نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسنده

استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

 
هدف این پژوهش پیش‌بینی میزان تأثیر و سهم عوامل رشدی و مهارتی مرتبط با استعدادیابی پیش از شروع آموزش فوتبال بر عملکرد مهارتی نوجوانان 10 تا 12 سالۀ پسر پس از هشت جلسۀ آموزشی بود. جامعۀ آماری تمام مدارس فوتبال دارای مجوز شهر اصفهان بود که در نهایت 16 مدرسه با محقق همکاری کردند. نمونه شامل 171 نوجوان پسر (میانگین و انحراف استاندارد سن 79/0± 01/11سال، قد 8/7± 141سانتی­متر و وزن 5/7± 03/34کیلوگرم) بود که از هر مدرسۀ فوتبال در هر ردۀ سنی چهار آزمودنی به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. عملکرد مهارتی آزمودنی­ها شامل دویدن با توپ، چرخیدن با توپ، دریبل کردن و سرعت دویدن از طریق آزمون‌های استعدادیابی فوتبال که اقتباسی از فدراسیون فوتبال انگلستان بود، پیش از شروع دورۀ آموزش فوتبال و پس از هشت جلسه آموزش اندازه­گیری شد. اعتبار این آزمون‌ها 90 درصد و روایی آن 85 درصد بود. در این پژوهش از آمار توصیفی و رگرسیون چندمتغیرۀ گام‌به‌گام استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها چهار مدل را برای پیش‌بینی عملکرد مهارتی نوجوانان 10 تا 12 سال پس از هشت جلسه آموزش براساس آزمون‌های ابتدای دورۀ آموزشی مشخص کرد. در نهایت مدل کامل 4/59 درصد از تغییرپذیری در نمرۀ ملاک را تبیین کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting Skill Performance in Football Talent Identification

نویسنده [English]

  • Ali Shafizadeh

Assistant Professor, Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Shahrekord, Shahrekord, Iran

چکیده [English]

