نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 کارشناس‌ارشد، گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

 
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسۀ تمرینات نوروفیدبک و تمرین بدنی بر عملکرد و یادداری مهارت پرتاب دارت بود. از میان دانشجویان دختر رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه ارومیه که همگی راست‌دست بودند و هیچ‌گونه سابقۀ آموزش نوروفیدبک و پرتاب دارت نداشتند، 24 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه 8 نفری تمرین بدنی، نوروفیدبک و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، 3 جلسه در هفته به مدت 5 هفته انجام گرفت. سپس پس‌آزمون به‌عمل آمد. آزمون یادداری پنج روز پس از آخرین جلسۀ تمرینی گرفته شد. داده­ها به روش آماری تحلیل واریانس دوراهه با اندازه‌گیری مکرر عامل آزمون، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون‌های تعقیبی تکرارشونده براساس تخمین میانگین‌های حاشیه‌ای تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که اگرچه عملکرد آزمودنی‌ها در مرحلۀ عملکرد هر دو گروه تمرین بدنی و نوروفیدبک پیشرفت داشتند، تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایشی در این مرحله مشاهده نشد. از سوی دیگر، اثر اصلی مراحل آزمون در این پژوهش معنادار بود، اما اثر اصلی گروه و همچنین تعامل مراحل آزمون و گروه به لحاظ آماری معنادار نبود. به‌عبارت دیگر تفاوت تأثیرات تمرین بدنی و تمرین نوروفیدبک بر عملکرد و یادداری مهارت دارت معنادار نبود. با توجه به یافته‌های این پژوهش، نقش تمرین بدنی و نوروفیدبک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و تأکید بر استفاده از آنها در کنار یکدیگر توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Effects of Neurofeedback and Physical Practices on Performance and Retention of Dart Throw Skill

نویسندگان [English]

  • Hasan Mohammad Zadeh 1
  • Maryam Salehi 2
  • Hojatolah Amini 3

چکیده [English]

 
This study compared the effects of neurofeedback and physical practices on performance and retention of dart throwing skill. 24 subjects were selected by convenience sampling method from female physical education students of Urmia University who were all right-handed with no history of neurofeedback training and dart throwing. They were divided to three groups: physical practice, neurofeedback and control (each group 8 subjects). The practice protocol was conducted 3 sessions a week for 5 weeks and then posttest was administered. Retention test was conducted 5 days after the last practice session. The data were analyzed by two-way ANOVA with repeated measures of factor test, one-way variance, and post hoc tests. The results of two-way analysis of variance with repeated measures indicated that although the participants progressed in both neurofeedback and physical practices in the performance phase, there was no significant difference between the experimental groups at this stage. In addition, the main effect of the test phases was significant, but the main effect of group and interaction of the test phases and group were not statistically significant. That is to say the difference of the effects of neurofeedback and physical practices on performance and retention of dart skill was not significant. These results clarified the effect of neurofeedback and physical practices; therefore, they need to be used simultaneously.

کلیدواژه‌ها [English]

  • alpha/theta-theta/SMR brain waves
  • dart skill
  • neurofeedback
  • Physical Practice
  1. اسکندرنژاد، مهتا (1389). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر تغییرات الکتروانسفالوگرافیک و عملکرد تیر و کمان­کاران مبتدی، پایان‌نامۀ دکتری رشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، ص 94-76.
  2. محمدزاده، حسن؛ صالحی مریم (1394). مقدمه‌ای بر کاربرد بازخورد زیستی در ورزش (با تأکید بر نوروفیدبک). انتشارات دانشگاه ارومیه، چ اول، ص 89-50.

 

