نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد، رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

      هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تغییر­پذیری فاصلۀ کانون توجه از طریق خودگویی آموزشی بر یادگیری فورهند تنیس روی میز بود. شرکت‌کننده­ها پس از پیش­آزمون، طی شش جلسه به تمرین 180 ضربۀ فورهند با تکرار کلمات نشانۀ "کمی چرخش" در مورد دست (ساعد را کمی به سمت بیرون بچرخانند)­ در گروه کانون توجه درونی، "کمی باز" در مورد حرکت راکت (صفحۀ راکت هنگام ضربه کمی باز باشد) در گروه کانون توجه بیرونی نزدیک، "بالای تور" در مورد حرکت توپ (توپ را روی تور بفرستند) در گروه توجه بیرونی دور پرداختند. گروه کنترل طی دورۀ اکتساب، بدون خودگویی تمرین کرد. دو روز پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری در شرایط مشابه و بعد از استراحت آزمون انتقال با تغییر جهت هدف (فورهند موازی) و هر دو بدون خودگویی انجام گرفت. دقت اجرای فورهند تنیس روی میز با یک مقیاس پنج‌ارزشی (لیائو و مسترز، 2001) و الگوی ضربه با استفاده از مقیاسی محقق‌ساخته سنجیده شد . نتایج تحلیل واریانس پنج گروه در شش جلسه با تکرار سنجش عامل جلسه و همچنین تحلیل واریانس یکطرفه، اکتساب، یادداری و انتقال دقت فورهند گروه کانون توجه درونی به‌طور معناداری کمتر از سایر گروه­ها بود ­(05/0P<). علاوه‌بر این، اثر افزایش فاصلۀ کانون توجه بر اکتساب و یادداری الگوی فورهند معنا­دار بود. اثر کانون توجه بیرونی نزدیک بر یادداری الگو نیز معنا­دار بود، ولی انتقال الگوی ضربه در گروه کنترل به‌طور معناداری بیشتر از کانون توجه بیرونی دور بود (05/0P <). بنابراین برای آموزش فورهند به نوجوانان مبتدی استفاده از خودگویی با افزایش فاصلۀ کانون توجه و کانون توجه بیرونی نزدیک و عدم استفاده از کانون توجه درونی توصیه می‌شود.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effect of variability of attentional focus distance by self-talk on the learning of table tennis forehand

نویسندگان [English]

  • Ghazal Mohamadi 1
  • Masomeh Shojaei 2
  • Afkham Daneshfar 3

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the effect of variability of attentional focus distance by self-talk on the learning of table tennis forehand in. After pretest, the participants performed 180 forehand strokes during 6 sessions with repeating the words “slightly rotation” in the internal focus group “slightly open” in the near external focus group, “over the net ” in the far external focus group, and each of the words “slightly rotation, slightly open, and over the net ” respectively in each 2 sessions in the increasing distance of attentional focus group. Control group performed without self-talk during acquisition phase. Retention test was performed 48 hours after acquisition test in the same situation without self-talk, and after break, transfer test was done by changing the direction of target (parallel forehand) without self-talk. The accuracy and the pattern of forehand strokes were measured by a 5 point-scale (Liao and Masters, 2001) and researcher-made scale, respectively) .According to the results of 2-factor mixed ANOVA, acquisition, retention, and transfer of forehand accuracy in internal focus of attention group were significantly lower than other groups (p<0.05).Furthermore, the effect of increasing attentional focus distance on acquisition of forehand pattern was significant. The effect of near external attentional focus on retention of pattern was significant. But transfer of stroke pattern in control group was significantly more than far external focus group (p<0.05). Thus, it is recommended to use self-talk by increasing   attentional focus and near external attentional focus and not to use internal focus of attention to instruct forehand to novice adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent
  • attentional focus
  • movement pattern
  • novice
  • Self-talk
  • Table Tennis
  1. اشمیت، ریچارد ای. لی تیموتی دی. (1390). کنترل و یادگیری حرکتی: با تأکید رفتاری. فرخی، احمد؛ بهرام، عباس و خلجی، حسن: انتشارات نرسی، فصل 4، صص 116.
  2.  پرویزی، نسترن. (1389). اثر تغییر جهت توجه با استفاده از خودگویی آموزشی براجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دختران جوان دانشجو. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، فصل 5، صص 123-118.
  3. شجاعی، معصومه. دانغانیان، مارینا. (1386). اثر کانون توجه بر یادگیری شوت بسکتبال در دختران نوجوان. فصلنامۀ علوم ورزشی جهش. پژوهشکدۀ ادارۀ تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی.
  4. رضایی، فاطمه. فرخی، احمد.(1388). اثر خودگفتاری آموزشی بر اجرای مهارت‌های حرکتی ساده و پیچیدۀ دانشجویان تربیت بدنی .پژوهش در علوم ورزشی رفتار حرکتی، شمارۀ 25. صص 140-127.
  5. رضایی، میثم. (1390). اثر چشم برتری، نیازهای تکلیف و مکان شی بر انتخاب دست در دسترسی افراد بزرگسال. رسالۀ دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی. دانشکدۀ تربیت بدنی، فصل 5، صص 104-98.
  6. طهماسبی فرشید. (1383). اثرات تمرکز درونی و بیرونی توجه بر عملکرد و یادگیری یک مهارت منتخب فوتبال. دانشگاه شهید بهشتی، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، فصل 5، صص 112-109.
  7. کریمی، حسین. فیاض مقدم، کیوان.(1388). بررسی شیوع چاقی و ارتباط آن با سن شروع علائم بلوغ در کودکان 14-8 ساله سنندج. دانشگاه علوم پزشکی سنندج. پایان‌نامۀ دورۀ دستیار تخصصی کودکان، فصل 3، صص 47-44.
  8. گِلِن، تِپر.(1388). راهنمای سطح یک مربیگری پینگ پنگ، ترجم لطف­الله نسبی جمیل. انتشارات کمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، بخش 2، صص 170-172.

