رشد و یادگیری حرکتی
سید فردین قیصری؛ محمود شیخ
چکیده
مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس، تأثیرات منفی این اختلالات بر کیفیت عملکرد حرکتی و اهمیت مهارتهای بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازهگیری این مهارتها در این افراد، احساس میشود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ,ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس، تأثیرات منفی این اختلالات بر کیفیت عملکرد حرکتی و اهمیت مهارتهای بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازهگیری این مهارتها در این افراد، احساس میشود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ,ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم در کودکان نارس بود.
روش پژوهش: بدین منظور از میان دانش آموزان 7 تا 12 ساله سراسر کشور به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 2100 ، انتخاب شدند. از این میان 376 نفر کودک نارس که در هنگام تولد کمتر از 8 ماه بودند، وارد تحقیق شدند. ابزار اندازهگیری این تحقیق آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی ویرایش سوم بود که دو بار، به فاصله سه هفته بر روی نمونههای تحقیق اجرا شد.
از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی به تفکیک هر گروه سنی، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی، همبستگی درون طبقهای در روش آزمون-آزمون مجدد برای پایایی زمانی آزمون استفاده شد. همچنین از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، برای بررسی روایی سازه آزمون استفاده شد.
یافته ها: نتایج این تحقیق حاکی از روایی مناسب آزمون مهارتهای بینایی حرکتی -3 برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال در کودکان نارس میباشد. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از همسانی درونی مطلوب و قابل قبول و پایایی زمانی یا تکرارپذیری این آزمون میباشد؛ بنابراین.
نتیجه گیری: آزمون مهارت توجه بینایی- حرکتی-3 دارای روایی وپایایی مناسب جهت غربالگری و شناسایی کودکان نارس مبتلا به اختلال مهارتهای بینایی-حرکتی می باشد