  1. Bailey S., Hall E., Folger S., Miller P. (2008). “Change in EEG during graded exerciseon a recumbent cycle ergometer”. Journal of sports science and medicine. 7: pp, 505-511.
  2. Bakhshayesh AR. (2010). “[Biofeedback (General concepts, principles, methods and application)]”. Yazd:Yazd University. 4: 15-70. (Persian)
  3. Barnea A., Rassis A., Raz A., Othmer S., Zaidel E. (2004). “Effects of neurofeedback on hemispheric attention networks”. Brain and Cognition. 10: pp, 8-13.
  4. Blumenstein B., Bar-Eli. Michael. Tenenbaum. Gershon. (2002). “Brain and body in sport and exercise. Biofeedback application in performance enhancement”. John Wiley & Sons, Ltd. Pp, 10-12, 18-21, 37-74.
  5. Chung H.Ch. Kim J., Jang Y., Choi E.K. (2001). “Effects of Concentration Training with Brainwave”. The Sun Journal of Education Research. 11: pp, 95-103.
  6. Decety, J. et al. (1991). “Vegatative response during imagined movement is propportional to mental effort”. Behavioral Brain Research, 4. Pp.5-21.
  7. Hatfield B., Deeny S.P., Haufler A.J., Saffer M. (2009). “Electroencephalographic coherence during visuomotor performance: A comparison of cortico-cortical communication in experts and novices”. Journal of motor behavior. 41: pp, 106-116.
  8. Domigues C.A., Machado S., Cavaleiro E.G., Furtado V., Cagy M., Ribiro P., piedade R. (2008). “Alpha absolute power, motor learning of practical pistol shooting.Arqneuropsiquiatr”. 66: pp, 336-340.
  9. Egner T, Strawson E, Gruzelier J.H. (2002). “EEG signature and phenomenology of alpha/theta neurofeedback training versus mock feedback. Apply Psychophysiology Biofeedback”. 27: pp, 261–270.
  10. Egner T., Gruzeilier J.H. (2001) “learned self-regulation of EEG frequency components affects attention and event-related brain potentials in humans. Neuroreport”. 12: pp, 4155-4159.
  11. Egner T., Gruzelier. J.H. (2004). “EEG biofeedback of low beta band components: frequency specific effects on variables of attention and event-related brain potentials: clinical neurophysiology”. 115: pp, 131-139.
  12. Ganis, G., Thompson, W. L., & Kosslyn, S. M. (2004). “Brain areas underlying visual mental imagery and visual perception: An fMRI study”. Cognitive Brain Research, 20, pp: 26-40.
  13. Gruzelier J., Tobias E. (2005). “Critical validation studies of neurofeedback. Child adolescence psychiatric clinic”. 14: pp, 83-104.
  14. Gruzelier J.H., Foks M., Steffert T., Chen M.J.L., Ros T (2014). “Beneficial outcome from EEG-neurofeedback on creative music performance, attention and well-being in school children“. Biological Psychology. 95: pp. 86– 95.
  15. Gualberto. C., Tamesha .J. M., Hilliard J., I. Gapin (2010). “The Effects of Physical Practice on a Novel Mental Imagery Task as Measured by Electroencephalography (EEG)”. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity: Vol. 5: Iss. 1, pp: 7-15.
  16. Hammond D.C. (2006). “What is neurofeedback? The Journal of neurotherapy”. 10: pp, 25-36.
  17. Hammond D.C. (2007) “Neurofeedback for the enhancement of athletic performance and physical balance”. The journal of the American board of sport psychology. 38: pp, 61-72.
  18. Harkness T. (2009). “Psykinetics and biofeedback: AbhinvaBindra wins Indians first-Eve individual Gold Medal in Beijing Olympics”. Cape Town. South Africa. 115: pp, 2452-2460.
  19. Kim J., Mo lee H., Jong Kim W., Park H.J., Woon Kim S., Hwan Moon D., Woo M., Tennant L.K. (2008). “Neural correlates of pre-performance routines in expert and novice archers. Neuroscience letters”. 445: pp, 236-241
  20. Landers. D.M., Petruzzello. S.J, Salazar.W. Crews. D.J., Kubitz. K.A., Gannon.T.L, Han M. (1991). “The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers. Med Sci Spores Exerc. Jan. 23(1): 9-13.
  21. Lee K.H. (2009). “Evaluation of Attention and Relaxation Levels of Archers in Shooting Process using Brain Wave Signal Analysis Algorithms. NeuroSky Inc”. 12: pp.341-350.
  22. Nada P.J., Demerdzieva A. (2010). “Biofeedback Training for Peak Performance in Sport – Case Study”. Macedonian Journal of Medical Sciences. 15: pp, 113-118.
  23. Peniston E.G. Eugene G. Kulkosky P.J. (1989). “Alpha-theta brainwave training and beta-endrophin levels in alcoholics. Alcohol clinical experimental research. 13: pp. 271-279.
  24. Raymond J., Sajid I., Lesley A.P., Gruzelier J.H. (2005). “Biofeedback and dance performance: A Preliminary investigation. Applied Psychophysiology and Biofeedback”. 30, 1: pp, 28-34.
  25. Raymond J., Varney C., Parkinson L.A., Gruzelier J.H. (2005) “The effects of alpha/theta neurofeedback on personality and mood”. Cognitive brain research. 23: pp, 287-292.
  26. Steinberg M, Othmer S. (2004). “The 20 hour solution: Training minds to concentrate and self-regulate naturally without medication”. USA: Robert Reed; 13: pp. 48-92.
  27. Strack B., Linden M., Wilson V.S. (2011). “Biofeedback and neurofeedback application in sport psychology”. ISBN. Pp. 16-24.
  28. Vernon D., Egner T., Cooper N., Compton T., Neilands C., Sheri A., Gruzelier J. (2003). “The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance”. Int J Psychophysiol. 47: pp, 75- 85.
  29. Weinberg, C. (2008). “Does imagery work? Effects on performance and mental skills”. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 3, pp. 1-21.
  30. Wilson V.E., Gunkelman J. (2001). “Neurofeedback in sport. Biofeedback”. 29, 1: pp, 16–18.
  31. Wilson V.E., Peper E., Schmit A. (2006). “Strategies for training concentration”. In J.Williams (Ed.), Applied Sports Psychology. 102: pp, 404-422.