نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس و اهمیت مهارت‌های بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازه‌گیری این مهارت‌ها در این افراد، احساس می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویرایش سوم (3-TVMS) در کودکان نارس بود.
روش پژوهش: بدین‌منظور از بین دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله سراسر کشور به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 2100 نفر انتخاب شدند. از این میان 376 کودک نارس که هنگام تولد کمتر از هشت ماه یا با وزن بسیار کم (1500 گرم) بودند، وارد تحقیق شدند. ابزار اندازه‌گیری نسخة فارسی3-TVMS بود که در دو مرحله، به فاصلة سه هفته روی نمونه‌های تحقیق اجرا شد. همچنین آزمون بندر گشتالت در مرحلة اول روی آزمودنی‌ها اجرا شد. از روش آلفای کرونباخ به‌منظور تعیین همسانی درونی یا پایایی درونی و از روش ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای برای تعیین پایایی زمانی و از تحلیل واریانس یکراهه برای تعیین روایی سازه و تفاوت بین گروه‌ها استفاده شد. همچنین برای بررسی روایی همگرا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق حاکی از روایی مناسب3-TVMS برای تمامی گروه‌های سنی 7 تا 12 سال در کودکان نارس است. همچنین نتایج حاکی از همسانی درونی مطلوب و قابل قبول و پایایی زمانی یا تکرارپذیری این آزمون است.
نتیجه‌گیری: 3-TVMS دارای روایی و پایایی مناسب به‌منظور غربالگری و شناسایی کودکان نارس مبتلا به اختلال مهارت‌های بینایی-حرکتی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Persian Version of the Test of Visual-Motor Skills-3rd Edition in Preterm Children

نویسندگان [English]

  • Fardin Qeysari 1
  • Mahmoud Sheikh 2

1 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sport Sciences and Health , University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Considering the prevalence of visual-motor disorders among preterm children and the importance of visual-motor skills in performing daily tasks, A reliable and valid tool is needed to measure these skills in preterm children. The present study aimed to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the test of visual-motor skills- 3rd edition (TVMS-3) in preterm children.
Methods: For this purpose, 2100 students were selected from 7 to 12-year-old students across the country by multi-stage cluster random sampling method. Among these students, 376 preterm children who were born before 32 weeks of pregnancy or with a very low weight (1500 grams) were included in the research. The measurement tool of this study was the Persian version of TVMS-3, which was implemented in two stages, three weeks apart, on the research samples Also, the Bender Gestalt test was performed on the subjects in the first stage. Cronbach's alpha method was used to determine internal consistency or internal reliability, the intra-class correlation coefficient method was used to determine temporal reliability, and a one-way analysis of variance was used to determine construct validity and differences between groups. Pearson's correlation coefficient was also used to check the convergent validity.
Results: The results of this study indicate the appropriate validity of the TVMS-3 for all 7 to 12-year-old age groups of preterm children. Also, the results of this study indicate the desirable and acceptable internal consistency and temporal reliability or reproducibility of this test.
Conclusion: The TVMS-3 has appropriate validity and reliability for screening and identifying preterm children with visual-motor skills disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Standardization
  • Reliability
  • Validity
  • Visual-Motor Skills
  • Preterm Children
   https://doi.org/10.1111/1440-1630.12626