نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه شاهد تهران، ایران
2 دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر الگودهی خودکنترلی (ارائة الگو به یادگیرنده در زمانهایی که خودش درخواست کند)، بر یادگیری یک تکلیف زمانبندی متوالی بود. در این آزمایش 24 آزمودنی راستدست (12 پسر و 12 دختر 19 تا 20 ساله) داوطلبانه انتخاب و از لحاظ نوع الگودهی به دو گروه خودکنترلی و جفتشده تقسیم شدند. تکلیف حرکت در مسیر از قبل مشخصشده با فشردن کلیدهای 1، 4، 5 و 8 دستگاه زمانبندی متوالی با حفظ زمانبندی مطلق معین بود. افراد گروه خودکنترلی هر زمان که درخواست ارائة الگو میکردند، الگودهی میشدند، درحالیکه گروه دیگر با گروه خودکنترلی جفتشده بود. آزمایش شامل مراحل اکتساب، یادداری و انتقال بود. برای سنجش دقت عملکرد از خطای زمانبندی مطلق استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی مرحلة اکتساب نشان داد هرچند کاهش معناداری در خطای زمانبندی مطلق دو گروه الگودهی خودکنترلی و جفتشده رخ داد (05/0 P>)، بین تغییرات ایجادشده در دو گروه طی این دوره، تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 P<). نتایج آزمون یادداری نیز اختلاف معناداری را بین دو گروه نشان نداد (05/0 P>). اما در آزمون انتقال گروه خودکنترلی
بهصورت معناداری خطای کمتری داشت (05/0 P>). نتایج نشان داد تأثیرات سودمند تکنیک خودکنترلی را بهخوبی میتوان به حوزة الگودهی تعمیم داد. این روش موجب مطابقت بیشتر شرایط تمرین با نیازهای اطلاعاتی نوآموزان میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effects of self – control modeling on learning a timing task
نویسندگان [English]
- Esmaeil Nasiri 1
- Ahmad Farokhi 2
- Fazlollah Bagherzadeh 2
1 assisstand professor faculty of physical education and sport sience university of tehran
2 Ph.D. faculty of physical education and sport sience university of tehran
چکیده [English]
The purpose of the present study was to examine the effects of self – control modeling , that is presenting moded to learner whenever they asked for it, on learning a timing task.Twenty four right handed subjects (12 males, 12 females, aged 19-20) voluntarily participated in the study and were assigned randomly to two groups of self – control and yoked.The task was pressing the keys number 1, 4, 5 and 8 on a sequential timing apparatus while keeping certain absolute timig. People in the self – control group received the model whenever they requested it, while subjects in the other group were yoked with self – control group. The experiment consisted of acquistion, retention and transfer phases and absolute timing error was used as dependent variable. Results of factorial ANOVA in acqistion phase showed that even through there were a significant decrement in two groups on absolute timing error (P<0.05), but there were no significant decrement in two groups on absolute timing error (P<0.05), but there were no significant difference between two groups in this changes (P>0.05).Results of retention test failed to show any significant difference between two groups (P>0.05). but in transfer test self – control group showed significantly less error than yoked (P<0.05). the results showed that benefitcial effects of self – control technique anc well generalized to modeling domain and make practice conditions more accordant with informational needs of learners.
کلیدواژهها [English]
- Self – control modeling
- challenge point theory
- observational learning
- timing task