نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران

2 دانشگاه تهران

10.22059/jsmdl.2024.368700.1755

چکیده

مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس، تأثیرات منفی این اختلالات بر کیفیت عملکرد حرکتی و اهمیت مهارت‌های بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازه‌گیری این مهارت‌ها در این افراد، احساس می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ,ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم در کودکان نارس بود.



روش پژوهش: بدین منظور از میان دانش آموزان 7 تا 12 ساله سراسر کشور به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 2100 ، انتخاب شدند. از این میان 376 نفر کودک نارس که در هنگام تولد کمتر از 8 ماه بودند، وارد تحقیق شدند. ابزار اندازه‌گیری این تحقیق آزمون مهارت‌های بینایی-حرکتی ویرایش سوم بود که دو بار، به فاصله سه هفته بر روی نمونه‌های تحقیق اجرا شد.

از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی به تفکیک هر گروه سنی، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی، همبستگی درون طبقه‌ای در روش آزمون-آزمون مجدد برای پایایی زمانی آزمون استفاده شد. همچنین از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه، برای بررسی روایی سازه آزمون استفاده شد.



یافته ها: نتایج این تحقیق حاکی از روایی مناسب آزمون مهارت‌های بینایی حرکتی -3 برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال در کودکان نارس می‌باشد. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از همسانی درونی مطلوب و قابل قبول و پایایی زمانی یا تکرارپذیری این آزمون می‌باشد؛ بنابراین.



نتیجه گیری: آزمون مهارت توجه بینایی- حرکتی-3 دارای روایی وپایایی مناسب جهت غربالگری و شناسایی کودکان نارس مبتلا به اختلال مهارت‌های بینایی-حرکتی می باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Psychometric properties of the Persian version of the Visual-Motor Skills test-3 in preterm children

نویسندگان [English]

  • Fardin qeysari 1
  • Mahmoud Sheikh 2

1 motor behavior

2 دانشگاه تهران

چکیده [English]

Background: Due to the prevalence of visual-motor disorders among preterm children, the negative effects of these disorders on the quality of motor function and the importance of visual-motor skills in performing daily tasks, A reliable and valid tool is needed to measure these skills in these people. The aim of the present study was to evaluate the Psychometric properties and standardization of the Persian version of the third edition visual-motor skills test in preterm children.

Methods: For this purpose, 2100 students were selected from 7 to 12 year old students all over the country by multi-stage cluster random sampling method and of these, 376 preterm children (<32 weeks gestation) were purposefully selected.The measurement tool of this study was the third-edition visual-motor skills test, which was performed twice, three weeks apart, on the research samples. Formula Z was used to calculate the percentage points for each age group. Cronbach's alpha coefficient was also used to determine internal consistency and intra-class correlation in test-retest method was used for test time reliability.

Results: The results of this study indicate the appropriate validity of the 3-motor vision skills test for all age groups 7 to 12 years in preterm children. Also, the results of this study indicate the desired and acceptable internal consistency and time reliability or reproducibility of this test.

Conclusion:. The visual-motor skills test 3 has appropriate validity and reliability for screening and identifying premature children with visual-motor skills disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Standardization
  • reliability
  • validity
  • visual-motor skills
  • preterm children