 
The present study investigated the prediction of the effect and contribution of developmental and skills factors related to talent identification before football education on 10-12-year-old adolescents’ skill performance after 8 educational sessions. The statistical population inclued all certified football schools in Isfshan city and finally 16 schools cooperated with the researcher. The sample included 171 male adolescents (mean±SD: age 11.01±0.79 year, height 141±7.8 cm, weight 34.03 ±7.5 kg) and 4 subjects were selected from each age group of each football school by simple random sampling method. The participants' skill performance including running with the ball, turning with the ball, dribbling and speed of running were assessed by football talent identification tests derived from the Football Association of England before and after 8 sessions of football education. Reliability of these tests were 90% and their validity was 85%. Descriptive statistics and multivariate stepwise regression analysis were used in this study. Data analysis revealed 4 models to predict adolescents’ skill performance after 8 sessions of football education according to the pretests. Finally, the perfect model predicted 59.4% of variability of the critria.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Education
  • football
  • skill
  • talent identification
  • test
1. ابراهیم، خسرو؛ حیدری، محمود؛ معمری، علیرضا (1381). «بررسی وضع موجود و تدوین شاخص‌های استعدادیابی در والیبال»، نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی، سال دوم، ش 5، ص 3.
2. ابراهیم، خسرو (1376). بچه‌ها در ورزش‌های قهرمانی، دومین کنگرۀ علمی ورزشی با تأکید بر دورۀ ابتدایی، واحد پژوهش و تحقیق و برنامه‌ریزی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ص 117.
 3. افضل­پور، اسماعیل؛ کاویانی، رسول؛ قاسمی، الهام (1390). «استعدادیابی در فوتبال پایه براساس مدل مفهومی»، چکیده مقالات همایش مدیریت و برنامه‌ریزی در فوتبال پایه، تهران: آکادمی ملی فوتبال ایران، ص 15.
4. بگوویچ، وینگو (1381). استعدادیابی در فوتبال کرواسی، نخستین سمینار علم و فوتبال، تهران: پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی ص 66- 61.
5. خداداد، احمد (1381). استعدادیابی در فوتبال، نخستین سمینار علم و فوتبال،تهران، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی، ص 45.
6. دادکان، محمدحسین؛ دانشجو، عبدالرسول (1384). «تهیۀ نورم‌های آمادگی مهارتی و استعدادسنجی تکنیکی فوتبال»، فصلنامۀ المپیک، سال سیزدهم، ش 1، ص 77-67.
7. رایلی، توماس؛ ویلیامز، مارک (1381). استعدادیابی در فوتبال، ترجمۀ احمد خداداد، نخستین سمینار علم و فوتبال،تهران: پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی سازمان تربیت بدنی، ص 27.
8.عبدلی، بهروز (1376). مسائل قابل توجه به هنگام شرکت کودکان در ورزش‌های رقابتی، دومین کنگرۀ علمی ورزشی مدارس با تأکید بر دورۀ ابتدایی، واحد پژوهش و تحقیق و برنامه‌ریزی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورشٍ، ص 192.
9. فدراسیون فوتبال انگلستان (1379). مینی‌فوتبال،ترجمۀ محمد احسانی، اصفهان: عروج، ص 25-15.
10. قرخانلو، رضا (1381). بررسی وضع موجود و تدوین شاخص­های استعدادیابی در فوتبال، چکیده طرح­های پژوهشی پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، ص 32.
11. قرخانلو، رضا؛ افضل‌پور، محمداسماعیل (1381). بررسی وضع موجود و تدوین شاخص­های استعدادیابی در فوتبال، نخستین سمینار علم و فوتبال،تهران: آکادمی ملی فوتبال، ص20.
12. کردی، محمدرضا؛ فرج‌زاده موالو، شهرام؛ واعظی، امیرحسین (1381). بررسی دیدگاه کارشناسان، مربیان، داوران، نویسندگان ورزشی در خصوص مسائل و مشکلات فوتبال کشور با تأکید بر باشگاه‌ها، نخستین سمینار علم و فوتبال، تهران: پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی، ص 88-86.
13. گریگوری، پانیه؛ وی، ایساکس؛ لاری،‌دی (1384). رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر، ترجمۀ حسن خلجی و داریوش خواجوی، اراک: دانشگاه اراک، ص 280-277.
14. مالینا، رابرت. م؛ بوچارد،کلود (1381). نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی، ترجمۀ عباس بهرام و حسن خلجی و همکاران، امید دانش، ص 328.
15. مشایخ، علی‌اکبر (1390). «اثر سن نسبی در انتخاب فوتبالیست­های نوجوان»، چکیده مقالات همایش مدیریت و برنامه‌ریزی در فوتبال پایه، تهران آکادمی ملی فوتبال ایران، ص11.
16.نصرالله‌زاده، ناصر؛ رستم‌نیا، فاضل (1391). «فرایند استعدادیابی و پرورش بازیکنان مستعد در آکادمی‌های فوتبال»، مقالات دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی، ص 92.
 17. نظری پوری دره­تنگ، شهرام؛ خلجی، حسن؛ موسویان، محسن (1391). «رابطۀ بین ویژگی­های آنتروپومتریکی، بهرۀ هوشی و رشد حرکتی با سطح عملکرد مهارتی کودکان فوتبالیست دارای تجربه و بدون تجربۀ مهدکودک»، مقالات دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی، ص26.
18. نیکبخت، حجت ا... (1376).  ارتباط ویژگی‌های ساختاری و فیزیولوژیکی بدن دانش‌آموزان با اجرای فعالیت‌های بدنی، دومین کنگرۀ علمی ورزش مدارس با تأکید بر دورۀ ابتدایی، واحد پژوهش و تحقیق و برنامه‌ریزی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش؛ ص131-130.
19. وزینی طاهر، امیر؛ شهبازی، مهدی؛ باقرزاده، فضل ا...(1390). «کاربرد رویکرد چندمتغیره در استعدادیابی بازیکنان زیر 16 سال»، نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی، ش 7، ص 119.
20. هیوز، چارلز (1377). رمز پیروزی تکنیک­ها و تاکتیک­های فوتبال، ترجمۀ علی‌اکبر پور مسلمی، تهران: انتشارات مبتکران با همکاری معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، ص 11.
21-Baker, J., Côté, J., & Abernethy, A. (2003a)."Learning from the experts: practice
activities of expert decision-makers in sport". Research Quarterly for Exercise and
Sport, 74, 342-347.
22-Baker, J., Côté, J., & Abernethy, A. (2003b)."Sport specific practice and the
development of expert decision making in team ball sports". Journal of Applied
Sport Psychology, 15, 12-25.
23-Bangsbo,J.,Mohr,M.,Krustrup,p.(2006). "physical and metabolic demands of training and match-play in the elite football player".journal of sports sciences ,24,pp.665-74.
                                   
