محبوبه غیور؛ محمود شیخ؛ رسول حمایت طللب؛ امیرحسین معماری
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهتجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 3 مرحلۀ پایه، پیشآزمون و پسآزمون ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهتجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 3 مرحلۀ پایه، پیشآزمون و پسآزمون از نظر مهارتهای حرکتی براساس تست برونینسکی-ازرتسکی ارزیابی شدند. بهمنظور آنالیز اندازهگیریهای مکرر دادههای ناپارامتریک، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات منتخب اسپارک بهطور معناداری موجب بهبود مهارت تعادل پویا (001/0 (P<و هماهنگی دوطرفه (001/0 (P< شده است. بهطور کلی میتوان گفت که این تمرینات منتخب اسپارک بر بهبود محدودیتهای حرکتی شدید کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مثبتی دارد.