نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 معلم آموزش و پرورش
2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
3 عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین تأثیر برنامه حرکتی منتخب بر درک مطلب و خواندن دانشآموزان نارساخوان هفت تا نه ساله بود. جامعه هدف درمطالعه حاضر، شامل تمام دانشآموزان نارساخوان هفت تا نه ساله شهر فردوس بود. شرکتکنندگان در سه گروه تمرینات منتخب، تجربی و کنترل اختصاص یافتند.روش پژوهش از نوع نیمه تجربی باطرح پیشآزمون- پسآزمون همراه باگروه کنترل بود. درگروههای تمرینات منتخب و تجربی انجام مداخله اعمال گردید. شرکتکنندگان در دو مرحله پیش و پس از دوره تمرینی بادو آزمون درک مطلب و عملکرد خواندن ارزیابی شدند. درحالیکه دو گروه تمرینی براساس برنامه تعریفشده خود موردمداخله قرارگرفته بودند،گروه کنترل هیچ تمرینی انجام ندادند. برنامه تمرینی منتخب بهکاررفته برمبنای رویکرد بلایت مبتنی بریادگیری توجه، تعادل و هماهنگی طراحی و درچهار هفته انجام شد، بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به اختلالات خواندن، یک روز قبل از شروع تمرینات از افرادشرکتکننده خواسته شد تا به آزمون خواندن و نارساخوانی(نما) پاسخ دهند. سپس گروههای آزمایشی (برنامه تمرینی منتخب و تجربی) به مدت 4 هفته (12جلسه) دربرنامه تمرینات منتخب حرکتی شرکت کردند، دراین مدت گروه کنترل برنامۀ تمرینی هدفداری را دنبال نمیکرد. زمان تقریبی برای هر جلسهی تمرینی 70دقیقه بود که شامل 10دقیقه گرم کردن،50دقیقه تمرینات ایستگاهی (تمرینات توجه، تعادلی و هماهنگی) و 10دقیقه تمرینات سرد کردن بود. از آزمونهای پارامتریک تحلیل کوواریانس یکراهه و چند متغیره در پژوهش حاضر استفاده گردید. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان گروه تمرینات منتخب مبتنی بر رویکرد بلایت عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر در هردو متغیر داشتند. نتایج این مطالعه تأییدی برتمرینات منتخب مبتنی بررویکرد بلایت است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of the selected movement program on comprehension and reading of female dyslexic students aged 7 to 9 years in Ferdows town.
نویسندگان [English]
- Farzane Barmaki 1
- mehdi sohrabi 2
- Aireza Saberi Kakhki 3
1 teacher
2 sohrabi
3 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
The purpose this study was determining the effect of the selected movement program on reading comprehension and reading of seven to nine-year-old, dyslexic students. The target population included all seven- to nine-year-old dyslexic students of Ferdows. Participants assigned to three groups of selected exercises, experimental and control. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. Intervention applied in selected and experimental groups. The participants were evaluated in two phases before and after the training period. While two training groups were intervened based on their defined program; The control group didn’t do any training. The selected training program used based on the Blight approach(learn attention, balance and coordination) was designed and done in four weeks. In order to collect data related to reading disorders, the participants were asked to take a test one day before starting the exercises. Then the experimental groups participated in the selected movement training program for4weeks(12sessions) and the control group did not follow the targeted training program. each training session was approximately70minutes, which included 10 minutes of warm-up, 50minutes of stationary exercises (attention, balance and coordination practicing) and10minutes of cool-down. Descriptive statistics(mean and standard deviation) and due to the normality of data distribution, parametric tests and inferential statistics of one-way and multivariate covariance analysis used in this study. The results showed that the participants of the selected training group based on the Blight approach performed better than others in both task. The results confirm the selected exercises based on the Blight approach.
کلیدواژهها [English]
- movement program
- comprehension
- reading
- dyslexic students