رشد و یادگیری حرکتی
اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دو سویه در افراد سالمند

فرشته همتی زاد؛ مهدی رافعی بروجنی؛ حمید صالحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1403

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.369126.1760

چکیده
  مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر پیچیدگی تکلیف بر انتقال دو سویه در افراد سالمند بود. روش پژوهش: در این پژوهش 30 سالمند سالم مرد و زن با میانگین سنی (40/7±5/68 سال) به شکل در دسترس، شرکت کردند. مشارکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون سه نوع تکلیف مهارت انگشتی متفاوت از نظر پیچیدگی شامل تخته‌میخ پردو، چابکی اکانر و تخته‌میخ پردو در ...  بیشتر

کاربرد تمرین کَم‌خطا برای تسهیل یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان

حمید صالحی؛ محبوبه مهرورز؛ مهدی رافعی بروجنی

دوره 10، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 367-384

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.208461.1100

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی امکان استفاده از کاهش خطاهای مرحلۀ تمرین برای تسهیل فرایندهای یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان بود. تعداد 30 دانش‌آموز (میانگین سن = ۳۲/۱ ±۳۳/۱۱سال) با دید بسته، کیسه‌های نخود را با ترتیب از فاصله‌های نزدیک به دور یا دور به نزدیک پرتاب کردند. گروه نزدیک به دور مرحلۀ اکتساب را از مسافت 2 متری هدف آغاز کرد. سپس تکلیف ...  بیشتر