المیرا نظری؛ سالار فرامرزی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان 6-4 سالۀ دچار اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از میان کودکان 6 - 4سالة شهر اصفهان در سال 1394، تعداد 30 نفر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان 6-4 سالۀ دچار اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از میان کودکان 6 - 4سالة شهر اصفهان در سال 1394، تعداد 30 نفر (15 دختر و 15 پسر) که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری داده، رشد حرکتی گزل (1940) بود که توسط والدین کودکان در مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل شد. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسة 90 دقیقهای و هفتهای یکبار در بازیها شرکت داده شدند.گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند؛ پیگیری پس از 30 روز صورت گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای تکراری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در رشد روانی- حرکتی معنادار بود. همچنین تفاوتهای درونگروهی و تعامل بین دو موقعیت و تغییر در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در متغیر رشد روانی- حرکتی معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد و از این مداخلات میتوان برای کمک به افزایش و بهبود مهارتهای این کودکان استفاده کرد.