مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
بنیامین قلیچ پور؛ مهدی شهبازی؛ فضل الله باقرزاده
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون روی دانشآموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقهای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی بهصورت نمونهگیری مرحلهای از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون روی دانشآموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقهای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی بهصورت نمونهگیری مرحلهای از جامعۀ دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی مدارس شهر بهارستان تهران انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانشآموزان گروه تجربی به مدت 10 هفته و هفتهای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامۀ منتخب طنابزنی را اجرا کردند. دادههای حاصل پس از سنجش نرمال بودن از طریق آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0P< تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشاندهندۀ پیشرفت معنادار در گروه تجربی برای هر دو آزمون تعادل ایستا (019/0= P) و پویا (05/0= P) بود. همچنین میانگین نمرۀ پسآزمون تعادل پویا در گروه تجربی بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل (041/0= P) بود، ولی چنین تفاوتی در نتایج آزمون تعادل ایستا بین دو گروه کنترل دیده نشد (225/0=P). براساس نتایج بهدستآمده، برنامۀ تمرینی طرح طناورز موجب پیشرفت تعادل دانشآموزان شد، ازاینرو این تحقیق اجرای طرح طناورز در مدارس کشور را مفید ارزیابی میکند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محمد حسین قهرمانی؛ محمد علی پشارت؛ مهدی سهرابی
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای تکانشگری بازیکنان پستهای مختلف فوتبال با توجه به دیدگاه گرایش غالب بود. به این منظور 40 فوتبالیست از لیگ دسته یک کشور با میانگین سنی 9/3±65/28 سال در پستهای مختلف فوتبال در این تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری ویژگیهای تکانشگری شرکتکنندهها از مقیاس تکانشگری بارت (BIS-11) و آزمون ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای تکانشگری بازیکنان پستهای مختلف فوتبال با توجه به دیدگاه گرایش غالب بود. به این منظور 40 فوتبالیست از لیگ دسته یک کشور با میانگین سنی 9/3±65/28 سال در پستهای مختلف فوتبال در این تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری ویژگیهای تکانشگری شرکتکنندهها از مقیاس تکانشگری بارت (BIS-11) و آزمون عملکرد مداوم (CPT) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دروازهبانان و مدافعان نسبت به بازیکنان میانی و مهاجمان در متغیرهای شناختی و حرکتی از عاملهای تکانشگری و تعداد تشخیص نادرست از آیتمهای آزمون عملکرد مداوم، مقادیر بیشتری را بهدست آوردند (389/0 Partial η2 = ، 228/0wilks Lambda ،001/0=P ،126/3 =(9,82)F). براساس نتایج این تحقیق میتوان گفت تکانشگری یکی از تبیینکنندههای اصلی گرایش بازیکنان به پستهای مختلف فوتبال در کنار متغیرهای مرتبط دیگر است.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فرناز ترابی؛ آذر آقایاری؛ سهیل دشت آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر یک دوره آموزش مهارتهای پایۀ شنا بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی 7 تا 11 سال بود. بدین منظور 20 کودک اوتیسمی با میانگین ± انحراف استاندارد سن 05/1±3/10 سال و شاخص تودۀ بدن 76/1±9/18 کیلوگرم بر متر مربع بهصورت تصادفی به دو گروه دهنفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ تمرینی شامل گرم کردن با حرکات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر یک دوره آموزش مهارتهای پایۀ شنا بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی 7 تا 11 سال بود. بدین منظور 20 کودک اوتیسمی با میانگین ± انحراف استاندارد سن 05/1±3/10 سال و شاخص تودۀ بدن 76/1±9/18 کیلوگرم بر متر مربع بهصورت تصادفی به دو گروه دهنفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ تمرینی شامل گرم کردن با حرکات کششی، آموزش و تمرین استاندارد شنا و حرکات توپی در خارج و داخل آب به مدت شش هفته در گروه تجربی اجرا شد. گروه کنترل نیز به فعالیتهای معمول میپرداختند. در آغاز و پایان پژوهش از هر دو گروه آزمون بهرۀ حرکتی درشت اولریخ 2 بهعمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد، برنامۀ تمرینی منتخب بر بهبود هر سه گروه مهارتهای دستکاری (40 درصد)، مهارتهای جابهجایی (31 درصد) و پایه (35 درصد) تأثیر معناداری داشته است (05/0P<). در همین راستا نیز تفاوت تغییرات پیش تا پسآزمون هر سه مهارت بین دو گروه معنادار است (05/0P<).
