امینه اسلامی زاد؛ زهرا انتظاری خراسانی
چکیده
مقدمه: شناسایی چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی بهمنظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین نیاز به بررسی ادبیات جدیدتر که اثربخشی مداخلات را گزارش میکنند، برای افرادی که در مناطق محروم اقتصادی-اجتماعی زندگی میکنند، وجود دارد. هدف از پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: شناسایی چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی بهمنظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین نیاز به بررسی ادبیات جدیدتر که اثربخشی مداخلات را گزارش میکنند، برای افرادی که در مناطق محروم اقتصادی-اجتماعی زندگی میکنند، وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن بر مهارتهای حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. بدینمنظور 30 نفر از کودکان 7-9 سال مناطق محروم شهرستان کهنوج بهطور تصادفی به دو گروه رویکرد غیرخطی (آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن ) و خطی تقسیم شدند و به مدت هشت هفته تحت آموزش قرار گرفتند. پیش و پس از هشت هفته نمرات آزمون رشد حرکتی درشت-2 و پرسشنامة کارکردهای اجرایی جمعآوری شد.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن تأثیر بیشتری بر خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی پایه و کارکردهای اجرایی کودکان کمتوان اقتصادی نسبت به رویکرد خطی دارد (0/05≥P).نتیجهگیری: درگیر شدن در فعالیتهای شناختی در روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن موجب بهبود مهارتهای حرکتی و کارکردهای اجرایی میشود.