نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه

2 استاد دانشگاه ارومیه

10.22059/jsmdl.2025.391474.1831

چکیده

مقدمه: روش و چگونگی آموزش می‌تواند یکی از موارد اثرگذار در میزان یادگیری در ورزش و حس سرگرم‌کنندگی آن در فعالیت‌های ورزشی در مدرسه و محیط‌های دیگر آموزشی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فوتسال به روشهای آموزش بازی‌ها برای فهمیدن (TGFU) و بازی تاکتیکی (TGA) بر عملکرد و لذت از ورزش برای دانش‌آموزان بود.

روش پژوهش: جامعۀ آماری پژوهش دانش‌آموزان دختر مقطع اول متوسطه (10 تا 12 سال) بودند که تعداد 30 نفر از آنهایی که قبلا سابقۀ بازی فوتسال نداشتند و از نظر جسمانی سالم بودند. به صورت تصادفی در دو گروه آموزشی (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. از آزمون مهارت فوتسال برای ارزیابی عملکرد فوتسال و از پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی PACES برای ارزیابی لذت از ورزش استفاده شد.

یافته ها: میزان مؤلفه ‌های پاس، دریبل، شوت و عملکرد کلی فوتسال بر اساس روش TGFU بهتر از روش TGA بود. همچنین میانگین لذت از ورزش بر اساس روش TGA بهتر از روش TGFU بود.

نتیجه گیری: هر دو مدل آموزشی، تاثیرگذاری عمیقی بر روی عملکرد و لذت از تمرینات فوتسال در دانش‌آموزان داشتند و می‌توان گفت که هر دو روش از مدل‌های کاربردی است که مربیان و معلمان ورزش می‌توانند در آموزش‌های خود از آنها استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Futsal Training Using Teaching Games for Understanding (TGFU) and Tactical Game (TGA) Methods on Performance and Enjoyment of Sports for Students

نویسندگان [English]

  • Haleh Hashempoor 1
  • hasan mohammadzade 2

1 Urmia University

2 Professor at Urmia University

چکیده [English]

Introduction: The method and manner of teaching can be one of the factors affecting the amount of learning in sports and its sense of fun in sports activities in school and other educational environments. The aim of the present study was to investigate the effect of futsal teaching using the teaching games for understanding (TGFU) and tactical games (TGA) methods on the performance and enjoyment of sports for students.

Methods: The statistical population of the study was female students in the first grade of secondary school (10 to 12 years old), 30 of whom had no previous experience of playing futsal and were physically healthy. They were randomly assigned to two educational groups (20 people in each group). The futsal skill test was used to evaluate futsal performance and the PACES questionnaire was used to evaluate the enjoyment of sports.

Results: The amount of the components of passing, dribbling, shooting and overall performance of futsal based on the TGFU method was better than the TGA method. Also, the average enjoyment of sports based on the TGA method was better than the TGFU method.

Conclusion: Both educational models had a profound impact on the performance and enjoyment of futsal training in students, and it can be said that both methods are practical models that coaches and sports teachers can use in their training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Games for understanding
  • Tactical Game
  • Enjoyment of sports
  • Sports performance of students