در نهایت بهنظر میرسد تمرینات شنا با تکیه بر مهارتهای دستکاری و جابهجایی قادر است آثار مفیدی بر تواناییهای حرکتی کودکان دچار اختلال اوتیسم داشته باشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مریم پروین؛ احمدرضا موحدی؛ سالار فرامرزی
چکیده
در تحقیق حاضر تأثیر بازیهای کودکانۀ جسمانی بر میزان کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی بررسی شد. شرکتکنندگان 33 دانشآموز دختر 9 تا 11 سال بودند که تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی بازیهای منتخب کودکانۀ جسمانی را به مدت 8 هفته، هفتهای دو جلسه انجام دادند و گروه کنترل هیچ بازی جسمانی را تجربه نکردند. ...
بیشتر
در تحقیق حاضر تأثیر بازیهای کودکانۀ جسمانی بر میزان کمرویی دانشآموزان دختر دبستانی بررسی شد. شرکتکنندگان 33 دانشآموز دختر 9 تا 11 سال بودند که تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی بازیهای منتخب کودکانۀ جسمانی را به مدت 8 هفته، هفتهای دو جلسه انجام دادند و گروه کنترل هیچ بازی جسمانی را تجربه نکردند. کمرویی، قبل و بعد از مداخلۀ پژوهشی اندازهگیری شد. برای اندازهگیری کمرویی از پرسشنامۀ کمرویی کودکان کروزیر (1995) و برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t استفاده شد. نتایج نشان داد بازیهای کودکانۀ جسمانی به بهبود معنادار در میزان کمرویی شرکتکنندگان گروه تجربی منجر شد ( (P< .001درحالیکه تغییری در نمرۀ کمرویی شرکتکنندگان گروه کنترل در طول دورۀ پژوهشی مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر به دستاندرکاران تعلیم و تربیت یادآوری میکند که از بازیهای کودکانۀ جسمانی میتوان بهعنوان روش مداخلۀ مناسب برای بهبود کمرویی کودکان دبستانی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حمیده جهانبخش؛ پروانه شفیع نیا؛ سیده ناهید شتاب بوشهری
چکیده
بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، بهصورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه میشود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی کودکان 9 تا 11 سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راستدست به روش دردسترس بهعنوان نمونۀ آماری ...
بیشتر
بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، بهصورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه میشود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی کودکان 9 تا 11 سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راستدست به روش دردسترس بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و براساس سن، قد، وزن، طول دست، طول بازو و نمرههای پیشآزمون به سه گروه 30 نفری بازخورد هنجاری مثبت، منفی و کنترل تقسیم شدند. مرحلة اکتساب، شامل شش بلوک دهکوششی بود. در این مرحله هر سه گروه بعد از هر کوشش بازخورد حقیقی و گروههای مثبت و منفی علاوهبر این، در پایان هر بلوک بازخورد هنجاری دریافت میکردند. آزمون انتقال و یادداری به دو صورت بلافاصله و تأخیری بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. بعد از بررسی دادهها و همگنی واریانسها، دادهها به روش تحلیل واریانس یکراهه با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد (05/0P ≤). در هر سه مرحله بین گروهها تفاوت معناداری مشاهده شد و گروه بازخورد هنجاری مثبت عملکرد بهتری داشت (001/0=P). یافتهها نشان میدهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیلکننده در یادگیری حرکتی دارد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حجت الله امینی؛ علی اکبر جابری مقدم
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر برخی ویژگیهای عصبروانشناختی در کودکان پسر 8 تا 10 سالۀ دچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران بود. 34 کودک 10-8 سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی که در سال 1392 به کلینیکهای کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر برخی ویژگیهای عصبروانشناختی در کودکان پسر 8 تا 10 سالۀ دچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران بود. 34 کودک 10-8 سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی که در سال 1392 به کلینیکهای کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. بهمنظور غربالگری، از پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون استفاده شد. همچنین بهمنظور ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامۀ عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ حرکتی مداخلهای ژیمناستیک را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0≤P با کمک نرمافزار SPSS16 انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (001/0P≤، a492.454F=) و حسی – حرکتی (001/0P≤، a285.693F=) مشاهده شد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که برنامۀ تمرینی ژیمناستیک میتواند بر بهبود بر ویژگیهای عصبروانشناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مهرزاد خارستانی؛ مجتبی اسماعیلی آبدر؛ احمد قطبی ورزنه
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر روشهای گوناگون تصویرسازی بر اجرای مهارتهای فوتبالیستهای 7 تا 10 ساله بود. 45 کودک با میانگین سنی 13/1 ± 44/8 سال و توانایی تصویرسازی یکسان انتخاب شدند و تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، سه جلسه در هفته به مدت شش هفته صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد بین گروههای مختلف ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر روشهای گوناگون تصویرسازی بر اجرای مهارتهای فوتبالیستهای 7 تا 10 ساله بود. 45 کودک با میانگین سنی 13/1 ± 44/8 سال و توانایی تصویرسازی یکسان انتخاب شدند و تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، سه جلسه در هفته به مدت شش هفته صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد بین گروههای مختلف تصویرسازی در مرحلۀ اکتساب (001/0=P) و یادداری (002/0=P) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون پیگردی توکی در مرحلۀ اکتساب نشان داد که بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و گروه تصویرسازی عمومی شناختی تفاوت معناداری (53/0=P) وجود ندارد، ولی بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و تصویرسازی سنتی (006/0=P) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (03/0=P) تفاوت معناداری مشاهده شد. در مرحلۀ یادداری نتایج آزمون پیگردی توکی تفاوت معناداری را بین گروههای تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی سنتی (002/0 P=)، گروه تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی عمومی شناختی (037/0 P=) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (001/0 P=) نشان داد. با توجه به یافتههای این پژوهش، نقش تصویرسازی خاص شناختی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و استفاده از آن به آموزشگران و مربیان فوتبال توصیه میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
محسن پورمنتی؛ حسن غرایاق زندی؛ الهه عرب عامری
چکیده
در رقابتهای ورزشی، استرس امری طبیعی است و ورزشکاری میتواند اجرای سطح بالایی به نمایش بگذارد و پیروز شود که قدرت مقابله با استرس را داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران انشل و کایسیدیس بود. به این منظور نخست پرسشنامه طی چند مرحله ترجمه شد و سپس برای تعیین روایی محتوا براساس معیارهای ...
بیشتر
در رقابتهای ورزشی، استرس امری طبیعی است و ورزشکاری میتواند اجرای سطح بالایی به نمایش بگذارد و پیروز شود که قدرت مقابله با استرس را داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران انشل و کایسیدیس بود. به این منظور نخست پرسشنامه طی چند مرحله ترجمه شد و سپس برای تعیین روایی محتوا براساس معیارهای نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا، پرسشنامۀ ترجمهشده به هفت متخصص روانشناسی ورزشی داده شد. روایی محتوا از نظر متخصصان قابل پذیرش بود. سپس برای بررسی روایی سازه، پرسشنامه به 425 ورزشکار با سطوح متفاوت مهارتی در رشتههای تیمی و انفرادی داده شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی دادهها تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل بود (67/1=X2/df، 945/0=CFI، 927/0=NFI، 048/0=RMSEA). از آلفای کرونباخ نیز برای بهدست آوردن همسانی درونی زیرمقیاسها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس سبک گرایشی 763/0 و برای سبک اجتنابی 814/0 بود که نشاندهندۀ پایایی مناسب پرسشنامه است. براساس این نتایج میتوان گفت که پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران، ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی در زمینۀ استرس ورزشی و روشهای مقابله با آن است.