مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
بهرام غفاری؛ مهدی شهبازی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار بود. شرکتکنندگان در تحقیق 30 دانشجوی پسر و دختر ورزشکار دانشگاه تهران بودند که براساس نمرههای کسبشده در پرسشنامۀ وضوح تصویرسازی حرکتی-2 به دو گروه همگن 15 نفری پسر و دختر تقسیم شدند. به شرکتکنندگان در سه نوبت آزمون، ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار بود. شرکتکنندگان در تحقیق 30 دانشجوی پسر و دختر ورزشکار دانشگاه تهران بودند که براساس نمرههای کسبشده در پرسشنامۀ وضوح تصویرسازی حرکتی-2 به دو گروه همگن 15 نفری پسر و دختر تقسیم شدند. به شرکتکنندگان در سه نوبت آزمون، بازخورد زیستی شنیداری ارائه شد و نمرههای آنها در سه شاخص انگیختگی ثبت شد. شرایط عادی بدون تصویرسازی برای آزمون اول اجرا شد. در آزمون دوم از شرکتکنندگان خواسته شد موقعیت خود را در شرایط مسابقه تصویرسازی ذهنی کنند؛ در آزمون نهایی باید با استفاده از روشهای تنفس آرام و عمیق و همچنین بازخورد شنیداری سعی میکردند خود را به شرایط آرامش برسانند و انگیختگی خود را کاهش دهند. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و تی مستقل نشان داد که در نمرههای هر سه شاخص ضربان قلب، دما و پاسخ گالوانیک در آزمون نهایی تفاوت معناداری بین نمرههای میانگین دو گروه دختر و پسر ورزشکار وجود داشت (05/0 ≥P ). یافتهها نشان میدهد که پسران در مقایسه با دختران، از توانایی کنترل انگیختگی بیشتری برخوردارند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
الهام لشنی؛ شهزاد طهماسبی
چکیده
تعادل بخش جداییناپذیر تمام فعالیتهای روزمره و ورزشی است و حفظ آن مستلزم دریافت اطلاعات از سیستمهای مختلف بهویژه بینایی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد همزمان آینه بر میزان توانایی حفظ تعادل بود. به این منظور 34 دانشآموز دختر 13-7 ساله در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون تعادل ایستای لکلک بهصورت ...
بیشتر
تعادل بخش جداییناپذیر تمام فعالیتهای روزمره و ورزشی است و حفظ آن مستلزم دریافت اطلاعات از سیستمهای مختلف بهویژه بینایی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد همزمان آینه بر میزان توانایی حفظ تعادل بود. به این منظور 34 دانشآموز دختر 13-7 ساله در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون تعادل ایستای لکلک بهصورت تصادفی به سه گروه کنترل، بازخورد همزمان آینه و چشم بسته تقسیم شدند. از روش آماری t همبسته برای مقایسۀ درونگروهی و از تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسۀ بینگروهی در سطح معناداری 05/0 ≥ P استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تفاوت معناداری را در پیشآزمون سه گروه نشان نداد (05/0 ≤ P). اما در پسآزمون، میزان توانایی حفظ تعادل در کودکان با استفاده از بازخورد همزمان آینه نسبت به گروه کنترل (001/0=P) و نسبت به گروه چشم بسته (001/0=P) تفاوت معناداری داشت. همچنین نتایج tهمبسته نشان داد که تنها گروه بازخورد همزمان دارای افزایش معناداری (007/0=P) در میزان تعادل بود. نتایج نشان میدهد استفاده از بازخورد همزمان در کودکان با استفاده از آینه میتواند موجب بهبود توانایی حفظ تعادل در کودکان شود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
فریده شفعتی؛ احمدرضا موحدی؛ حمید صالحی
چکیده
مهارتهای حرکتی پایه، عنصر اصلی رشد حرکتیاند و به دو گروه مهارت حرکتی درشت و ظریف تقسیم میشوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بود. شرکتکنندگان در پژوهش سه کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی نوع ترکیبی، در ردۀ سنی 8-6 سال ...
