نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 استادیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22059/jsmdl.2025.386647.1814

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تاثیر زاویه نمایش تمرینات مشاهده ای مبتنی بر دستورالعمل‌های خیرگی بر مدت زمان چشم آرام و یادگیری پرتاب مینی بسکتبال کودکان بود. تعداد 24 کودک 10 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه الگودهی از زاویه اول شخص و سوم شخص قرار گرفتند. گروه های پژوهش به مدت سه جلسه در تمرینات یادگیری مشاهده ای مبتنی بر دستورالعمل های خیرگی شرکت کردند که قبل، بعد و 24 ساعت بعد از تمرینات مورد ارزیابی های خیرگی و حرکتی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هردو زاویه الگودهی منجر به بهبود عملکرد پرتاب آزاد مینی بسکتبال و افزایش مدت زمان چشم ساکن از پیش آزمون تا یادداری شد. همچنین بین اثربخشی زوایای مختلف تفاوت معنی داری وجود نداشت. بنابراین دستورالعمل های خیرگی در حین یادگیری مشاهده ای به دلیل بهبود فرایندهای توجهی یادگیری حرکتی را تسهیل می‌کند. اولین نتیجه پژوهش حاکی از عدم تفاوت معنی دار بین عملکرد پرتاب آزاد مینی بسکتبال گروه های پژوهش قبل از مداخلات بود که حاکی از همسانی گروه ها از نظر عملکرد حرکتی بود. تکلیف پژوهش حاضر پرتاب آزاد مینی بسکتبال بود که از فاصله 4 متری به سمت سبد بسکتبال با ارتفاع 60/2 متر از سطح زمین انجام می شود و چون آزمودنی ها کودکان می باشند ارتفاع سبد و همچنین وزن توپ کمتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of the viewing angle of modeling exercises on duration of quiet eye and learning of children's mini basketball throwing

نویسندگان [English]

  • K Norouzi 1
  • Leila Atri 2

1 Department of Motor behavior and sport psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran

2 PhD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the effects of observational exercises based on gaze instructions on quiet eye duration (QED) and learning of children's mini basketball throwing. 24 children 10 to 12 were selected avialablly and randomly placed in two groups of modeling in first and third view. Research groups participated in observational learning exercises based on gaze instructions for three sessions based on the provision of gaze behavior and verbal instrcution which were subjected to gaze and performance evaluation before, after and 24 hours after the exercises. The The results showed that both types of viewing angles improved the performance of free mini -basketball throwing and increased the QED from the pre -test to retention. Also, there was no significant difference between the effectiveness of different angles. Therefore, gaze instructions during observational learning facilitate motor learning due to the improvement of attentional processes. The first result of the study indicated that there was no significant difference between the mini-basketball free throw performance of the research groups before the interventions, indicating that the groups were similar in terms of motor performance. The task of the present study was a mini-basketball free throw, which was performed from a distance of 4 meters towards a basketball hoop at a height of 2.60 meters above the ground. Since the subjects were children, the height of the hoop and the weight of the ball were lower.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Observational Learning
  • Viewing Angle
  • Gaze Behavior
  • Mini Basketball
  • Children