا نسبت به گروه کنترل (برنامه ورزشی تفریحی) تفاوت معناداری در سواد بدنی وجود داشت؛ که این تفاوت به نفع گروه مداخله جو انگیزشی تبحرگرا بود (001/0=sig).
نتیجه گیری: به طور کلی، با توجه به اثرگذاری بیشتر مداخله جو انگیزشی تبحرگرا به مربیان و کار درمانها پیشنهاد میشود تا برای غنیسازی شرایط مداخلات تمرینی خود از این شیوه استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Manipulating Motivational-Mastery Climate on The Level of Physical Literacy of Children with Autism Spectrum Disorder: A Study of a Cognitive-Motor Approach Based On TARGET
نویسندگان [English]
- Mehdi Mohamadi Nezhad 1
- Zeinab Zynali 2
- Mehdi Sohrabi 2
- Ghorban Hemati Alamdarlo 3
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The aim of the present study was to investigate the effect of manipulating the motivational-mastery-climate on the level of physical literacy in autistic children.
Methods: The present study is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design. The statistical population of the present study included autistic children in Shiraz, aged 8-10 years. For this purpose, 40 people were selected using the accessible and purposive sampling method and after obtaining written consent, they were randomly assigned to one of two groups: motivational-mastery-climate and control. The instrument used in this study was the physical literacy scale. The implementation method was that first, the physical literacy pre-test was taken from the subjects. Then, the research intervention was implemented in the form of a motivational-mastery-climate and a recreational training program (Control) for 12 weeks, three days a week and 60 minutes. After the intervention, the physical literacy post-test was taken from the subjects again. Data were analyzed using the analysis of covariance statistical method.
Results: The results of this study showed that there was a significant difference in physical literacy between the effectiveness of the motivational-mastery-climate intervention compared to the control group (recreational training program); this difference was in favor of the motivational-mastery-climate intervention group (sig=0.001).
Conclusion: Therefore, due to the greater effectiveness of motivational-mastery-climate intervention, it is suggested to trainers and therapists to use this method to enrich the conditions of their training interventions.
کلیدواژهها [English]
- climate
- physical literacy
- Autism Children
- TARGET Cognitive -Motor Approach