نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین همراه با ریتم‌های مختلف موسیقی بر جفت‌شدگی حرکت دودستی بود.
روش پژوهش: شرکت‌کنندگان در پژوهش 48 دانش‌آموز (۱۵ تا 17 ساله) بودند که به سه گروه 16 نفره تقسیم شدند. آنها در پیش‌آزمون چهار حرکت دودستی با دشواری متفاوت، که شامل ترسیم دایره- خط بود، انجام دادند. در تمرین تنها تکلیفِ ترسیم دست راست دایره و دست چپ خط افقی انجام شد. سه جلسه تمرین (هر جلسه 4 بلوک 10 کوششی 30 ثانیه‌ای) انجام شد. حین تمرین، گروه اول به موسیقی با ضرباهنگ ۱۲۰ ضربه در دقیقه و گروه دوم 90 ضربه در دقیقه گوش می‌دادند. گروه سوم بدون موسیقی تمرین انجام کردند. آنها بلافاصله پس‌آزمون و ۴۸ ساعت بعد آزمون یادداری و انتقال را انجام دادند. برای تحلیل آماری، از آزمون‌های آنووای مرکب و تحلیل واریانس مکرر در سطح معنا‌داری 0/05 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرین همراه با موسیقی در آزمون یادداری و انتقالِ ساده و متوسط سبب پیشرفت در الگوی فضایی تکلیف دودستی ترسیم دایره- خط شد، ولی در آزمون انتقالِ دشوار، تمرینات به‌ویژه در گروه اول (موسیقی با تمپوی بالا) موجب افت عملکرد شد. به‌طوری‌که در الگوی زمانی یا تعداد دایره-خط در آزمون انتقالِ دشوار، افت عملکرد مشاهده شد و انتقال منفی رخ داد.
نتیجه‌گیری: روی‌هم‌رفته پس از تمرین، شاید به‌دلیل سادگی حرکت، جفت‌شدگی دودستی قوی رخ نداد. همچنین جفت‌شدگیِ زمانی از جفت‌شدگی فضایی قوی‌تر بود و هرچه تمپوی موسیقی بالاتر بود، میزان جفت‌شدگی دودستی بیشتر بود. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Training with Different Rhythms of Music on Asymmetric Bimanual Coordination Movement Coupling

نویسندگان [English]

  • Ozra Narimisaei 1
  • Mohammadreza Doustan 2
  • Masoumeh Hosseinzadeh 3

1 Department of Motor Behavior and sport psychology, Faculty of Sport Sciences , Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2 Department of Motor Behavior and sport psychology, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 Department of Sports physiology, Faculty of Sport Sciences , Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

 .
Introduction: The purpose of this research was to investigate the effect of training with different musical rhythms on bimanual movement coupling.
Methods: The participants were 48 students aged 15 to 17 years, randomly divided into three groups of 16 each. In the pre-test, they performed four bimanual tasks of varying difficulty, including circle-line drawing. During the training phase, only one task was practiced: drawing a circle with the right hand and a horizontal line with the left hand. Three training sessions were conducted, each consisting of 4 blocks of 10 trials lasting 30 seconds. During training, the first group listened to music with a tempo of 120 beats per minute (BPM), the second group listened to music at 90 BPM, and the third group trained without music (control group). Participants completed an immediate post-test, followed by retention and transfer tests 48 hours later. Statistical analysis was performed using mixed ANOVA and repeated measures ANOVA in SPSS at a significance level of 0.05.
Results: The results showed that training with music improved performance in the spatial pattern of the bimanual circle-line drawing task during the simple and moderate transfer and retention tests. However, in the difficult transfer test, training—especially with high-tempo music (120 BPM)—led to a decline in performance. Specifically, a decrease in the temporal pattern (i.e., number of circle-line cycles) was observed, indicating negative transfer.
Conclusion: Overall, after training, strong bimanual coupling did not occur, possibly due to the simplicity of the task. Temporal coupling was found to be stronger than spatial coupling. Moreover, higher music tempo was associated with greater bimanual coupling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motor Coordination
  • Musical Rhythm
  • Bilateral Interference
  • Temporal Coupling
  • Spatial Coupling