نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
2 گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران ، ایران.
چکیده
مقدمه: شناسایی چارچوبهای نظری و مؤلفههای مداخلاتی در جوامع محروم از نظر اقتصادی- اجتماعی بهمنظور ارتقای سطح عملکرد آنها در جنبههای مختلف رشدی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین نیاز به بررسی ادبیات جدیدتر که اثربخشی مداخلات را گزارش میکنند، برای افرادی که در مناطق محروم اقتصادی-اجتماعی زندگی میکنند، وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن بر مهارتهای حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. بدینمنظور 30 نفر از کودکان 7-9 سال مناطق محروم شهرستان کهنوج بهطور تصادفی به دو گروه رویکرد غیرخطی (آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن ) و خطی تقسیم شدند و به مدت هشت هفته تحت آموزش قرار گرفتند. پیش و پس از هشت هفته نمرات آزمون رشد حرکتی درشت-2 و پرسشنامة کارکردهای اجرایی جمعآوری شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن تأثیر بیشتری بر خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی پایه و کارکردهای اجرایی کودکان کمتوان اقتصادی نسبت به رویکرد خطی دارد (0/05≥P).
نتیجهگیری: درگیر شدن در فعالیتهای شناختی در روش آموزش مبتنی بر بازی برای فهمیدن موجب بهبود مهارتهای حرکتی و کارکردهای اجرایی میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Teaching Games for Understanding Approach on Fundamental Motor Skills and Executive Functions in Economically Deprived Children
نویسندگان [English]
- Amineh Eslamizad 1
- ZAHRA Entezari khorasani 2
1 Corresponding Author, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch , Tehran, Iran .
چکیده [English]
Background: Identifying the theoretical frameworks and intervention components in socio-economically deprived communities to improve their performance in various aspects of development, can be effective. Therefore, there is a need to review more recent literature that reports the effectiveness of interventions for people living in a socio-economically deprived society. This study aimed to investigate the effect of teaching games for understanding approach on fundamental motor skills and executive functions in economically deprived children.
Methods: This quasi-experimental research was an applied one in terms of purpose with a pre-test and post-test design. For this purpose, thirty 7 to 9-year-old children from the economically deprived areas of Kahnouj City were randomly assigned into two groups including the non-linear approach (the teaching games for understanding) and the linear approach. The research participants were trained for eight weeks. Before and after the eight weeks of training, the test of gross motor development-2 and the executive functions questionnaire scores were recorded.
Results: The results of this research showed that the teaching games for understanding approach compared to the linear approach has a greater effect on the subscales of fundamental motor skills and executive functions of economically deprived children (P≤0.05).
Conclusion: Engaging in cognitive activities in the teaching games for understanding approach improves fundamental motor skills and executive functions.
کلیدواژهها [English]
- Teaching-based on game for understanding وNon-linear approach
- linear approach
- fundamental motor skill
- executive functions
- economic deprivation