نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

2 دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه.

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دستورالعمل‌های مختلف کانون توجه و سبک‌های شناختی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت اجرا شد. 80 کودک به روش تصادفی انتخاب و براساس نمره‌های پیش‌آزمون (10 پرتاب دارت)، به چهار گروه مساوی 1. مستقل از زمینه - توجه بیرونی، 2. مستقل از زمینه - توجه درونی، 3. وابسته به زمینه - توجه بیرونی و 4. وابسته به زمینه - توجه درونی تقسیم شدند. سپس در مرحلۀ اکتساب شش بلوک ده‌کوششی تکلیف پرتاب دارت را مطابق تمرکز توجه و سبک شناختی‌شان تمرین کردند. آزمون یادداری همانند پیش‌آزمون 24 ساعت بعد از اکتساب انجام گرفت. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون‌های تحلیل واریانس 4*6 با تکرار سنجش روی عامل بلوک و آنوا یکراهه و تست تعقیبی بونفرونی در مراحل اکتساب و یادداری به‌ترتیب به‌کار گرفته شدند. نتایج نشان داد در تمام مراحل بین نمره‌های گروه­ها تفاوت معنادار بوده (05/P<) و افراد با سبک شناختی مستقل از زمینه در شرایط کانون توجه بیرونی نسبت به کانون توجه درونی عملکرد بهتری داشتند و گروه سبک شناختی وابسته به زمینه با کانون توجه درونی عملکرد بهتری نسبت به کانون توجه بیرونی داشتند. به‌عبارت دیگر، در حین اتخاذ کانون‌های توجهی، سبک‌های شناختی افراد نیز باید مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Different Focus of Attention Instructions and Cognitive Styles on the Learning of Dart Throwing Skill

نویسندگان [English]

  • Ghoobad Mehrabeyan 1
  • Ali Heirani 2
  • Mahmoud Gholipoor 1

1

2

چکیده [English]

