محمد آقایی نژاد؛ مریم چرامی؛ احمد غضنفری؛ طیبه شریفی
چکیده
مشکلات رفتاری و هیجانی از شایعترین مسائل روانشناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان میدهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کمتوان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومیسازی شده بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر ...
بیشتر
مشکلات رفتاری و هیجانی از شایعترین مسائل روانشناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان میدهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کمتوان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومیسازی شده بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 7-5 سال انجام گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 128 نفر از کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود که در سال 1397 در مراکز استثنایی شهرستان لردگان مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها به روش تصادفی 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره(آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر، به عنوان پیش آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس والدین گروه آزمایشی در 12 جلسه تحت برنامه مداخلهای بازی درمانی بومیسازی شده قرار گرفتند و والدین گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. پس از اتمام دوره مداخله و 3 ماه بعد، آزمون مشکلات رفتاری راتر بار دیگر بر روی دو گروه به ترتیب بعنوان پسآزمون و پیگیری اجراشد. دادها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری تفاوت معنیدار آماری(001/0>p) وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه مداخله بازی درمانی بومیسازی شده بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی مؤثر بوده و ماندگاری برنامه مداخله پس از 3 ماه پابرجا مانده است.