بیشتر
مهارتهای حرکتی پایه، عنصر اصلی رشد حرکتیاند و به دو گروه مهارت حرکتی درشت و ظریف تقسیم میشوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بود. شرکتکنندگان در پژوهش سه کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی نوع ترکیبی، در ردۀ سنی 8-6 سال بودند. این پژوهش یک مطالعۀ موردی با طرح خط پایۀ چندگانه بود. شرکتکنندگان به مدت 9 هفته تحت تمرین با توپ سوئیسی قرار گرفتند. با کاربرد طرح خط پایۀ چندگانه، تغییر در مهارت حرکتی درشت شرکتکنندگان در توالیهای یکهفتهای بررسی شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ کانرز فرم 48 سؤالی والدین و آزمون تبحر حرکتی برونینکس - اوزرتسکی بود. یافتههای پژوهش براساس تحلیل دیداری و شاخصهای آمار توصیفی تجزیهوتحلیل شد. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان داد مداخلۀ مورد نظر در بهبود مهارت حرکتی درشت سه شرکتکننده اثربخش بوده است (با درصد دادههای ناهمپوش (PND) برابر با 100 درصد برای هر سه شرکتکننده). نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی در بهبود مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی است.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
علیرضا فارسی؛ حدیث کاویانپور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر سطوح مختلف دشواری تکلیف تعادلی و بازخورد بینایی بر تعادل زنان سالمند بود. 14 زن سالمند سالم با میانگین سنی 57/65 سال داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. از هر کدام از آزمودنیها خواسته شد در دو شرایط (با بازخورد بینایی و بدون بازخورد بینایی) روی سه سطح صفحۀ تعادل با ناپایداری متفاوت (سطوح 10، 8 و 6) بایستند. شاخصهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر سطوح مختلف دشواری تکلیف تعادلی و بازخورد بینایی بر تعادل زنان سالمند بود. 14 زن سالمند سالم با میانگین سنی 57/65 سال داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. از هر کدام از آزمودنیها خواسته شد در دو شرایط (با بازخورد بینایی و بدون بازخورد بینایی) روی سه سطح صفحۀ تعادل با ناپایداری متفاوت (سطوح 10، 8 و 6) بایستند. شاخصهای تعادل (کلی، میانی جانبی و قدامی خلفی) از طریق دستگاه تعادلسنج بایودکس ثبت شد. مدت زمان هر آزمون 20 ثانیه و زمان استراحت بین آزمونها 20 ثانیه بود. یافتهها نشان داد که با افزایش دشواری تکلیف تعادلی شاخص میانی- جانبی تعادل (02/0 =P) افزایش معنادار داشت و در شرایط با بازخورد بینایی در مقایسه با شرایط بدون بازخورد بینایی، شاخصهای کلی (001/0 =P)، قدامی- خلفی (01/0 =P) و میانی- جانبی تعادل (01/0 =P) کاهش معنادار داشت. بهطور کلی نتایج نشان داد که افزایش دشواری تکلیف تعادلی نوسان قامت را افزایش میدهد و ارائۀ بازخورد بینایی میتواند نوسان قامت را کم کند و تعادل را بهبود بخشد.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
حسن باغنده؛ داود حومنیان؛ الهه عرب عامری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. به همین منظور 20 دختر کمتوان ذهنی تربیتپذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 11/1±3/8 سال و ضریب هوشی 84/6±14/39 با روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند. از همۀ کودکان پیشآزمون گرفته شد، سپس نمونهها ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. به همین منظور 20 دختر کمتوان ذهنی تربیتپذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 11/1±3/8 سال و ضریب هوشی 84/6±14/39 با روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند. از همۀ کودکان پیشآزمون گرفته شد، سپس نمونهها بهصورت هدفمند به دو گروه 10 نفری کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای سنجش مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. گروه مداخله، تمرینات ادراکی- حرکتی را طی 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه و 3 روز در هفته انجام دادند. پس از 24 جلسه تمرین از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها که با استفاده از آزمون آماری K-S، ویلکاکسون و یو من ویتنی انجام گرفت، نشان داد که مداخلۀ تمرینات ادراکی- حرکتی تأثیر معناداری روی مهارتهای حرکتی درشت در گروه تمرینی داشته است (05/0P˂). درحالیکه تأثیر این دورۀ تمرینی بر مهارتهای ظریف از نظر آماری معنادار نبود (05/0P˃). از نتایج چنین برداشت میشود که برنامۀ تمرینی بهکاررفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر مناسب است و مراکز مربوط میتوانند از آن بهعنوان برنامۀ تمرینی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
