نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
نویسندگان
1 کارشناسارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
2 استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازخورد هنجاری مثبت بر اکتساب و یادداری مهارت هدفگیری پرتابی بود. روش تحقیق نیمهتجربی و جامعۀ آماری دانشآموزان دختر پنجم ابتدایی بودند. از جامعۀ هدف، 60 دانشآموز بهطور تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه هنجاری تکلیفگرا، بدون هنجاری تکلیفگرا، هنجاری خودگرا و بدون هنجاری خودگرا قرار گرفتند. آزمودنیها در پیشآزمون 10 پرتاب بدون دریافت بازخورد را تجربه کردند. مرحلۀ اکتساب سه روز به طول انجامید و طی آن آزمودنیها روزانه 20 پرتاب و در مجموع 60 پرتاب انجام دادند. در این مرحله تمام گروهها بازخورد دریافت میکردند، ولی تنها گروه هنجاری مثبتگرا بود که 20 درصد بیشتر بازخورد دریافت میکرد. پس از 48 ساعت، آزمودنیها به آزمون یادداری پاسخ دادند. نتایج تفاوت معناداری بین عملکرد بازخورد گروهها در مرحلۀ اکتساب نشان نداد، ولی این تفاوت در مرحلۀ یادداری معنادار گزارش شد. نتایج پیگیری آزمون توکی نشان داد که بین میانگین امتیازهای آزمودنیها در گروههای بازخورد هنجاری و بدون بازخورد هنجاری خودگرا تفاوت معنادار است. تفاوت معناداری بین گروههای تکلیفگرا و خودگرا در شایستگی ادراکشده مشاهده نشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Normative Feedback on Acquisition and Retention of Throwing Skill in Task and Self Oriented Female Students
نویسندگان [English]
- Somayeh Gharakhanlo 1
- Parivash Nourbakhsh 2
- Hossein Sepasi 2
1 Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Karaj Branch, Islamic Azad University. Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of positive normative feedback on acquisition and retention of throwing skill. The method was quasi-experimental and the population consisted of the 5th grade elementary female students. 60 students were randomly selected from the population and were randomly assigned to four different groups: normative task-orientation, non-normative task-orientation, normative self-orientation and non-normative self-orientation. In a pretest, all subjects attempted 10 throws receiving no feedback. Acquisition phase took 3 days in which each subject attempted a total of 60 throws (20 throws per day). All groups received feedback at this stage; however, only the positive normative group received 20% more feedback. After 48 hours, subjects responded to a retention test. The results showed no significant difference in feedback performance of groups in the acquisition phase. However, this difference was reported significant in retention phase. Tukey post hoc test revealed a significant difference in the mean scores of subjects between normative and non-normative self-orientation groups. No significant differences were observed between task-orientation and self-orientation subjects in their perceived merit
کلیدواژهها [English]
- Feedback
- normative
- perceived merit
- self-orientation
- task-orientation