 

 

  1. Castaneda, B., Gray, R. (2007). Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29, 59-76.
  2. Chroni, S., Perkos, S. & Theodorakis, Y. (2007). Function & performance of motivational & instruction self-talk for Adolescent basketball players the journal of sport psychology, 9 (1), 163-176.
  3. Hardy, j. (2006). Speaking clearly: A critical review of the self-talk literature. The Journal Psychology of Sport & Exercise, 7, 81-97.
  4. Hatzigeargiadis, A., zourbanos, N., Mpoumpaki, S. & Theodorakis, Y. (2008) .Mechanisms underlying the Self-talk performance relationship: the effects of motivational self-talk on self-confidence & anxiety. The journal of psychology of sport & Exercise, 10, 186-192.
  5. Hatzigeorgadis, A., Zourbanos, N., galanis, E., & Theodorakis, Y. (2011). Self-Talk and Sports Performance: A Meta-Analysisjournals.  Perspectives on Psychological Science 6(4) 348–356.             
  6. Liao, ch., Master, R. (2001). Analogy learning: A means to implicit motor learning. Journal of Sports Sciences, 2001, 19, 307-319.
  7. Magill RA. 2011. Motor learning and control: Concepts and applications: McGraw-Hill Boston, MA, 7,153-154.
  8. Mc Nevin, N.H., Shea, C.H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological Research Psychologist Frosting, 67, 22-29.
  9. Perkos, S., Theodorakis, Y., & Chorni, S. (2002). Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball players with instructional self-talk. The Sport Psychologist, 16, 368–383.
  10. Schmidt, RA., Lee, TD. (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human Kinetics Publishers, 4, 97-130.
  11. Schmidt, RA., Wrisberg, CA. (2008). Motor learning and performance: a situation-based learning approach: Human Kinetics Publishers,7,111-116.
  12. 20.    Tod, D., Thatcher, H., Mcguigan, M., & Thatcher, J. (2009). Effects of Instructional and Motivational Self-talk on The Vertical Jump. Journal of Strength and Conditioning Research23 (1)/196–202.
  13. Totska, V., & Wulf, G. (2003). The influence of external and internal foci of attention on transfer to novel situations and skills. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, 220-225.
  14. Wulf G, McNevin N, Shea CH. 2001. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A 54: 143-154.
  15. Wulf G, Su J. 2007. An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport 78, 384-93.
  16. Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. E-Journal Bewegung und Training, 1, 4–11.
  17. 25.    Wulf, G., ( 2012 ). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-28.
  18. Wulf, G., Dufek, J. S. (2009). Increased jump height an external focus due to enhanced lower extremity joint kinetics. Journal of Motor Behavior, 41 (5), 71-79.
  19. Wulf, G., Hob, M., & prinz, W. (1998). Instructions for motor learning Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of Motor Behavior, 30, 169-179.
  20. 28.    Wulf, G., Lauterbach, B., & Toole, T. (1999). Learning advantage of an external focus of attention in golf. Research Quarterly for Exercise & Sport, 70, 120-126.