سعید نظری؛ رسول حمایت طلب؛ محمود شیخ؛ مرتضی همایون نیاه
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینهای مسدود، نظامدار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینهای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخشتر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینهای مسدود، نظامدار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینهای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخشتر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروهها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنیها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایشهای مختلف انجام دادند. هر شرکتکننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p<). در مجموع پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامۀ حرکتی تعمیمیافته، آرایش از تداخل کم شروع و بهصورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامهریزی شود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
مریم لطفی؛ جلال دهقانی زاده؛ فاطمه سادات حسینی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر کانون توجه بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی بود. در این مطالعۀ شبهتجربی، 22 پسر 10 تا 12 سالۀ کمتوان ذهنی براساس هوشبهر 70 - 50 بهصورت تصادفی انتخاب و پس از یک جلسه تمرین و پیشآزمون، براساس امتیاز بهدستآمده، سن و هوشبهر در دو گروه توجه (درونی، بیرونی) همسان قرار گرفتند. افراد، 5 بلوک و ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر کانون توجه بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی بود. در این مطالعۀ شبهتجربی، 22 پسر 10 تا 12 سالۀ کمتوان ذهنی براساس هوشبهر 70 - 50 بهصورت تصادفی انتخاب و پس از یک جلسه تمرین و پیشآزمون، براساس امتیاز بهدستآمده، سن و هوشبهر در دو گروه توجه (درونی، بیرونی) همسان قرار گرفتند. افراد، 5 بلوک و هر بلوک 8 پرتاب را تمرین کردند. از آزمونهای تحلیل واریانس دوطرفۀ مکرر و تحلیل واریانس استفاده شد. در مرحلۀ یادداری، هر دو گروه در پرتابها دقت خود را افزایش دادند و در اثر تمرین، تغییرپذیری (044/0= P) و دقت پرتابها (047/0= P) کاهش یافت. در مرحلۀ انتقال، گروه توجه درونی قادر به انتقال مهارت به شرایط جدید نبودند، ولی گروه تمرین متغیر در انتقال مهارت خود به شرایط جدید موفق بودند. همچنین گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی تغییرپذیری (049/0= P) کمتر و دقت (048/0= P) بیشتری داشتند. براساس یافتههای تحقیق، گروه توجه بیرونی قادر به یادداری و انتقال مهارت به شرایط جدید بودند که فرضیۀ عمل محدودشدۀ ولف و همکاران (2001) در افراد کمتوان ذهنی نیز تأیید میشود.
مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
زهره فرنقی؛ رخساره بادامی؛ مریم نزاکت الحسینی
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی اثر دست برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راستدست-تمرین آشکار، راستدست-تمرین پنهان، چپدست- تمرین آشکار، چپدست- تمرین پنهان قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، دقت و زمان عکسالعمل متوالی بود. ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی اثر دست برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راستدست-تمرین آشکار، راستدست-تمرین پنهان، چپدست- تمرین آشکار، چپدست- تمرین پنهان قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، دقت و زمان عکسالعمل متوالی بود. مرحلة اکتساب شامل اجرای هشتصد کوشش تمرینی بود. ﮔﺮوههای تمرین آشکار، از ﺗﺮﺗﻴﺐ ظهور محرکها آگاهی داشتند، اما به ﮔﺮوههای تمرین پنهان، این آگاهی داده نشد. روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. آنالیز واریانس چندراهه نشان داد که صرفنظر از دست برتر، تمرین پنهان بر یادگیری زمان عکسالعمل در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مؤثرتر از تمرین آشکار بود. مقایسة افراد راستدست و چپدست، صرفنظر از نوع تمرین در دقت پاسخ مرحلة اکتساب معنادار بود و چپدستها بادقتتر بودند. اثر متقابل دست برتر و نوع تمرین بر زمان واکنش و دقت پاسخ معنادار نبود .بدین مفهوم که افراد راستدست و چپدست در تمرین آشکار و همین طور، تمرین پنهان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.