This study aimed at examining the effect of different focus of attention instructions and cognitive styles on the learning of dart throwing skill. 80 children were randomly selected and divided into four equal groups: a) field independent-external attention, b) field independent-internal attention, c) field dependent-external attention and d) field independent-internal attention based on their pretest scores (10 trials of dart throwing). Then, in acquisition phase, they practiced 6 blocks of 10 trials of dart throwing task with regard to their focus of attention and cognitive style. Retention test was conducted 24 hours after the acquisition phase similar to pretest. After ensuring data normality by Kolmogorov-Smirnov test, ANOVA 4*6 with repeated measures was conducted on block factor and one-way ANOVA and Bonferroni post hoc test was applied in acquisition and retention phases respectively. Results showed significant differences in scores of all groups in all phases (P<0.05) and those with field independent style had better performance in external focus of attention than internal focus of attention and those with field dependent style had better performance in internal focus of attention than external focus of attention. In other words, cognitive styles must be noted during recruiting the focuses of attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive style
  • dart throwing
  • focus of attention
  • learning
  1. آزادی، مهران (1387). "پیشرفت تحصیلی و روش‌های تدریس در دانشجویان با سبک‌های شناختی مستقل/وابسته به زمینه"، فصلنامۀ روانشناسان ایرانی، سال پنجم، ش 18، ص 126-119.
  2. آگاهی اصفهانی، بیتا؛ نشاط­دوست، حمید­طاهر؛ نائلی، حسین (1385). "بررسی رابطۀ سبک شناختی استقلال- وابستگی میدانی با خلاقیت". مجلۀ روان‌شناسی 29، سال دهم، ش 2، ص 51-37.
  3. برهانی، حسین؛ محمدزاده، حسن؛ سادات حسینی، فاطمه (1390). "تأثیر کانون توجه و فراوانی بازخورد در اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت"، رفتارحرکتی و روان‌شناسی ورزشی، ش 10، ص 76-57.
  4. پاکیده، علی؛ شتاب­بوشهری، ناهید؛ حیدری­نژاد، صدیقه (1392). "تأثیر سبک‌های شناختی و شرایط محیطی بر اکتساب و یادداری پاس دودستی بسکتبال دانشجویان پسر"، پایان­نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، ص 72-69.
  5. حسینی­نسب، سید داوود؛ ولی­نژاد، یدالله (1382)."بررسی رابطۀ سبک شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و یادگیری خودنظم‌ده با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان سوم راهنمایی"، مجلۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورۀ سوم، سال نهم، ش 3 و 4، ص 78-65.
  6. حجازی دینان، پریسا؛ اصلانخانی، محمدعلی؛ فرخی، احمد؛ شجاعی، معصومه (1390). "اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی"، رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، ش 9، ص 66- 45.
  7. ریچارد ای مگیل (1389)."یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد". ترجمۀ واعظ­موسوی محمد­کاظم، شجاعی معصومه. انتشارات بامداد کتاب. چ سوم، ص 184، 205 و 196.
  8. طهماسبی، فرشید؛ اصلانخانی، محمد؛ نمازی­زاده، مهدی (1388)."اثرات تمرکز توجه و تصویرسازی درونی و بیرونی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت"، نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی، (25)، 126-99.
  9. غفارزاده آهنگر، سودابه؛ شفیع‌نیا، پروانه؛ شتاب بوشهری، سیده ناهید؛ قطبی ورزنه، احمد (1392). "مقایسۀ زمان واکنش دیداری و شنیداری ساده و انتخابی در سبک­های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه"، پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال نهم، ش 17، ص 142-131.
  10. قطبی ورزنه، احمد؛ ضرغامی، مهدی؛ صائمی، اسماعیل؛ ملکی، فرزاد (1391). "تأثیر سبک‌های شناختی بر دقت: نقش حافظۀ کاری"، رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، ش 10، ص 78-61.
  11. مارتنز رینر (1389). "روان‌شناسی ورزشی راهنمای مربیان"، ترجمۀ محمد خبیری، انتشارات بامداد کتاب، چ چهارم، ص 288.
  12. نامور، احمدرضا؛ قطبی ورزنه، احمد؛ بهرامی، علیرضا؛ اسلام‌جو، مجتبی (1390)."تفاوت‌های مرتبط با سبک­های شناختی بر اجرای تیراندازی با اسلحۀ کلاشینکف"، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی، ص 3.
  13. Apitzsch E & Liu W H. (1997). "Correlation between field dependence and independence in handball shooting by Swedish national male handball players". Perceptual and Motor Skills, 84, PP: 1395–1398.
  14. Beilich SL, Carr T, MacMahon C, Straces JL. (2002)."When paying attention becomes counterproductive: Impact of divided versus skill focused attention on novice and experienced performance of sensor motor skills". Journal of Experimental psychology Applird. 8(1); 6-16.
  15. Beilich SL, Bertenthal BI, Maccoy AM, Carr TH. (2004)."Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention and speed versus accuracy in performing sensori-motor skill". Psychonomic Bulletin &Reviw. 11; 372- 379.
  16. Borich, G D., &Tombari, N. L. (1995). "Educational Psychology". New York: Hurper Collins college publishers. 223-226.
  17. Bosachi S, Innerd W & Towson S. (1997). "Field independence dependence and self-esteem in preadolescents: Does gender make a difference?". Journal of youth and adolescence, 26(6), PP: 691-703.
  18. Black, C. B., & White, D. L. (2000). "Can observational practice facilities error recognition and movement production". Research for Quarterly Exercise and Sport, 4, PP: 331-334.
  19. Ford P, Hodges N J, Williams A M. (2005). "Online attentional - focus manipulations in a soccer- dribbling task implications for the proceduralization of motor skills". Journal of motor behavior. 37 (5); 386-394.
  20. Ghotbi A.V&hamari, A., Saemi E, Zarghami M. (2011)."Individual differences in working memory and motor performance: A cognitive style approach". American Journal of Psychological 7(1); PP: 31-42.
  21. Liu W &Chepyator-thamson, J. R. (2009). "Fieldependence-independence and physical activity engagement among middle school students". Journal of Physical Education and sport Pedagogy, 14(2), 125-136.
  22. Liu W, Chepyator-Thomson, J. R. (2008)."Associations among field dependence-independence, sports participation, and physical activity level among school children". Journal of Sport Behavior, 31 (2), PP: 130-146.
  23. Lohse KR, Sherwood DE, Healy AF. (2010)."How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing". Human Movement Science. 29, 542-555
  24. Marchant D, Clough P, Crawshaw M. (2007)."The effects of attentional focusing strategies on novice dart throwing performance and their task experiences". International Jornal of sport and Exercise Psychology. 5; 291-303.
  25. Maddox M D, wulf G, wright D L. (1999). "The effect of an internal vs. external focus of attention on the learning of a tennis stroke". Journal of exercise psychology. 21;878
  26. Palladino P, Poli P, Masi G &Marcheschi M. (1997). "Impulsive reflective cognitive style and emotion in adolescence". Perceptual and Motor Skills, 84 (1-2), PP: 47-57.
  27. Perkins - Ceccato N, Passmore S.R, Lea T.D. (2003)."Effects of focus of attention depend on golfers skill". Journal of sport sciences. 21; 539-600.
  28. Robertson IT. (1985). Human information processing strategies and styles. Behavioral and Information Technology, 4:19–29.
  29. Raviv S&Nabel N. (1988). "Field dependence–independence and concentration as psychological characteristics of basketball players". Perceptual and Motor Skills, 66, PP: 831–836.
  30. Raviv S&Nabel N. (1990). "Relationship between two different measurements of field Dependence and athletic performance of adolescents". Perceptual and Motor Skills, 70, PP: 75-81.
  31. Wulf G. (2007)."Attention focus and motor learning: A review of 10 years" of research, E-Journal Bewegung and Training,1(2), 4-14.
  32. Wulf G, McNevin N.H&Shea C H. (2001). "The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus".The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54,1143-1154
  33. Wulf G, McConnel N, Gärtner M, Schwarz A. (2002)."Enhancing the learning of sport skills through external-focus feedback".Journal of motor behavior; 34(2):171-182.
  34. Witkin H A&Goodenough D R. (1981). "Cognitive styles: Essence and origins: Field dependence and field independence".New York: International Universities Press. 220-227.
  35. Witkin HA, goodenoughD.R&Oltman P K.(1979)."Psychological differentiation: Current Status". Journal of Personality and Social Psychology, 37, PP: 1127-1145.
  36. Witkin H A, Oltman P, Raskin E& Karp S. (1971). "A manual for the embedded figures test". Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 18-21.
  37. Yan JH. (2010). "Cognitive styles affect choice response time and accuracy". Personality and Individual Difference (in press). 82-84.
  38. Zachry T, Wulf G, Mercer J, Bezodis N. (2005). "Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention".Brain research bulletin. 67; 304- 309.
  39. Zarghami M, Saemi E, Fathi I. (2012)."External focus of attention enhances Discus throwing performance". Kinesiology 44. 1:47-51.