سحر میرکوبندی؛ مرتضی طاهری؛ خدیجه ایران دوست
چکیده
در طول مراحل رشد حرکتی، مهارت های ینیادی جابجایی تاثیربسزایی در تقویت رشد حرکتی در طول عمر خواهند داشت چرا که با ایجاد امکان برای واکاوی بیشتر محیط موجبات رشد بهتر را مهیا می کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارتهای بنیادی جابجایی در کودکان 7 سال مبتلا به ناهنجاریهای اندام تحتانی با افراد سالم بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشآموزان ...
بیشتر
در طول مراحل رشد حرکتی، مهارت های ینیادی جابجایی تاثیربسزایی در تقویت رشد حرکتی در طول عمر خواهند داشت چرا که با ایجاد امکان برای واکاوی بیشتر محیط موجبات رشد بهتر را مهیا می کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارتهای بنیادی جابجایی در کودکان 7 سال مبتلا به ناهنجاریهای اندام تحتانی با افراد سالم بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشآموزان پسر 7 سال دارای ناهنجاریهای اندام تحتانی ساکن شهر قزوین بودند. پس از تهیه لیست مدارس، چند مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس در یک غربالگری اولیه تعداد 96 کودک دارای ناهنجاری اندام تحتانی (کف پای صاف، زانوی ضربدری و پرانتزی) از میان جامعه آماری شناسایی شدند. در این تحقیق برای ارزیابی راستای زانو و اندازهگیری زانوی ضربدری و پرانتزی از کولیس با دقت 1/1 میلیمتر استفاده شد. برای ارزیابی قوس کف پا از روش CSI استفاده شد. مهارتهای حرکتی جابجایی آزمودنیها به وسیلۀ آزمون مهارتهای حرکتی درشت اُلریخ ویرایش دوم بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد، تفاوت معنیداری در اجرای مهارتهای بنیادی بین گروه کف پای صاف و زانوی پرانتزی جابجایی با گروه کنترل اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0<P). در صورتی که اختلاف معنیداری در گروه زانوی ضربدری با گروه کنترل در اجرای مهارتهای بنیادی جابجایی یافت شد (05/0 >p). نتایج حاصله نشان داد که انحراف ایجاد شده در ناهنجاری زانوی ضربدری علاوه بر ایجاد اختلال در راستای اندام تحتانی، میتواند بر عملکرد کودکان در مهارتهای جابجایی تأثیر منفی بگذارد.