نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 کارشناس‌ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

 
مدل مراحل یادگیری نیوول یک مدل یادگیری براساس دیدگاه سیستم‌های پویاست که براساس شکل‌گیری ارتباط بین درجات آزادی یادگیرنده به سه مرحله تقسیم می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کانون توجه دستورالعمل بر یادگیری یک مهارت ساده (پرتاب دارت) و یک مهارت پیچیده (ضربه چیپ با پای غیربرتر) بود. این مطالعه شامل دو آزمایش بود. در آزمایش اول 24 دانشجوی پسر دانشگاه تهران تحت آموزش مهارت پرتاب دارت قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان براساس نمره‌های پیش‌آزمون به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه دستورالعمل کانون توجه درونی و گروه دیگر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دریافت کردند. نتایج نشان داد که در یادگیری مهارت پرتاب دارت کانون توجه بیرونی مفیدتر بود. در آزمایش دوم 24 دانشجوی پسر دانشگاه تهران تحت آموزش مهارت شوت چیپ با پای غیربرتر قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان براساس نمره‌های پیش­آزمون به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه دستورالعمل کانون توجه درونی و گروه دیگر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دریافت کردند. نتایج نشان داد که در یادگیری شوت چیپ با پای غیربرتر کانون توجه درونی مفیدتر بود. نتایج این مطالعه نشان داد در مهارت­هایی که ساختار هماهنگ آنها هنوز شکل نگرفته، اتخاذ کانون توجه درونی سودمندتر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Attention Focus ofInstruction on Novices' Skill LearningBased on Newell’s Learning StagesModel

نویسندگان [English]

  • Hamed Abdolmaleki 1
  • Bahram Ghafari 2

چکیده [English]

 
Newell's learning stages model is a learning model based on dynamic systems theory which is divided to three stages based on the relationship among learners' degree of freedom. The aim of this study was to investigate the effect of attention focus of instruction on learning a simple skill (throwing darts) and a complex skill (non-dominant foot chip shot). Thestudyconsistedoftwoexperiments. In thefirst experiment,24male studentsofUniversity of Tehran were instructed tothrow darts. Participantsweredivided into two groupsbased onpretest scores, and thenone group received internalfocusinstructionsand the otherexternalfocus instruction. Results showed that external attention focus was more beneficial when learning the skill of throwing darts. In the second experiment, 24 male students of University of Tehranwere instructedto perform non-dominant foot chip shot skill. Participants were divided into two groups based on their pretest scores, and thenone groupreceived internalattention focusinstructionsand otherexternalfocus instruction. The results showed that internal focus of attention was more beneficial when learning the non-dominant foot chip shot. Results of this study suggested that it was more useful to adopt an internal focusin skills whose coordinative structures have not yet formed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attention focus
  • cheap shot
  • dartthrowing
  • instruction
  • Newell’s learning stage model
  1. Bernstein, N. A., Latash, M. L., & Turvey, M. Dexterity and its development: Taylor & Francis. 1996. 26-5.
  2. Castaneda, B., & Gray, R. Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29(1). 2007. 60.
  3. Davids, K., Button, C., & Benneth, S. (2008). Dynamics of Skill Acquisition: A Constraints-led Approach: Human Kinetics.
  4. Emanuel, M., Jarus, T., & Bart, O. Effect of focus of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. Physical Therapy, 88(2). 2008. 251-260.
  5. Heuer, H., & Keele, S. W. Handbook of Perception and Action: Motor Skills (Vol. 2): Academic Press. 1996. 3(1)-20.
  6. Horn, R. R., Williams, A. M., Scott, M. A., & Hodges, N. J. Visual search and coordination changes in response to video and point-light demonstrations without KR. Journal of motor behavior, 37(4). 2005. 265.
  7. Peh, S. Y.-C., Chow, J. Y., & Davids, K. Focus of attention and its impact on movement behaviour. Journal of Science and Medicine in Sport, 14(1). 2011. 70-78.
  8. Perkins-Ceccato, N., Passmore, S. R., & LEE, T. D. Effects of focus of attention depend on golfers' skill. Journal of sports sciences, 21(8). 2003. 593-600.
  9. Prinz, W. (1990). A common coding approach to perception and action: Springer.

10. Ramachandran, V. Encyclopedia of human behavior, in 4 vol set. 1994. 120-126.

11. Uehara, L. A., Button, C., & Davids, K. The effects of focus of attention instructions on novices learning soccer chip. Brazilian Journal of Biomotricity. 2008. 2(1), 63-77.

12. Wulf, G. Attention and motor skill learning: HUMAN KINETICS PUB Incorporated. 2007. 39(4):509-25

13. Wulf, G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology(ahead-of-print), 2012. 1-28. 120-126.

14. Wulf, G., & Su, J. An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(4). 2007. 384-389.

15. Wulf, G., & Weigelt, C. Instructions about physical principles in learning a complex motor skill: To tell or not to tell…. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(4). 1997. 362-367.

16. Wulf, G., Lauterbach, B., & Toole, T. The learning advantages of an external focus of attention in golf. Research Quarterly for Exercise and Sport, 70(2). 1999. 120-126.