نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، ایران
2 کارشناسارشد، تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر یک دوره آموزش مهارتهای پایۀ شنا بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی 7 تا 11 سال بود. بدین منظور 20 کودک اوتیسمی با میانگین ± انحراف استاندارد سن 05/1±3/10 سال و شاخص تودۀ بدن 76/1±9/18 کیلوگرم بر متر مربع بهصورت تصادفی به دو گروه دهنفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ تمرینی شامل گرم کردن با حرکات کششی، آموزش و تمرین استاندارد شنا و حرکات توپی در خارج و داخل آب به مدت شش هفته در گروه تجربی اجرا شد. گروه کنترل نیز به فعالیتهای معمول میپرداختند. در آغاز و پایان پژوهش از هر دو گروه آزمون بهرۀ حرکتی درشت اولریخ 2 بهعمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد، برنامۀ تمرینی منتخب بر بهبود هر سه گروه مهارتهای دستکاری (40 درصد)، مهارتهای جابهجایی (31 درصد) و پایه (35 درصد) تأثیر معناداری داشته است (05/0P<). در همین راستا نیز تفاوت تغییرات پیش تا پسآزمون هر سه مهارت بین دو گروه معنادار است (05/0P<).
در نهایت بهنظر میرسد تمرینات شنا با تکیه بر مهارتهای دستکاری و جابهجایی قادر است آثار مفیدی بر تواناییهای حرکتی کودکان دچار اختلال اوتیسم داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Basic Swimming Skills Training on Gross Motor Skills in Autistic Children (7-11 Years Old)
نویسندگان [English]
- Farnaz Torabi 1
- Azar Aghayari 1
- Sohayl Dashtabadi 2
1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Payame Noor University, Iran
2 MSc of Physical Education, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of basic swimming skills training on gross motor skills in male autistic children (7-11 years old). For this purpose, 20 autistic children (mean + SD age: 10.3±1.05 yr and BMI: 18.9±1.76 kg/m2) were randomly divided into two groups of experimental and control (each group 10 subjects). The training protocol of the experimental group was implemented for 6 weeks containing warm-up with stretching exercises, standard swimming instruction and training and ball movements inside and outside water. The control group was engaged in their routine activities. At the beginning and at the end of the study, the second edition of Test of Gross Motor Development (TGMD-2) (Ulrich, 2000) was applied for both groups. Findings showed that the manipulation skills (%40), locomotion skills (%31) and gross skills (%35) improved significantly after the selected training protocol (P<0.05). Accordingly, the differences between the two groups in changes of pretest and posttest of the three skills were significant (P<0.05). Finally, it seems that swimming training with an emphasis on manipulation and locomotion skills can have beneficial effects on motor abilities of children with autism.
کلیدواژهها [English]
- autistic children
- basic skills
- gross motor development
- swimming training
- Ulrich test