24-Bloomfield, D. (1995). "Talent identification and profiling science and medicine in sport". Blackwell science, PP:206-221.
25- Bune, V. Psotta, R. (2001). " Physiological profile of veryoung players". J sport Med Phys. Fitness, 41: PP:337-341.
26-Côté, J., & Fraser-Thomas, J. (2007). "The health and developmental benefits of youth sport participation". In P. Crocker (Ed.), Sport Psychology: a Canadian perspective (pp. 266-294). Toronto: Pearson.
27-Côté, J. (1999). "The influence of the family in the development of talent in sport". The Sport Psychologist, 13, 395-417.
28-Davids, K., Button, C., & Bennett, S. (2008). "Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach". Champaign, IL: Human Kinetics
29-Fernández-Río,J.Méndez-Giménez,A;(2014);"TALENT­DETECTION AND DEVELOPMENT IN SOCCER: A REVIEW",Journal of Sport and Health Research, 6(1):7-18.
30-Figueiredo, AJ. Goncalves,CE.,CoelhoE Silva MJ&Malina RM. (2009). "Characteristics of youth soccer players who drop out, persist or move up". Journal of sports sciences, 27: PP:883-891.
31-Ford, P.; Williams, A.M. (2012). "The developmental activities engaged in by elite youth soccer players who progressed to professional status compared to those who did not". Psychology of Sport and Exercise. 13(3),349-352.
 32- Franks, AM. Williams, AM. Reilly, T.& Nevill, A. (1999). " Talentidentification in elite youth soccer players: physical and physiologicalcharacteristics". J sports sci, 17: P:812.
 33-Güllich, A., & Emrich, E. (2006)."Evaluation of the support of young athlete in the elite sport system". European Journal for Sport and Society, 3, 85-10.
34-Huijgen,B.C.H.,Elferink-Gemser,M.T.,Post,W.J.&Visscher,C.(2010)."Development of dribbling in talented youth soccer players aged 12-19 years:A longitudinal study".Journal of sport sciences28, pp 689-698.
35-------------(2009). "soccerskills development in professionals". Internatinal journal of sports medicine,30,pp 585-91.
36-Liach, V.; Witkowski, Z.; Gutnik, B.; Samovarov, A.; Nash, D. (2012)."Toward effective forecast of professionally important sensorimotor cognitive abilities of young soccer players". Perceptual and Motor Skills. 114(2), 485-506.
 
37- MacNamara, A., & Collins, D. (2011).Comment on "Talent ident ificat ion and
promotion programs of Olympic athletes". Journal of Sports Sciences, 29, 1353-1356.
 
38-Marije, TE.,Visscher, C.,,Lemmink,K.&Mulder,T.(2004)."Relation between multidimensional performance characteristics and level of performance in talented youth field hockey players". Journal of sports sciences, 22:PP: 1053-1063.
39-Mills, A.; Butt, J; Maynard, I.; Hardwood, C. (2012). "Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players".Journal of Sports Sciences. 30(15), 1593-1604.
40-Mirhosseini ,Sayed Mohammad Ali.,Golriz ,Samira.&Hadavi,Farideh. (2007)."Talent identification in soccer players aged 10-12 years".VIthworldcongressonscienceandfootball"., Antalya/Turkey, Journal of Sports Science and Medicine vol.6supplementum 10,p187.
41-Moya-Morales, Jose M., Campo-Vecino,Juan Del., Pinto-Guedes,Dartagnan, figueiredo,Antonio & Coelho E Silva, Manuel J.,( 2007 )."Role of morphological and physical factors in the evaluation of the abilities of young footballers".VIth world congress on science and football January, Antalya/Turkey, Journal of Sports Science and Medicine vol.6 supplementum 10.
42-Pinder, R. A., Renshaw, I., & Davids, K. (2013)."The role of representative design in
talent development: a comment on Talent ident ification and promotion programs
of Olympic athletes". Journal of Sports Sciences, 31, 803-806.
43- Regnier, G.,Salmela, J.H. &Russell S.J.(1993). " Talent detection anddevelopment in sport". Handbook of research on sports psychology". New York:Macmillan, PP:190-313.
44-Unnithan, V.; White, J.; Georgiou, A.; Iga, J.;Drust, B. (2012). "Talent identification in youth soccer". Journal of Sports Sciences. 30(15),1719-1726.
45-Vaeyens, R. M, Malina, M., Janssens, B. Van, Renterghem, J ,Bourgois, J Vrijen. Philippaerts A, (2006)."multidisciplinary selection model for youth soccer:the Ghent Youth Soccer Project".Br J Sports Med pp 934–40.
46-Vrljic, Kate &Mallett, Clifford. J (2008)."Coaching knowledge in identifying football talent". International Journal of Coaching Science pp234-251.
47- Williams, AM.& Reilly,T.(2000)."Talent identification and development in soccer". Journal of sports sciences, 18: PP:657-66.