نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
2 .استادیار دانشگاه اصفهان
3 استادیار دانشگاه اصفهان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر 9 تا 15 سال شهرستان لردگان انجام گرفت. به این منظور از بین دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر به صورت تصادفی ساده 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (7 پسر و 7 دختر) و کنترل (7 پسر و 7 دختر) گمارده شدند. پرسشنامة پرخاشگری قزل سفلو و همکاران (1387)، بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت ورزشی بهعنوان برنامة مداخلهای به مدت 2 ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقهای) روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دورة مداخله، آزمون پرخاشگری بار دیگر روی دو گروه اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس با بهرهگیری از نرمافزار تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان پرخاشگری تفاوت معنادار آماری (001/0 ) وجود دارد که نشان میدهد اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است. بنابراین میتوان دریافت که فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر تأثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of a Period of Regular Exercise Activity on the Aggression of Educable Mentally Retarded Students
نویسندگان [English]
- Janbaba Aghaeinejad 1
- Salar Faramarzi 2
- Ahmad Abedi 3
1 Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan Branch)
2 Isfahan University
3 Isfahan University
چکیده [English]
The current study aimed to examine the effect of a period of regular exercise on
the aggression of educable mentally retarded students aged between 9 and 15 in
Lordegan city. For this purpose, 28 students were selected randomly and divided
into two groups: 7 boys and 7 girls in experimental group and 7 boys and 7 girls in
control group. Ghezelseflu et al. (1387) aggression scale was used as a pretest for
both groups. A period of exercise program as an intervention program was run for
2 months, every week, 3 sessions (45 minutes) per week on the experimental group.
After intervention program, aggression scale was run again. The data were
analyzed by covariance using spss software. The results showed that a significant
difference between control and experimental groups' performance (P<0.001) in
aggression which showed that a period of exercise program reduced the
aggression and its subscales in the experimental group. It was concluded that
regular exercise program reduced the aggression of educable mentally retarded
students.
کلیدواژهها [English]
- Regular Exercise Program
- Aggression
- students
- mentally retarded
- educable